A BKK indítja az E-Jegy projektet. Sajnos szokás szerint elkúrja, mint mindent, amihez eddig csak hozzányúlt.
A E-Jegy alapvetőn egy nagyon jó projekt, ami szükséges és kifizetődő.
A projekt költségvetése jelentősen nőtt az előzetes becslésekről. Az előzetes becslések 15Mrd körüli összegre várták a projektet, a bejelentett költség viszont 20Mrd körüli összeg.
A kettő közötti eltérést magyarázhatja az, hogy a BKK egy drágább rendszer mellett döntött, mint amire feltétlenül szükség lenne. Ha van rá pénze a BKK-nak, akkor ezzel természetesen nincsen probléma. Egyelőre azonban a finanszírozás hitelből történik és nem a teljes összegre, hanem csak 16Mrd-ra van finanszírozás.
Szvsz. pénzügyi szempontból mindenképpen érdemes lett volna az elterjedtebb és olcsóbb megoldást választani.
Az ütemezés a következő:
Az EBRD hitelszerződést még a nyáron megkötik.
A tendert valamikor év vége felé zárják le a nyertessel való szerződéskötéssel.
Itt érdekes lesz, hogy mennyi ideje lesz a szállítóknak pályázni. Nem lenne szerencsés egy újabb E-Útdíj projekt méretű elkúrás, ahol a pályázat elkészítésére volt kb. 1 nap, aminek a vége egy meg nem kötött szerződés lett és fél éves csúszás.
2014-ben készítik el a rendszert, ami valamikor 2015-16-ban indul el. Az ütemezés elég óvatos, szvsz. 1 év teljesen elegendő erre a projektre. Főleg, ha az olcsóbb és megbízhatóbb technológiát választanák.
A technológia
A technológiát Londonból másolják. Sajnos a világon sehol máshol nincsen ilyen, valamint Londonban sem teljes körűen működik. Emiatt a lehetséges beszállítók száma alacsony, kb. reálisan egy. Ez keményen drágítja a projektet. A technológia nem kiforrott, még Londonban sem működik 100%-ban.
A technológia lényege az, hogy az ügyfelek adatait egy központi szerveren tárolják. Az ügyfél egy kártyával lép be és ki. A technológiához szükséges egy 100%-ban rendelkezésre álló real-time kapcsolat minden egyes terminállal. Késleltetésre nincsen lehetőség, az adatfeldolgozásnak azonnalinak kell lennie, különben nem nyílnak a kapuk. Ha bármi gáz van, akkor a tömegközlekedés leáll, ha a kifelé menő kapuk nem nyílnak, akkor pedig balesetveszély áll fenn. A mozgó járművekre mobil adatforgalmat kell telepíteni, ami a mozgó járműveken nem biztosít állandó és megbízható és gyors kapcsolatot. Ez a rész nem működik 100%-ban Londonban sem.
Az alternatíva lényege az, hogy a kártyán tárolnak adatokat, a rendszer ezeknek az adatoknak alapján lépteti be és ki az ügyfeleket, valamint vonja le a pénzt, stb. Ennek a rendszernek az előnye az, hogy mindenhol ezt alkalmazzák, ezért egy jól működő, olcsó és megbízható rendszer. Minden funkciót ismer, amit a szerveres megoldás. Ugyanúgy fel lehet tölteni a neten keresztül. Az egyetlen feladata az utasnak a szinkronizálás, amit elvégezhet bármelyik erre alkalmas terminálon. Ezeket a terminálokat lehet telepíteni a nagyobb csomópontokba, valamint ott, ahol könnyen megvalósítható, maga a beléptető kapu lehet a terminál, pl. metróban.
A saját véleményem az, hogy a BKK megint elkúrja. A BKK eddig még nem csinált semmit jól, mindent elkúrt, amihez csak hozzányúlt. Most is ezt fogja tenni. A legújabb technológiát nem egy kicsi és szegény országnak kell kitesztelnie és kifizetnie. Budapestnek pont jó lenne a széles körben elterjedt és megbízhatóan működő, jelentősen olcsóbb technológia is, ami 95%-ban lefedi a legújabb technológia funkcionalitását.