Alapok - Kasztok

2012.09.11. 09:52 :: Dörnyei József

A társadalom csoportokra, kasztokra tagozódik. Ez a társadalmak természetes állapota. Ez a bejegyzés felsorolja a piacgazdaság alapú társadalmakban spontán létrejövő kasztokat.

Gazdagok

A piacgazdaságban az a gazdag, aki magas életszínvonalon megél a működő tőkéjének reálhozamából. Magyarországon ez azt jelenti, hogy a családnak van legkevesebb havi 3M reálhozam jövedelme.

Akinek ez a jövedelem nincsen, az nem gazdag. Legfeljebb jó úton van a gazdaság felé. Tehát pl. egy igazgató havi nettó 5M bérjövedelemmel nem gazdag. Csak akkor, ha tulajdonos is egyben és van még efelett 3M reálhozam jövedelme.

A gazdagságnak nincsen más feltétele, tehát nem feltétel mellé egy nem müködő vagyon. Lehet egy gazdag ember hóbortos és lakhat egy 50m2-es panelben és közlekedhet BKV-val. Ettől még gazdag marad, legfeljebb enyhén excentrikus.

A gyakorlatban feltételezve egy 5%-os éves reálhozamot, 720M működőtőke kell ahhoz, hogy valaki gazdag legyen. Persze az 5% éves reálhozamot sem könnyű elérni, ha valaki ezt nem tudja realizálni, akkor neki több tőke kell. Nyilván aki nem tudja legalább ezt az 5%-os éves reálhozamot realizálni, az valószínűleg az életben nem lesz gazdag ember, még akkor sem, ha megnyeri valahogy a 720M-t, vagy akár több pénzt, ami szükséges hozzá.

Magyarországon szvsz- kevés a gazdag ember. Szerintem a számuk kb. 10K körül lehet, a "felső tízezer".

A gazdagok sem egyformák, vannak gazdagabbak és kevésbé, de mindegyikük ugyanabba a kasztba tartozik.

Felső középosztály

A felső középosztályba tartozik az, aki munka és egyéb jövedelméből magas életszínvonalon tud élni, valamint rendelkezik egy megfelelő vagyonnal - Müködő és nem müködő vagyonnal összesen.

Magyarországon ez azt jelenti, hogy a család havi nettó jövedelme 1,5M vagy afelett van, a vagyona pedig 100M felett.

A felső középosztályba tartoznak a jól fizetett dolgozók. Az adott országtól függ az, hogy melyik munkát fizetnek meg annyira, hogy ide tartozhat a dolgozó.

A gazdagok köré ebből a társadalmi osztályból kerül be a legtöbb, de a felső-középosztály többségéből nem lesz gazdag ember. A többség feléli a jövedelmét vagy nem működő vagyonra költi, ezért a működő vagyona nem éri el a határértéket élete végéig.

(Közép) Középosztály

A (Közép) középosztályba tartozik az, aki a jellemzően munka jövedelméből közepes életszínvonalon tud élni, valamint rendelkezik egy megfelelő vagyonnal, jellemzően csak nem működő vagyonnal.

Magyarországon ez azt jelenti, hogy a család havi nettó jövedelme 500K vagy afelett van, a vagyona pedig 50M felett.

A középosztályba tartoznak a közepesen fizetett dolgozók.

Ez az osztály általában a végállomása a legtöbb dolgozónak. A többség örül, ha ide eljutott. Továbbmenni úgy tud a dolgozó, ha jobb munkakört talál.

Alsó középosztály

Az alsó középosztályba tartozik az, aki munka jövedelméből eléri a középosztálybeli életszínvonalat, valamint rendelkezik egy alap vagyonnal.

Magyarországon ez azt jelenti, hogy a család havi nettó jövedelme 300K vagy afelett van, a vagyona pedig 30M felett.

Dolgozó szegények

A dolgozó szegények közé tartozik az, aki a munka jövedelméből nem éri el az alsó középosztály életszínvonalát, de dolgozik.

A legtöbb gazdaságban ebben a két társadalmi rétegben él a legtöbb dolgozó ember. A gazdagabb országokban sokan lehetnek még a közép középosztályban is.

Lumpenszocialisták

A lumpenszocialisták a nem dolgozó szegények, a segélyen élők.

