Az EU a tagországok számára kiadta a feladatot, hogy a Google keresőt leválasszák az egyéb Google üzletágakról.
Az intézkedésnek valós oka van, a Google 90%-os piaci részesedést szerzett a kereső piacon, ami mindenképpen eléri a monopol helyzetet. A Google ezen felül remekül ki is használja a helyzetét és rengeteg egyéb üzletágat hozott létre, amik ráépülnek a 90%-os kereső részesedésére. Ezek az üzletágak is sértik a piaci versenyt.
Az EU intézkedés a kereső tevékenységben nem tudna azonnal a 90%-os piaci részesedés ellen tenni, de a kapcsolt üzletágaknál már helyreállítaná a piaci versenyt.
Az EU - az Európai Parlament - nem törvényt hozott, ami a Google számára kötelező lenne, hanem egy irányelvet. Ennek alapján a tagországok hozhatnak törvényeket vagy egy EU hivatal indíthat el jogi lépéseket.
A valószínű végeredmény az lesz, hogy a Google ketté fog válni. Lesz egy kereső cég és lesz az összes többi.
Példa arra, hogy hogyan él vissza az erőfölényével a Google.
Nem kötelező a Google-nál hirdetnie egy cégnek, de ha nem teszi, akkor kb. a 15. oldalon szerepel először a cég neve, esetleg ott sem.
Németországban vásároltam rolókat. Az első vásárlásnál nem a google segítségével találtam rá az oldalra.
Másodszor, pár hónap múlva a google segítségével próbáltam megkeresni a céget. "Roló vásárlás" keresésre feldobott kb. 10 céget, majd ezeket ismételgette 15 oldalon keresztül. A keresett cég nem volt benne egyszer sem. Elő kellett bányásznom a számlát és rákerestem a cég nevére. Még így sem dobta ki a google.
Majd beírtam a cég honlapjának a címét és így tudtam eljutni a célpontig.
Hasonló a helyzet, ha valaki egy cég honlapját keresi a termék nevével. 15 lapon keresztül kapja meg a forgalmazók, kereskedők neveit, de a cég honlapját nem dobja ki a google.
A google keresője egy reklámfelület. Nem volt mindig az, de mára azzá vált. A kereső feladatát kevéssé vagy egyáltalán nem látja el. Sajnos a többi kereső is hasonlóan működik csak általában még rosszabbul.
A verseny hiánya miatt teheti ezt meg a google. Ha újra lesz verseny, kénytelen lesz a reklám mellett valós keresési eredményeket is megjeleníteni.