Budapest közlekedési rendszere kezd kritikus állapotba jutni. A jelenlegi kormány vidék centrikus. Budapest nem kapott kormányzati támogatást 1998-2002 között sem, 2010 óta semmit és nem is várható semmi pénz egészen 2014 végéig. Budapestnek valahogy ki kell jönnie jóval kevesebb pénzböl, mint amit eddig kapott. Ráadásul megkapta púpnak a hátára a BKK-t (Budapesti Közlekedési Központ), ami néhány milliárdba kerül évente és semmi hasznos munkát nem végez. Megkapta még púpnak a hátára a 4-es metrót, ami nincsen készen, tele van problémákkal, korrupcióval, az EU támogatás valószínüleg el fog veszni és az egész metró teljes koncepciója rossz.
A BKV teljesen leamortizálódott, a buszok többsége beolvasztani való roncs, az M2 és az M3 metróival és a HÉV szerelvényekkel együtt. Az M3 vonala is kezdte az utóbbi idöben megadni magát, majd jött a TEK, ami végigvonszolt a teljes M3 vonalán egy túlsúlyos szerelvényt, egy repülögépet. Jó kérdés, hogy engedély nélkül tették-e ezt meg v. keresztülvertek egy engedélyt valahogy. Mindenesetre az M3 állapota erösen kérdöjeles.
Ez a jelen.
A városvezetés meglehetösen nehéz feladat elött áll. Szerintem valahol alsóhangon 1000-3000 Mrd elmaradt, de sürgös fejlesztés kellene végrehajtania. Ez pont 1000-3000 Mrd-dal több, mint amennyi pénze van fejlesztésekre. Saját bevételei alig vannak, a bevételek nagyobbik része a kerületeknél kelettkezik.
Közlekedési Környezetterhelési Díj (Az ellenzöi Dugódíjnak hívják)
Úgy néz ki, sikerült kiharcolnia Tarlós polgármester úrnak, hogy a Közlekedési Környezetterhelési Díj a fövárosnál maradhasson teljes egészében. (Ellenzéki nevén "Dugódíj") A technikát célszerü lenne ASAP elkezdeni kiépíteni, valamint a szabályokat ki kell dolgozni és át kell verni az önkormányzaton és a parlamenten is.
A KKD-t célszerü elsö körben 2 zónára osztani. A külsö zóna Pesti határa célszerüen a Hungári körút. Ezen belül a díj kb. napi 1000Ft. A belsö zóna határa Pesten a nagykörút, ezen belül a díj kb. napi 2000 Ft. A díjfizetésre elsö körben célszerü lenne az autópálya matrica rendszert felhasználni. Ez már létezik és tökéletesen alkalmas a feladatra. Ergó egyszerre magas minöségü, gyorsan alkalmazható és olcsó. Ez a 3 nem szokott egyszerre teljesülni, de most igen.
A KKD ellenörzésére szintén az autópálya ellenörzö rendszert kell alkalmazni. A technológia itt is adott, ezért olcsó, jó és hatékony. Nem kell mindenhol ellenörizni, elég a kulcsfontosságú helyeken. Legy majd olyan helyi, aki át fog tudni csúszni a házától a testépítö klubbig, de nem tovább. Nem kell teljes lefedésre törekedni, elég a fontos helyeken ellenörizni, mondjuk 500 v. 1000 helyen. Késöbb a rendszert lehet finomítani és bövíteni, ha szükséges. A külföldi autókat motoros rendörökkel lehet lekapcsolni. Tanuljunk Ausztriától és emeljük meg nagyon keményre a büntetéseket a nemfizetöknek. Ha €500 büntit kell fizetnie a csalónak, valamint a motoros rendörök el is kapnak minden külföldi autót, akkor igen rövid távon minden külföldi autós is vesz KKD-t.
Sajnos nem áll rendelkezésem pontos forgalmi adat, de szerintem éves szinten a KKD hozhat 20-30Mrd bevételt. Ez kb. arra elég, hogy a BKV nullszaldóba kerüljön. De messze nem elég arra, hogy az elmaradt tetemes összegü fejlesztést a föváros kifizesse.
BKV ellenörzés
A BKV járatain sokan lopnak, nem fizetnek a használatért. Már kb. 22 éve ki kellett volna építeni egy automatikus ellenörzö rendszert, ami ezt megakadályozza. A megoldást elsö körben a legegyszerübben megvalósítható metró kapurendszer jelenti. A metróbejáratoknál és kijáratoknál teljes magasságú kapukat kell kiépíteni, amik fizikailag megakadályozzák a nem fizetü tolvajok számára a belépést. Ehhez be kell vezetni a elektronikus jegyet. Második körben ugyanezeket a kapukat ki kell építeni a villamos megállókban is. Ezt lehet folyamatosan csinálni. Az eredmény a tolvajok számának drasztikus csökkenése lesz. A tolvajok kiszorulnak a buszokra, ergó a külsö kerületekbe. Maradnak még azért, de a többség fizetni fog.
Az eredmény az lesz, hogy a BKV önjáróvá válik. Ezzel a teljes KKD bevétel felszabadul és el lehet kezdeni ledolgozni az elmaradt fejlesztéseket.