Dolgozók száma az egyes kasztokban

A társadalmi rendszer, valamint az adott ország gazdaságának fejlettségi színvonala határozza meg, hogy az adott kasztokban mennyi dolgozó tartozik.

A kapitalizmusban ökölszabályként minden dolgozó kb. egy kaszttal feljebb tartozik, mint a szocializmusban.

Pl. egy bolti eladó szocialista országban a dolgozó szegény kasztba tartozik, kapitalista országban pedig az alsó középosztályba.

Az ország gazdaságának fejlettsége is meghatározza a kasztokba tartozó dolgozók számát, gazdagabb országokban több ember van a magasabb kasztokban, mint szegényebb országokban.

Mozgás a kasztok között

A kasztok között lefelé és felfelé is lehetőség van mozogni. A mozgás általában igen sok időbe kerül, évekbe, évtizedekbe. Ez érvényes lefelé és felfelé is.

Ha pl. valaki megkeresi már egy egyel magasabb kaszt nettó fizetését, akkor az nem jelent azonnali kaszt ugrást. A vagyonnak is fel kell halmozódnia, ami idő.

Ha valaki megörököl egy akár kettő kaszttal is a sajátja feletti vagyont, akkor az szintén nem jelent azonnali kaszt ugrást, mert hiányozni fog a vagyont létrehozó és fenntartó jövedelem. Ilyen esetben, ha nem működő vagyonról van szó, akkor a vagyon jó eséllyel felélésre kerül és az örökös marad abban a kasztban, ahova tartozik. Ha működő vagyonról van szó, akkor szintén fennáll annak a veszélye, hogy az örökös nem lesz képest a működő vagyont helyesen kezelni és elveszíti vagy feléli.

A kasztugrás mindenkét irányba nehéz, sok időbe kerül és nehéz megszokni az új kasztot.

Azt, hogy egy polgár meddig juthat, meghatározza, hogy melyik kasztba született bele. Egy gyerek abba a kasztba tartozik és onnan indul, ahol a szülei vannak, amikor felnő. Pl. egy felső-középosztálybeli gyereknek jóval több esélye van gazdaggá válni, mint egy szegény dolgozó gyereknek.

komment

Címkék: Politika Gazdaság Politikai alapismeretek

A bejegyzés trackback címe:

https://dornyeij.blog.hu/api/trackback/id/tr374767975

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

pdw (törölt) 2012.09.28. 12:09:18

A jovedelem es a vagyon kozti osszefuggest hogyan hatarozod meg?

pdw (törölt) 2012.09.28. 16:21:47

@Dörnyei József: Nekem kicsit (a valosagtol) elrugaszkodottak ezek a szamok vagy ez a skala.

Ha mondjuk a csalad 400nettot keres es abbol az 50%-at megtakaritja havonta, akkor ahoz hogy elerje a 40M-t 16 ev szukseges (egyszeruseg kedveert tegyuk fel h kamatok = inflacio).

Ez mennyire realis? Es akkor meg azzal nem is szamoltunk hogy esetleg akarnak gyereket, hazat, autot.

Dörnyei József · http://dornyeij.blog.hu 2012.09.28. 19:01:10

@pdw: Nettó 400K kombinált jövedelemmel alsó középosztály a család és ott nem könnyű. Amíg nincsen 30M vagyon, szegények.
A vagyon ebben a társadalmi osztályban természetesen egy saját ingatlan.
Ekkora jövedelemmel, de zéró kezdőtőkével az alsó középosztály elérése is időbe telik.

De ez minden társadalmi osztályra érvényes. Amikor SAP tanácsadóként komolyabb pénzt kerestem, akkor is hosszú évekbe került, mire szépen fellépkedtem a jelenlegi szintemre (felső középosztály,de csak akkor, ha van éppen munkám...)

Ugrani úgy lehet ha a fiatal például kap a szüleitől egy Bp.-i lakást. Akkor kezdhet az alsó középosztályban v. ha kap egy céget v. cégrészt, akkor akár jóval feljebb.

Martian (törölt) 2012.10.16. 18:27:30

Van, akik 500 k-ból 200 k-t törlesztenek a 30 M-s lakásra... és van, akiknek 13 M-es lakásuk van és 400 k feletti jövedelmük. Ezeket nem könnyű egymáshoz képest besorolni, különösen ha valaki elveszti a jövedelemforrását.

