2014 novemberben írtam egy Ueber cikket. A cikk lényeg az volt, hogy az Ueber tisztességesen leadózva nem éri meg. A gyakorlat igazolta a cikket, az Ueber sofőrök túlnyomó többsége adócsaló is egyben.
A cikkben pontosan le van írva, hogy becsületesen leadózva egyszerűen nem éri Ueber sofőrnek lenni. Ha valaki elcsalja az adót, akkor valamennyi profitot realizálhat.
Az adórendszer nem változott meg jelentősen a cikk írása óta. Az üzemanyag árak lejjebb mentek, legalábbis egyelőre, de a mai árakkal sem lehet adózottan profitot csinálni.
Eközben a (jellemzően adócsaló) Ueber sofőrök elkezdték elszipkázni a taxisok árbevételét. A taxisok sem a makulátlan adófizetők közé tartoznak, de mindenesetre több adót fizetnek, mint az átlag Ueber sofőr, aki semmit sem fizet.
Jövőre a Taxikba is kerül pénztárgép, ami gyakorlatilag azt jelenti, hogy minden taxis becsületes adófizetővé változik hirtelen. Vagy nem lesz taxis fél éven belül.
Az adócsaló Ueber sofőrök versenyelőnye még jobban megnő.
Mit is lehetne tenni. Egyelőre a NAV elkezdte ellenőrizni az Ueber sofőröket. Mivel Magyarországon, az Ill Ferrók országában idiótákból gyakorlatilag végtelen az utánpótlás, ezért ez kevéssé lesz hatékony. Ha elkapnak egyet, kettő idióta lép a helyére...
Megoldás eddig senkinek sem jutott az eszébe, ezért leírom én:
Nem csak az Ueber sofőrt kell büntetni, hanem az Ueber céget magát. is.
Kell hozni egy törvényt, hogy a fuvarszolgáltatás nyújtó cégek felelősek az alvállalkozóik által elkövetett adócsalásokért. Ilyen törvény már most is van, pl. minden cég felelős azért, hogy az általa átutalt ÁFA-t a másik cég befizesse. Nem egy szép vagy tisztességes törvény, de hatékony.
Ha ez a törvény megvan, akkor csak kicsit meg kell turbózin az adóellenőrzéseket és az Ueber távozni fog. Nem tehet mást. Vagy átalakítja a rendszerét egy adókövetőre.
Mindkettő megoldás megfelelő.