Az kőolajár csökkenést szvsz.a US indította el azzal, hogy az OPEC legjelentősebb tagját rávette arra, hogy öntse el a világpiacot kőolajjal. Ennek oka Oroszország megleckéztetése volt.
A húzás bejött, az Orosz medve kínlódik. A kérdés most viszont az, hogy vajon vissza lehet-e zárni a szellemet a palackba.
Kicsit utánanéztem a legjelentősebb kőolaj fogyasztók adatainak és amit találtam, az kicsit meglepett, de aztán rájöttem, hogy mi folyik.
Kína és a US kőolaj fogyasztása stagnál. Annak ellenére, hogy Kínában egyre több polgár engedheti meg magának az autót, a US-ben pedig egyre több polgár tudja tankolni az autóját, mert újra van pénze. Nem teljesen stagnál, de alig növekszik a fogyasztás. Az EU-ban dettó ugyanez a helyzet.
A többi ország a teljes fogyasztás szempontjából kevéssé számít - nem néztem utána, de a helyzet kb. hasonló lehet.
Az ok kettős.
Az autók fogyasztják el a kőolaj legnagyobb részét. Az autók fogyasztása drasztikusan csökkent az utóbbi években és most kezd megjelenni a statisztikákban az alacsony fogyasztású autók által generált fogyasztás csökkenés.
Példa: 2005-ös VW Passat 2.0l 140HP - fogyasztás 6,5l/100km. 2014-es VW Passat 2.0l 150HP - fogyasztás - 4,5l/100km. Az új fogyasztása a régi 70%-a. Majdnem a fele.
Ez minden gyártónál hasonlóan alakul, a mai autók fogyasztása drasztikusan kevesebb, mint a régieké.
Egyelőre a hibrid v. elektromos autók nincsenek mérhető mennyiségben az utakon, ezért ezeket még nem lehet látni as számokon.
Jól látható, hogy a kőolaj fogyasztás csökkenni fog minden évben.
Kína kezdi elérni az autóút kapacitásait. A felszíni tömegközlekedés fejlesztésére költ több pénzt.
A repülőgépek fogyasztása is csökkent. Nem olyan drasztikusan, mint az autóké, de csökkent.
A kőolajár a US beavatkozás nélkül is esett volna. Nem ilyen gyorsan és nem ennyit, hanem lassan, de biztosan csökkent volna.
Az kőolaj árát valószínűleg a következő évtizedben a US shale kőolaj költségei határozzák meg. Nem alulról, hanem felülről. Ez jelenleg kb. $60.
A kőolaj ára a jövőben úgy fog működni, hogy ha $60 alá süllyed, akkor a US shale kőolaj kitermelése belassul, ami visszanyomja az árat $60 fölé, akkor beindul, ami szépen lenyomja $60 alá.
Nagyon sokáig eléggé stabil kőolajár lesz a világban. Ráadásul egy alacsony kőolajár.
A nemzetközi következményei ennek az alacsony árnak hatalmasak lesznek, a teljes világgazdaság át fok emiatt alakulni.
Magyarország számára jó hír, kevesebbet kell fizetnünk az energiáért.