Dörnyei József · http://dornyeij.blog.hu 2012.10.16. 20:07:23

@Martian: A család vagyonát számítani kell. A hitelre vett ingatlannál az ingatlan plusz, a hitel mínusz.
US szakkifejezés erre a "net worth".
A családok kasztba sorolása nem állandó, jó esetben felfelé mozog, de az utóbbi évek Magyarországán sokszor bizony lefelé.

Nekem meg kellett szoknom, hogy nem tudom, hogy éppen mennyi vagyonom van. A részvény befektetések olyan szinten tudnak mozogni, hogy általában egyáltalán nem tudom, mekkora a portfólióm értéke. Ugyanez érvényes az ingatlan vagyonra is, az ingatlanárak általában lassabban mozognak, de azok is mozognak.

tede 2012.10.17. 00:52:04

Azért a vagyon egy kicsit el van szállva. 500k nettóból nem lehet egykönnyen 50 millás vagyont összerakni, még akkor sem ha a többség azt hiszi, hogy 500k nettó már kőgazdagnak számít.

Például ismerek olyant, aki 500k nettó felett is keres, de a bankhitel (deviza) meg a havi fizetnivalók simán elviszik neki, de annyira, hogy félretenni max pár tízezret tud csak havonta.

Egy hitel nagyon le tud húzni bármilyen fizetést, de nem nézi senki, hogy mit kell egy nettó bérből kifizetni minden hónapban.

Dörnyei József · http://dornyeij.blog.hu 2012.10.17. 01:42:53

@tede: Ez pontosan így van. Egy család simán ki tud adni havi 500K-t. Ilyenkor csak az ingatlanhitel törlesztéssel nő a családi vagyon.
Mindenesetre a vagyon bizony fontos eleme a kasztba sorolásnak.
Nem véletlenül van az, hogy időbe kerül, mire valaki lép egyet felfelé. A magasabb jövedelem nem jelent azonnali lépést a társadalmi létrán.
A vagyont az ingatlan árakhoz lőttem be. A közép középosztály családi házban v. nagy lakásban lakik (30M), ami a saját tulajdona. Az ingatlan full be van rendezve és a családnak van 2 autója is.
Ez kb. 50M.

--cs-- 2012.10.19. 15:46:45

A bejegyzésben tárgyalt kasztokra osztás érdekes kísérlet.

Viszont számomra nagyon hiányzik belőle a kasztokba sorolás célja. Nem lehet anélkül osztályozni, rangsorolni, hogy előre rögzítenénk a célt.
Például ha csak azt mondom, hogy osztályozzuk az autókat egy skálán 1-től 5-ig, akkor előtte rögzítenem kell, hogy pl. a sebesség az elsődleges szempont, vagy a benne lévő rakodóhely mérete.

A fenti "gazdagsági" kasztok talán leginkább a pénzügyi stabilitást tekintik a rangsor alapjának, de teljesen nélkülözik az életszínvonal mérését.
Az első szempont szerint az van előrébb, aki Dacia-t vezet és 50M-t tart a bankban, a második mérőszám viszont annak kedvez, aki 3 BMW-t tart a garázsában, de nincsenek megtakarításai.
A szemléletesség kedvéért ez a példa természetesen kissé sarkított. Maga a koncepció viszont jelen van a dolgozó szegény-alsó közép-közép kasztok környékén. És például könnyen dolgozó szegénynek titulálhatunk olyanokat, akik morálisan talán nem oda tartoznak (magas jövedelmet folyamatosan feléli az életszínvonalának magasan tartása érdekében). Ez nem feltétlen jelenti, hogy rossz a besorolás, csupán csak azt, hogy később szem előtt kell tartani ezeket a korlátokat, amikor a besorolást alkalmazzuk valamilyen esetre.

Dörnyei József · http://dornyeij.blog.hu 2012.10.19. 16:35:34

@--cs--: A cél maga a kasztokba sorolás. Nagyon sokan kérdeztek engem és másokat is arról, hogy ki a szegény és ki a gazdag. A válasz ez a lista.

Simán lehetséges egy felsöbb kaszt jövedelmét teljesen felélni és soha el nem érni a kasztot.

Pl. legyen egy családnak 10M vagyona 1 gépkocsi + bútorok formájában, a lakást pedig béreljék. A jövedelmük viszont legyen középosztálybeli 600K/hó. 600K/hót simán fel lehet teljesen élni, anélkül, hogy vagyont halmoztak volna fel.

