BKK - Indul az E-Jegy projekt

2013.06.27. 11:12 :: Dörnyei József

A BKK indítja az E-Jegy projektet. Sajnos szokás szerint elkúrja, mint mindent, amihez eddig csak hozzányúlt.

A E-Jegy alapvetőn egy nagyon jó projekt, ami szükséges és kifizetődő.

A projekt költségvetése jelentősen nőtt az előzetes becslésekről. Az előzetes becslések 15Mrd körüli összegre várták a projektet, a bejelentett költség viszont 20Mrd körüli összeg.

A kettő közötti eltérést magyarázhatja az, hogy a BKK egy drágább rendszer mellett döntött, mint amire feltétlenül szükség lenne. Ha van rá pénze a BKK-nak, akkor ezzel természetesen nincsen probléma. Egyelőre azonban a finanszírozás hitelből történik és nem a teljes összegre, hanem csak 16Mrd-ra van finanszírozás.

Szvsz. pénzügyi szempontból mindenképpen érdemes lett volna az elterjedtebb és olcsóbb megoldást választani.

Az ütemezés a következő:

Az EBRD hitelszerződést még a nyáron megkötik.

A tendert valamikor év vége felé zárják le a nyertessel való szerződéskötéssel.

Itt érdekes lesz, hogy mennyi ideje lesz a szállítóknak pályázni. Nem lenne szerencsés egy újabb E-Útdíj projekt méretű elkúrás, ahol a pályázat elkészítésére volt kb. 1 nap, aminek a vége egy meg nem kötött szerződés lett és fél éves csúszás.

2014-ben készítik el a rendszert, ami valamikor 2015-16-ban indul el. Az ütemezés elég óvatos, szvsz. 1 év teljesen elegendő erre a projektre. Főleg, ha az olcsóbb és megbízhatóbb technológiát választanák.

A technológia

A technológiát Londonból másolják. Sajnos a világon sehol máshol nincsen ilyen, valamint Londonban sem teljes körűen működik. Emiatt a lehetséges beszállítók száma alacsony, kb. reálisan egy. Ez keményen drágítja a projektet. A technológia nem kiforrott, még Londonban sem működik 100%-ban.

A technológia lényege az, hogy az ügyfelek adatait egy központi szerveren tárolják. Az ügyfél egy kártyával lép be és ki. A technológiához szükséges egy 100%-ban rendelkezésre álló real-time kapcsolat minden egyes terminállal. Késleltetésre nincsen lehetőség, az adatfeldolgozásnak azonnalinak kell lennie, különben nem nyílnak a kapuk. Ha bármi gáz van, akkor a tömegközlekedés leáll, ha a kifelé menő kapuk nem nyílnak, akkor pedig balesetveszély áll fenn. A mozgó járművekre mobil adatforgalmat kell telepíteni, ami a mozgó járműveken nem biztosít állandó és megbízható és gyors kapcsolatot. Ez a rész nem működik 100%-ban Londonban sem.

Az alternatíva lényege az, hogy a kártyán tárolnak adatokat, a rendszer ezeknek az adatoknak alapján lépteti be és ki az ügyfeleket, valamint vonja le a pénzt, stb. Ennek a rendszernek az előnye az, hogy mindenhol ezt alkalmazzák, ezért egy jól működő, olcsó és megbízható rendszer. Minden funkciót ismer, amit a szerveres megoldás. Ugyanúgy fel lehet tölteni a neten keresztül. Az egyetlen feladata az utasnak a szinkronizálás, amit elvégezhet bármelyik erre alkalmas terminálon. Ezeket a terminálokat lehet telepíteni a nagyobb csomópontokba, valamint ott, ahol könnyen megvalósítható, maga a beléptető kapu lehet a terminál, pl. metróban.

A saját véleményem az, hogy a BKK megint elkúrja. A BKK eddig még nem csinált semmit jól, mindent elkúrt, amihez csak hozzányúlt. Most is ezt fogja tenni. A legújabb technológiát nem egy kicsi és szegény országnak kell kitesztelnie és kifizetnie. Budapestnek pont jó lenne a széles körben elterjedt és megbízhatóan működő, jelentősen olcsóbb technológia is, ami 95%-ban lefedi a legújabb technológia funkcionalitását.

Szólj hozzá!

Címkék: Közlekedés BKK Mekk Mester

A bejegyzés trackback címe:

https://dornyeij.blog.hu/api/trackback/id/tr315380256

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása