Szabványosítani tervezi az MNB a bankköltségtípusokat. Ez egy kiváló elképzelés. Kevéssé illik bele úgy általában a jelenlegi kormány módszereibe, de hát nem is a kormány tervezi meglépni. Remélem, nem hal el hamvában a dolog.
Már leírtam pár bejegyzésemben azt az örök igazságot, hogy a piacgazdaság jó működéséhez a fogyasztónak össze kell tudnia hasonlítani a termékeket. A marketing egyik feladata az, hogy ezt az összehasonlítást megnehezítse vagy lehetetlenné tegye.
A bankok, biztosítók, telefontársaságok, autógyártó stb. cégek szándékosan olyan bonyolult árazást vezetnek be, aminek az eredménye az, hogy a vevő nem képes összehasonlítani a kettő terméket.
Ha nem képes erre, annak az eredménye a gyengébb verseny, aminek az eredménye a rossz hatékonyság.
Az MNB most a saját szemétdombján el akarja érni, hogy a bankok 100 oldalas kondíciós listáját össze lehessen hasonlítani a másik bank 100 oldalas kondíciós listájával. Ennek az egyetlen módszere az, ha minden bank csak azonos költségtípusukat alkalmazhat.
Például lehet
- Számlavezetési díj
- Utalási díj - itt már lehet pl. százalékot előírni minimum és maximum érték helyett és akkor csak 1 szám van.
- KP felvételi díj, itt is lehet százalékot előírni, hogy ne büntessük a szegényt, aki nem tud mindig 200K-t felvenni, mert nincsen neki annyi pénze. A mai jellemző fix díjjal a szegény sokkal többet fizet, mint a gazdag.
- Kivonat postai küldési díj - ezt szvsz. el kellene törölni, legyen benne a számlavezetési díjban...
- Sok egyéb költséget egyszerűen nem kellene engedélyezni.
- Számlacsomagok számának maximálása pl. 4 lakossági és 4 céges.
- Egyéni megállapodások tiltása, ne legyenek kivételezettek, mindenki fizesse valamelyik nyilvános csomagot.
A végeredmény egy olyan szabályzói környezet, ami erősíti a versenyt a gazdasági szereplők között, ezzel növeli a hatékonyságot.
Egy ilyen környezetben nem kell az MNB-nek árrendőrt játszania, mert a piac magától kiárazza a gyengéket és az árakat pedig a lehető legalacsonyabban tartja. Ezt hívják jól működő piacgazdaságnak.