De ez a család szegény. Alig van vagyona és ha kiesik a munkából egyik v. mindkét fél, akkor mehetnek a híd alá. Szegényebb, mint egy szegény jövedelmü család, akinek a 10M vagyona egy lakásban van beruházva.

A kaszt biztonságot is jelent. Természetesen a gazdagok vannak a legnagyobb anyagi biztonságban, de az alattuk levök is folyamatosan egyre nagyobb biztonságban vannak.

--cs-- 2012.10.19. 17:29:48

@Dörnyei József: A kasztokba sorolás célja nem lehet maga a kasztokba sorolás. Ez az érv értelmetlen.
A válasza további részéből akkor azt szűröm le, hogy a kasztokba sorolás célja az Ön szempontjából a pénzügyi stabilitás mérése.
Azaz azt hívjuk gazdagnak, aki pénzügyileg stabil és nem pedig azt, aki magas életszínvonalon él.

Ahogy előző megjegyzésemben is írtam, ez egy morális visszásságot hoz a képbe.
Ugyanúgy a dolgozó szegény kasztba soroljuk azt a családod, amelyik havi 1 milliót keres és költ el (pl. utazásokra), és azt, amelyik havi 300-at keres, de ezt az összeget a családfenntartás felemészti.

Ha eztán mindkét család elveszti a bevételeit, akkor matematikailag az jön ki, hogy egyforma helyzetben vannak, de morálisan mégis a legtöbb ember elítéli az elsőt, mert addig pazarló életet élt és nem épített magának biztonsági hálót, pedig lett volna rá lehetősége. Eközben a másodiknak nem volt lehetősége.

Hogy fontos-e, hogy különbséget tegyünk a két példabeli család között, az attól függ, hogy mire használjuk fel később ezt a besorolást.

Szerintem a blogbejegyzésben ismertetett kasztokba sorolásban megadott feltételek csupán elégséges, nem pedig szükséges feltételei az egyes kasztokba "felkerülésnek" - legalábbis így egy általam elfogadhatóbb besorolást kapnánk.

Dörnyei József · http://dornyeij.blog.hu 2012.10.19. 18:40:28

@--cs--: A kasztok léteznek. A létező dolgok leírásának van értelme.
A kasztok az családok anyagi állapotát írják le, nem az életszínvonalat vagy morális szintjét.
Az életszínvonal nem határozza meg egy család anyagi állapotát, csak a kiadásainak mértékét.
Jó életszínvonalon lehet élni úgy, hogy valaki emellett még vagyon is felhalmoz vagy nem vagy adósságba veri magát.
Morálisan meg nem szabad elítélni senkit, aki törvénytisztelő módon, a felebarátait nem bántva él.

Isten nem ver bottal és aki elpazarolja a jövedelmét, az előbb-utóbb keservesen megbánja...

--cs-- 2012.10.19. 19:17:36

@Dörnyei József: Kasztok általában nem léteznek. Nincs mérőszám, amíg nem határozzuk meg a mértékegységet. A család pénzügyi stabilitását leíró kasztok viszont léteznek. Erre egy - szerintem - egészen jó közelítés az Ön által definiált.

A társadalom által is elfogadható besoroláshoz viszont szerintem szükség van arra, hogy a a rendszer megkülönböztesse azt, akinek azért nincs vagyona, mert feléli, attól, akinek azért nincs vagyona, mert kevesebb a jövedelme.

Milyen célra akarja használni a besorolást, aminek a szempontjából nincs szükség a pazarló életmódot élők megkülönböztetésére?

Dörnyei József · http://dornyeij.blog.hu 2012.10.19. 19:44:39

@--cs--: A kasztok de Facto léteznek. Van rá szó, pl. szegény, középosztály, gazdag. Csak az nem volt leírva, hogy hol vannak a határok.
Nem a pénzügyi stabilitás jelenti a kasztot, hanem az anyagi helyzet. A pénzügyi stabilitás csak egy következmény, ráadásul nem is szabály, mert simán lehet egy felső középosztálybeli család instabil.
A kaszt egy pillanatnyi állapot, nincsen senki bebetonozva sehova.
Annak, hogy hogyan került be valaki a kasztba, semmi jelentősége nincsen.

