Gazdaság - Ueber sztori másfél év múlva

2016.05.23. 12:11 :: Dörnyei József

2014 novemberben írtam egy Ueber cikket. A cikk lényeg az volt, hogy az Ueber tisztességesen leadózva nem éri meg. A gyakorlat igazolta a cikket, az Ueber sofőrök túlnyomó többsége adócsaló is egyben.

A cikkben pontosan le van írva, hogy becsületesen leadózva egyszerűen nem éri Ueber sofőrnek lenni. Ha valaki elcsalja az adót, akkor valamennyi profitot realizálhat.

Az adórendszer nem változott meg jelentősen a cikk írása óta. Az üzemanyag árak lejjebb mentek, legalábbis egyelőre, de a mai árakkal sem lehet adózottan profitot csinálni.

Eközben a (jellemzően adócsaló) Ueber sofőrök elkezdték elszipkázni a taxisok árbevételét. A taxisok sem a makulátlan adófizetők közé tartoznak, de mindenesetre több adót fizetnek, mint az átlag Ueber sofőr, aki semmit sem fizet.

Jövőre a Taxikba is kerül pénztárgép, ami gyakorlatilag azt jelenti, hogy minden taxis becsületes adófizetővé változik hirtelen. Vagy nem lesz taxis fél éven belül.

Az adócsaló Ueber sofőrök versenyelőnye még jobban megnő.

Mit is lehetne tenni. Egyelőre a NAV elkezdte ellenőrizni az Ueber sofőröket. Mivel Magyarországon, az Ill Ferrók országában idiótákból gyakorlatilag végtelen az utánpótlás, ezért ez kevéssé lesz hatékony. Ha elkapnak egyet, kettő idióta lép a helyére...

Megoldás eddig senkinek sem jutott az eszébe, ezért leírom én:

Nem csak az Ueber sofőrt kell büntetni, hanem az Ueber céget magát. is.

Kell hozni egy törvényt, hogy a fuvarszolgáltatás nyújtó cégek felelősek az alvállalkozóik által elkövetett adócsalásokért. Ilyen törvény már most is van, pl. minden cég felelős azért, hogy az általa átutalt ÁFA-t a másik cég befizesse. Nem egy szép vagy tisztességes törvény, de hatékony.

Ha ez a törvény megvan, akkor csak kicsit meg kell turbózin az adóellenőrzéseket és az Ueber távozni fog. Nem tehet mást. Vagy átalakítja a rendszerét egy adókövetőre.

Mindkettő megoldás megfelelő.

1 komment

Címkék: Gazdaság Közlekedés

A bejegyzés trackback címe:

https://dornyeij.blog.hu/api/trackback/id/tr508740340

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Untermensch4 2016.05.23. 18:09:26

"Mit is lehetne tenni. Egyelőre a NAV elkezdte ellenőrizni az Ueber sofőröket."
Az ellenőrzés pedig vagy alkalmi akció (próbavásárlás) ami példastatuálásra és statisztika-javításra jó (az idióták abban is kifejeződnek hogy "más lebukik én majd jól nem")amikor "becsléssel" (lánykori nevén: hasraütés) vagdalkoznak vagy az informatikai nézetből figyelik az összes forgalmat. Ha ez utóbbira megvan a technikai lehetőség (ezen a módon jut az uber is a pénzhez...) akkor eleve az elektronikusan bonyolított szolgáltatás megadóztatása lenne az ésszerű és egyszerű módszer. Az uber az általa alvállalkozókhoz kiszervezett/közvetített fuvar adóját fizeti, a saját és az alvállalkozóra eső részt is. Ez a "szóló" és a "diszpécseres" taxisokra is jól alkalmazható logika lenne. Utóbbiak a jól ellenőrzött adófizetésért cserébe a hálózati előnyökön túl a kisebb bürokráciát is megkapnák, a magányos hős/antihős taxisokra pedig kezdődhetne a nagy hajtóvadászat.
Sajnos ez a megközelítés nélkülözi a droszt- és egyéb nevű védelmi pénzek stabil beszedésének lehetőségét (nem indokolná cégek helyzetbe hozását "az utasok érdekében" a potenciális konkurencia ellehetetlenítését) és összességében jóval egyszerűbb is lehetne mint a mostani túlbonyolított rendszer.
süti beállítások módosítása