Egyre olcsóbb a napelemes rendszer telepítése, ma már egyértelműen megéri a telepítés. A napelemes rendszer azonban csak nappal termel áramot és azt is ingadozó mértékben. Ha süt a nap, többet termel, ha felhős az idő, kevesebbet. Ha hűvös idő van, többet termel, ha meleg van, akkor kevesebbet. A megtermelt áramot valahol tárolni kellene. Ma Magyarországon ezt az országos elektromos hálózat kezeli. De csak addig tudja kezelni, amíg kevés napelemes rendszer működik. Ha több lesz, akkor más megoldás kell.
A megtermelt áramot a mai technológiákkal nem tudjuk tárolni Magyarországon. Létezik rá technológia - a gravitációs elektromos áram tároló - de Magyarországon nincsen ilyen.
Nagy szerencsénkre érkezik egy új technológia, amibe már alapból bele van építve az elektromos energia tároló. Ez a technológia az elektromos autó.
Az elektromos autókban az áramot akkumlátorban tárolják. Ennek az akkumlátornak a mérete határozza meg, hogy mekkora távot tud megtenni egy töltéssel egy elektromos autó, ezért az akkumlátor folyamatosan fejlődik és egyre nagyobb átlagos akkumlátor kerül beépítésre az elektromos autókba. Ma átlagértéknek 50 KWh aksi vehető. Az 10 éven belül szvsz. 100 KWh-ra fog nőni és az ideális kb. 200 KWh lenne. Nem tudom, mikor lesz majd 200 KWh, de mondjuk 20 év múlva már annyi lesz.
Magyarországon 2016-ban összesen kb. 3,3M autó volt forgalomban és átlagosan 16K km-t tettek meg velük.
Ha ezek mind elektromos autók lennének egy átlagos 50 KWh-s aksival, akkor összesen 165 M KWh = 165K MWh = 165 GWh akkumlátor helyet jelentenének.
Magyarország tegnapi (lásd dátum) teljes fogyasztása 110 GWh volt.
Jól látható, hogy a teljes poteciális akkumlátor hely magasabb lenne, mint a teljes fogyasztás. Ez a teljes potenciális akkumlátor hely nem is lenne kihasználva, lásd a számokat lent.
Természetesen ha csak elektromos autók lennének Magyarországon, akkor a fogyasztás is drasztikusan nőne.
Egy átlag autó évi 16K km-t tesz meg, ami napi 43,83 km. Ez 3,3M autóval számolva napi 144,5M autó km. Egy elektromos autó átlag fogyasztása valahol 18 KWh/100km. A 144,5M autó km 26 GWh átlagos napi fogyasztást jelent.
Átlagosan természetesen nem kell többet tölteni az autókba, mint ezt az értéket, ezért a teljes, potenciális akkumlátor kapacitás nem lenne kihasználva.
A jelenlegi 110 GWh fogyasztásra ez még rájönne és a fogyasztás 110+26=136 GWh lenne, amiből 19% teljes mértékben áramtárolásra alkalmas. A 19%-al ki lehetne egyensúlyozni szvsz. kb. ennek a kétszeresét a napelem rendszerekből származó energiának. Tehát x év múlva a teljes fogyasztás kb. 40%-a jöhetne napelem rendszerekből. Kb. 50%-a jöhet zsinór áramból, ami Paksot jelenti.
A napelem rendszerekhez az államnak semmi segítséget nem kell adnia, mert már ma is önfinanszírozóak. Az államnak csak arra kell ügyelnie, hogy mindig több elektromos autó legyen Magyarországon, mint amennyi napelem. És ha ezt az állam teljesíti, akkor az elektromos rendszer stabil marad. (Nem úgy, mint ahogy ma pl. Németországban)