A kasztokat pl. arra lehet használni, hogy leírjuk egy gazdaság állapotát v. trendeket.

--cs-- 2012.10.27. 14:16:21

@Dörnyei József: A "szegény", "középosztály", "gazdag" kifejezések valóban léteznek, ezeket nem kell feltalálni. Viszont nem lehet alátámasztás, magyarázat nélkül, hasraütésszerű számokkal definiálni a jelentésüket.
Ugyanilyen légből kapott definíciót lehetne mondani, pl. hogy a szegény az, aki havi 50e Ft-ot költ, a középosztály havi 400e-et, a gazdag, pedig havi 1,5 milliót. (Vagy hasonló listát írhatnánk, ahol a "költés" szó helyett a "keres" szerepelne.) Félreértés ne essék, ezt a besorolást rossznak gondolom, de alátámasztás nélkül pont annyira elfogadható, mint az Öné.

Ha valaki a saját kategorizálásából kihagyja az életszínvonalat, akkor arra magyarázatot kell adni. Én elfogadom, hogy van értelme egy ilyen rendszernek, de csak akkor ha az, aki definiálja ezt, ésszerű magyarázatot is ad rá. Nem csak állítani kell, hanem alá is kell támasztani, hogy miért nincs szükség pl. a vagyontalan alacsony jövedelmű és a vagyontalan magas jövedelmét felélő ember megkülönböztetésére.
A (demagóg) társadalmi vitákban, amikor a "szegényeket" a "gazdagokkal" állítják szembe, akkor - helytelenül - csak a jövedelmeket szokták összehasonlítani, és azon belül is általában csak a bérjövedelmeket. Bizonyára ezen félremagyarázás miatt is született a bejegyzése, hogy felállítson egy helyesebb rendszert. De akkor vegye a fáradtságot, hogy ne csak állítsa, hanem magyarázza is meg, hogy miért racionális az Ön verziója.

Dörnyei József · http://dornyeij.blog.hu 2012.10.27. 17:05:45

@--cs--: A definíció a Magyar árszínvonal alapján készült. A vagyonnál és az havi jövedelemnél is. A definíció nem veszi figyelembe azt, hogy hogyan lehet elérni a kaszt követelményeit, mert ez igen változatos.

A definíció nem tudja figyelembe venni az életszínvonalat sem, mert az is teljesen változatos, hogy ki mennyit él fel a jövedelméből (életszínvonal) és mennyit takarít meg.

De a definíció attól még eléggé jó.
Nem tökéletes, mert mások a számok falun és Budapesten, méghozzá nagyon mások. De ha táblázat kellene hozzá, akkor használhatatlan lenne. Így használható és megfelelően pontos.

Dienes Erzsébet 2013.11.28. 11:45:36

Más a kaszt és egészen más a Gausz-görbe, közismert nevén társadalmi piramis.

Mert, szerencsére nem vagyunk egyformák, miként ennek a gazdasági kasztrendszernek kiagyalói szeretnék megvalósítani.

Mindannyiunknak mások a képességei, lehetőségei, tervei, vágyai, álmai. Én például elveszettnek és nagyon magányosnak érezném magam egy várban, míg mások csak ott éreznék magukat igazán otthon.

A társadalmi piramis nem emberi építmény, hanem a teljes földi élővilág arra lett felépítve. Hangyabolytól az elefántcsordáig, minden szinten.

De nem azért, hogy kipusztítsák egymást, hanem ellenkezőleg, éppen azért, hogy megtartsák az élő közösséget.

A kasztrendszer viszont egyáltalában nem számol az eltérő tehetségekkel, elvárásokkal, közérzettel, vágyakal,..........

Merev, értelmetlen és igen ártalmas záróvonal a társadalmi közösségek között.

Dienes Erzsébet 2013.11.28. 11:52:42

Lényeges különbség még a kasztok és a társadalmi piramis között, hogy a kasztoknál nem létezik semmiféle visszacsatolás, míg a természetes társadalom éppen arra épül fel. Mindegy, hogy melyik társadalmi rétegnek mekkora a vagyona, mert a kölcsönösség elvén kiegészítik a hiányokat.

Mondok egy példát. Megtámadják az országot. Védekezni kell, vagy elveszünk. A háborúhoz pénz kell, nem is kevés. Ki állja a költségeket és kiből lesz katona a kasztrendszerben és ki a természetes társadalomban?

