A technológiai fejlődést sok minden tudja nyomni, ilyen például a háború vagy az extrém piaci verseny. De ilyen ezek mellett a sport is.
A motorsportok legnagyobb nézettséggel rendelkező szereplője a Formula 1. Utána következik szvsz. a második helyen a Nascar. A kettő sport között azonban ég és föld a különbség, ami alapvetően határozta meg a két világ autógyártását is.
A Formula 1 mindig a technológia éllovasának számított, a versenyző csapatokat folyamatos technológiai fejlesztésekre kényszerítette, mindig az élre tört. Maguk a versenyek meglehetősen biztonságosak, emiatt sokszor kevésbé látványosak.
A Nascar tipikus amerikai sport. Szinte zéró technológiai fejlesztést kíván meg, olcsó és könnyű egy csapat futtatása. Ellenben kifejezetten veszélyes, hatalmas ütközések vannak benne, kifejezetten izgalmas minden verseny.
A kettő verseny közül a Formula 1 a nézettebb, elsősorban azért, mert a Nascar-t szinte csak a US-ben követik, a világon máshol nem igazán.
A Formula 1 rányomja a bélyegét az Európai gyártók fejlesztéseire, a Nascar pedig a US gyártók fejlesztéseire. Természetesen vannak átfedések, egyes US gyártók bevonultak a Formula 1-be. A Nascar maradt US sport, ott csak helyi gyártók vannak.
A Formula 1 erősen nyomott fejlesztése az évtizedek alatt az Európai autókat évtizedekkel az amerikai autók technológia szintje fölé nyomta. Az amerikai autók fejlesztése szinte megállt, a Nascar semennyit nem nyomott rajta, sőt, visszatartotta azt. Az amerikai autók technológiai fejlesztését csak és kizárólag az Európai autók nyomták, ahogy lassan lecsöpögött az Európai technológia. Ez azonban egy igen lassú folyamat, az amerikai autók egyes alkatrészei sokszor 20-30 évvel az Európai technológia mögött voltak/vannak.
Az egyetlen amerikai gyártó, ami részt vett a Formula 1 versenyben, a Ford. Nem meglepő módon a Ford az egyetlen amerikai gyártó, ami képes valamilyen szinten versenyben maradni az Európai gyártókkal.
A Japán gyártók természetesen benne vannak a Formula 1-ben és ennek megfelelően kiváló technológiai szinten vannak.
A jelenlegi nyomás a Formula 1-ben a hibrid technológia és az idei évtől a fogyasztás csökkentése is. Az idei évadig hibrid technológiát fejlesztettek, az idei évtől már teljes hibrid hajtásláncot alkalmaznak, tehát már nem csak egy motor van a versenyautóban, hanem egy komplex hajtáslánc.
A hibrid technológia már létezik sorozatgyártásban is, hajtáslánc per pillanat még csak néhány utcai versenyautóban, amikről én tudok, az a McLaren és a Porsche, ami ilyet tud gyártani.
Ha a hajtáslánc elterjed, akkor az nagyon sokkal csökkenteni fogja az autók fogyasztását.
A Formula 1 valószínűleg többet tett/tesz a CO2 kibocsátás csökkentéséért, mint minden zöld szervezet együttvéve. :-)
A amerikai gyártók természetesen nem fejlesztenek semmi ilyesmit, maradnak a lassan kőkorszaki technológiájuknál. Valószínűleg emiatt arat a tengerentúlon ekkora sikert a Tesla.
A közeljövő technológiája valószínűleg a hajtáslánc lesz. A teljesen elektromos meghajtáshoz még túl sok minden hiányzik.
De már létezik az E-Formula 1 is. :-)