LJ lehúzta az M3 metró felújítását a többi Budapest projekttel együtt az EU támogatások listájáról, majd mostanában meg lett szellőztetve, hogy tárgyalások alapját képezik, hogy mi kerül esetleg vissza a listára.
Az M3 állapota kritikus. Az építését még a döglődő kommunizmus idején végezték, amikor jellemzően mindent kiloptak az építkezésekről, amit csak lehetett. Az M3 esetében a szigetelőanyagnak van jelentősége, mert a vonal jó része olyan talajban halad, ahonnan időnként vagy állandóan víz szivárog be. Technológiailag tudni kell, hogy a beszivárgó víz egyre tágítja a réseket, amin beszivárog, ezért ha nem javítják, egyre több víz jön be. A beszivárgó víz aztán elkezdi megenni alulról az acélt, először a "talpfa" csavarjait, anyagát, majd a sínt, majd a pára minden mást.
A közelmúlt eseménye az, hogy a TEK végigtolt a következő útvonalon egy túlsúlyos szerelvényt, ami több helyen, ahol a szerelvény keresztezte az M3 vonalát, sérüléseket okozott az alagút szerkezetében:
A szerelvények soha nem lettek cserélve, ráadásul a sérült pályán kell minden nap közlekedniük, ami extra megterhelést jelent.
Összességében az M3 metróból nem sok maradt.
Fel kell újítani a TEK által sérült szakasz tetejét. Szerencsére az a földfelszínen van, tehát relatíve olcsó a javítása, de a javítás teljes ideje alatt le kell zárni a szakaszt és a felette haladó Üllői utat is. Nem lesz egy öröm a közlekedés ebben az időszakban.
Fel kell újítani a szigetelést a teljes metróban. Ezt szerencsére lehet off időszakban végezni. Nyilván úgy tovább tart, de szvsz. nem nagyon hosszú időszakról beszélünk. Mindenesetre enélkül nincs sok értelme más munkába belekezdeni, mert ha nincs szigetelés, megint megeszi az acélt a víz.
Ezután lehet cserélni a teljes sínrendszert, beleértve a talpfákat, annak a tartóit és a síneket, tápellátást.
Ezután lehet cserélni a teljes vezérlő és energiaellátó rendszert. Tanulva az M4 metróból érdemes a szerelvényekkel együtt megvenni ezeket is, hogy ne legyenek kompatibilitási hibák.
És cserélni kell a szerelvényeket is.
Mindösszesen ez az egész szvsz. kb. egy új metró árának az 1/3 része. Tehát valahol 200+Mrd körüli összeg.
Ráadásul a TEK-es balfaszkodás miatt nem fest pozitív képet a FIDESZ-ről.
Nagy kérdés, hogy meddig fut még el az M3 ebben az állapotban.
A szerelvényeket már sikerült megfoltozni, jóval ritkábban gyulladnak ki, mint eddig.
A pályát nem lehet javítani a szigetelés javítása nélkül. Persze a szigetelés javításának neki lehetne esni, aminek lenne minden szakaszon értelme is, kivétel a TEK által legyalult szakaszon.
A TEK szakaszon javítani kell az alagutat. Mivel a felszínen futó szakaszról van szó, ez nem nagyon drága, de mindenképpen fel kell bontani miatta az Üllői utat. Elvileg ezt el lehet álcázni egy Üllői felújításnak is, tehát el lehet titkolni a szavazó polgárok elől. Így nem akkora akadály, de lebukni lehet vele, politikai kockázata van neki.
A legnagyobb kockázata viszont egy balesetnek van. Ha meghal 1000 ember, annak még FIDESZ érában is személyi következményei vannak. LJ nem ússza meg, mehet vissza hagymát kapálni Hódmezővásárhelyre.
Sajnos az események kb. így fognak kinézni:
- Nem meri senki leállítani az M3-t.
- Meglesz a baleset, reméljük, hogy minél kevesebb halottal és főleg azt, hogy senki rokon, ismerős ne legyen köztük.
- Ekkor fogják leállítani az M3-t.
- 10 évig elhúzzák a felújítását, addig nem lesz M3, lesz helyette egy extra széles biciklisáv.