Dörnyei József · http://dornyeij.blog.hu 2013.11.28. 12:10:46

@Dienes Erzsébet:
Minden társadalomban van kasztrendszer.
A kasztok nem merevek, a polgárok mozognak a kasztok között.
Természetesen felfelé nagyobb örömmel, mint lefelé...

Dienes Erzsébet 2013.11.28. 12:55:38

Nincs kedvem ezen vitatkozni, de a KASZT ÁTHÁGHATATLAN!

Az un.osztályok átjárhatók.

Egyébként egyetértek az írással, egyáltalában nem kötekedni akartam, csupán pontosítani.

Dörnyei József · http://dornyeij.blog.hu 2013.11.28. 14:10:44

@Dienes Erzsébet:
Nem véletlenül használom a kaszt szót.

A kasztok nehezen átjárhatóak. Ahogy a valós életben is azok.

Ha osztály szót használnék, akkor annak egyrészt kommunista beütése van, másrészt "harcos" beütése van, harmadrészt meg azt sugalná, hogy könnyü váltani köztük, csak elhatározás kérdése.

Dienes Erzsébet 2013.11.28. 15:22:52

Nekem semmi bajom a kaszt kifejezéssel. Magam is egyre gyakrabban használom korunk társadalmi tagozódására, mert az osztályok végleg megszűnőben vannak. Különösen akkor szembetűnő, ha észrevesszük, hogy ebben az új, mesterséges világrendben a beosztott diplomás, orvos, mérnök, kutató....stb. ugyanolyan proletár lett, mint a kocsikisérők, vagy a futószalag mellett dolgozók, legfeljebb, ha szerencséje van valakinek, valamivel több fizetést kap a munkájáért.

A másik szembetűnő jelenség emellett az, hogy lassan, de biztosan bezáródnak a kasztok. Feltörni szinte lehetetlen, lecsúszni viszont egyre többnek sikerül.

Nos, hogy hány kaszt is van kialakulóban már lehet vita kérdése, de még Indiában is külön kasztot alkotnak a katonák. Hogy a nyugati világban kikből áll majd az "árja" kaszt, nem csak a fegyverektől függ majd, hanem a sajtó "brahmanák"-tól is.

A pária elnevezés pedig lassan valamennyiünkre ráilleszthető.

Bocsánat, hogy közbeavatkoztam.

Remélem, nem tereltem el a témát.

Üdvözlettel: Dienes Erzsébet.

Dörnyei József · http://dornyeij.blog.hu 2013.11.28. 16:27:32

@Dienes Erzsébet:
Egyetértek veled.
Magyarországon folyamatosan szétesik a gazdaság, amióta új kormányunk sikert-sikerre halmoz.
Ennek az ára az, hogy tömegek csúsznak le 1 vagy akár kettö kasztot is. Ami nem egy öröm.

Nekem 2 és fél éve nem volt Magyarországon munkám...

Ha Magyarországra megyek, akkor látom az egykor virágzó gazdaság jeleit. A bezárt üzleteket, a bezárt óvódákat v. a lepusztult üzleteket, bankfiókokat, óvodákat, stb. Elszomorító.

A helyiek ezt nem feltétlenül érzékelik, mert minden nap látják. Aki ritkábban jár Magyarországon, az ezt jobban látja.

Dienes Erzsébet 2013.11.28. 17:18:26

De, sokan észrevesszük kedves Dörnyei József.

De már nincs kinek szólni róla. Az érinthetetlenek kasztja kizárólag saját magával törődik valamennyi hivatalban. Aki pedig tudja mi történik, azt egyszerűen máris átsorolják a páriák közé. Hogy milyen módszerekkel?

Eléggé változatosak az eszközök ilyesmihez. Egyszerű állástalanságtól kezdve a koncepciós perekig bármi bevethető ellenünk.

INC 2014.12.03. 17:46:34

Csak egy kérdésem lenne:

Miért pont 3M? Miért nem 2M, vagy 4M? Mivel lehet a 3M-et alátámasztani?

Dörnyei József · http://dornyeij.blog.hu 2014.12.03. 18:19:04

@INC:
A cikk 2012-ből származik, a határok nyilván ma mások.

A felső-közép 1,5M/hó 2012-ben jó határ volt, költségoldallal számolva.

Ehhez képest a gazdagot ennek a duplájával számoltam.

Mivel nem vagyok gazdag, ezért nem tudom, hogy ez helyes-e vagy nem, de kb. helyesnek néz ki.

INC 2014.12.03. 19:43:13

Köszönöm a választ, így már értem, hogy hogyan jött ki a 3M az 1,5M-ből.

Ennek alapján azt szeretném megkérdezni, hogy az 1.5M/hó miből adódott? :)

Dörnyei József · http://dornyeij.blog.hu 2014.12.03. 20:10:10

@INC:
Kiadás elemzés 4 fős Budapesti - környéki család felső-közép szintű életszínvonallal. A 1,5M alsó határ, több lehet.

INC 2014.12.03. 20:24:12

Köszönöm a választ, akkor ezek szerint ebből számaztatható 1/3-al a közép és 1/5-el az alsó osztály életszínvonala is.

Nem vitatva egyebekben ezeket a számokat, az annak alapjául szolgáló költségelemzés esetleg megtalálható valamelyik blogban? :)

Dörnyei József · http://dornyeij.blog.hu 2014.12.03. 20:35:49

@INC:
Nem, mindegyikre készült költségelemzés. Az arányokat eddig nem is vettem észre.

A költségelemzés nem található meg sehol nyilvános helyen, mert valós emberek valós adatait tartalmazza. Szerintem már nekem sincsen meg.

INC 2014.12.03. 20:44:51

Sajnálom, hogy nincs meg, szívesen átnéztem volna (természetesen annonim módon).

Én így látatlanban arra tippelnék, hogy ~100eFt/~200eFt/~600eFt szabadon elkölthető pénz jött ki belőlük a rezsi+megélhetés után, azaz ~200eFt/~300eFt/~900eFt volt a költségrátájuk.

Ez így nagyjából lehetséges?

Dörnyei József · http://dornyeij.blog.hu 2014.12.03. 20:45:31

@INC:
Még valami, aminek talál köze lehet a felső középosztály 1,5M-s határához, de csak közvetetten:

Egy teljes EVA havi nettója kb. 1,66M volt annó.

Az elemzés sok szereplőjének ez volt a havi bevétele
+ esetleg pár 100K és emiatt jöhetett ki indirekt a 1,5M határ.

Dörnyei József · http://dornyeij.blog.hu 2014.12.03. 20:51:41

@INC:
Nem, ez teljesen téves.

Kb. 600K a költség közép és felső középosztálynál is. A felsőnél ez még nem gond, de a középnél már azonnal látszik, hogy valahol húznia kell - ha csak éppen van bent. Ahol magasabb a minimumnál a jövedelem, ott már nem gond.

A felső középosztálynál bőven van játéktér megszorítások nélkül.

Dörnyei József · http://dornyeij.blog.hu 2014.12.03. 20:53:17

@INC:
Alsó középosztálynál szintén a teljes összeg a költség és dönthet, hogy mire nem költ.

INC 2014.12.03. 21:03:03

@Dörnyei József:

Ezekben a számokban én némi ellentmondást érzek; vajon lehet valaki egy olyan kasztnak a tagja, aminek a költségeit nem tudja kitermelni?

Azt persze értem, hogy jelen megközelítés kizárólag a jövedelmekre koncentrál és nem azoknak a felhasználására (például hitelek kérdésköre), viszont szerintem nem lehet egy kasztnak olyan a tagja, aki annak a költségeinek a fedezésére nem képes.

Ennek alapján szvsz a középosztály jövedelmének legalább a 600eFt-ot kellene tekinteni.

Dörnyei József · http://dornyeij.blog.hu 2014.12.03. 21:16:18

@INC:
Logikus, amit mondasz.

Ennek ellenére szerintem jó az a megközelítés, hogy valahol húzni kell a költségeken - a gyakorlatban is ez van - ez így életszerű.

A költségekbe én nem csak a rezsit sorolom, hanem minden "normál dolgot", amit egy család elkölt.

Ami nem költség, az pl. befektetés vagy luxuscikk. A luxuscikk is változik a kaszthoz képest.

Tehát pl. egy VW Passat "normál" költség felső középosztálynál, de alsó középosztálynál már luxuscikk.
süti beállítások módosítása