Technológia - 4 év a PC-nél

2014.02.06. 10:54 :: Dörnyei József

A PC eladások csökkennek. Ennek részben oka a tabletek megjelenése, de nem csak ez az ok. Nézzük meg, hogy mennyit fejlődött a PC 4 év alatt.

A jelenlegi nagy gépem most lett 4 éves. 2009 novemberben vásároltam, most 2014 február van, tehát egy kicsit több, mint 4 éves.

A processzora a 2009 év végén kapható, kb. 50K-60K-ba kerülő processzor, ami nagyjából az arany középutat jelenti. Ez egy 4 magos 2GHz alap és 2,8Ghz turbó sebességet jelentett anno.

Most ugyanezért egy modernebb processzort lehet vásárolni, 4 maggal, 3,4GHz alap és 3,8GHz turbó sebességgel (Intel Core 5-3570) A modernebb mag kb. 30%-os sebességelőnyt jelent.

Összesen tehát a sebességelőny alap órajelen 2,2-szororos, tehát 121%-os, turbó órajelen 1,76-szoros, tehát 76%-os.

Az alap órajel elsősorban a modernebb, többszálas programoknál jön ki, a turbó pedig a régebbi vagy hanyagabbul megírt egyszálas programoknál.

A többi részegységnél említésre szorul az SSD, ami mára olyan árral rendelkezik, hogy megvásárolható egy system drive-nak. Egy 120GB-os SSD már megvásárolható kb. 30K-ért. Ezért villámgyors rendszerindítást kapunk és a gyakran használt programjainkat is villámgyorsan tudjuk elindítani. A 120GB nem nagyon sok, de az OS és a leggyakoribb programok, pl. Office ráfér.

A 4 éves PC-m fogyasztása alapesetben 100W. Ez nem sok. Egy új PC alap fogyasztása azonban ennél kevesebb, kb. 60W. A különbség 40W. A különbség 1 év alatt 144 KWh fogyasztást jelent napi átlag 10 óra használattal számítva. Ennek az ára évi 7 200Ft. Ennyiért nem érdemes lecserélni a régit, de mondjuk jó tudni, hogy ennyit meg lehet spórolni, ha mégis megteszi az ember.

Mindenesetre összességében megérné lecserélni a 4 éves PC-met, mert nagyon sokkal gyorsabb PC-t kapnék cserébe.

Az érem másik oldala az, hogy a 4 éves gépem még minden programot megfelelő sebességgel le tud futtatni, ami csak a rendelkezésemre áll. Emiatt nem cseréltem le eddig és kérdőjeles, hogy megteszem-e.

Sok ember így van vele, a PC hardware a megszokott ütemben fejlődök tovább, de a programok nem tartanak lépést vele. Ennek oka elsősorban a PC játékok fejlesztésének a megállása. Alig fejlesztenek PC-re játékot, ami van, az sokszor konzol port. A PC játékok fejlesztésének leállása egyértelműen a kalózkodás miatt van. A kalózkodás meg azért lehetséges, mert a hardware gyártók nem építettek bele a hardware-be a kalózkodást lehetetlenné tevő technológiát.

Már sok éve írtam arról, hogy a kalózkodás komoly károkat okoz az IT iparnak, most ért kb. oda a helyzet, hogy a PC komponens gyártókat és egyre keményebben érinti a dolog.

9 komment

Címkék: Technológia

A bejegyzés trackback címe:

https://dornyeij.blog.hu/api/trackback/id/tr945801303

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Robur 2014.02.06. 12:07:14

Nem inkább a konzolok nyírják ki a PC-s játékokat? Kalózkodás régebben is volt.

Dörnyei József · http://dornyeij.blog.hu 2014.02.06. 12:26:50

@Robur:
Nem, a PC játék teljesen más műfaj. Aki PC-n játszik, az általában nem játszik konzolon és fordítva.

Kalózkodás régen is volt, de a bittorrent óta túl könnyű lett. Alig vannak eladások, emiatt nincsen PC játék fejlesztés. Ami meg kinyírja a PC hardware gyártókat.

Charybdis 2014.02.06. 14:20:23

De ha online játszható a játék, akkor megállítható a kalózkodás. Pl. egy játék fő erőssége lehet az, hogy interneten lehet játsztani a többi játékossal. Ebben az esetben a központi szerverre csak olyan játékost engednek be, akinek van egyedi licenszkulcsa. És a rendszer figyeli, hogy egy kulcsot nem használnak-e többen.

Ezt csak úgy lehet kijátszani, ha indítanak egy kalóz központi szervert, de ez nagy munka, és nem is ad olyan élményt, mint az igazi szerver, mert kevesebb rajta a játékos és kevesebb funkciót tud.

Dörnyei József · http://dornyeij.blog.hu 2014.02.06. 15:12:53

@Charybdis:
Igaz és ezek a PC-s játékok mennek is.Az összes többi műfaj azonban nem megy. Ráadásul ezek a játékok jellemzően pont nem nyomják a hardware igényt.

Ha esetleg sikerülne leküzdeni a kalózkodást, akkor is sok évbe telik majd, mire újra beindul majd a fejlesztés és ezzel az igény az erősebb PC hardware-re.

gombosg 2014.02.06. 17:09:39

Szerintem a dolognak nincs sok köze a kalózkodáshoz, egyszerűen annyi a helyzet, hogy az emberek nem játszanak PC-n. Amerikában - amely talán a legnagyobb piac - pl. nagyjából senki sem. A konzolok az elmúlt tíz évben egyre olcsóbbak lettek. Használtan fillérekbe kerül. Semmit nem kell beállítani rajta, garantáltan fut minden, a kontrollerrel élmény a játék, és évekig nem kell cserélni, sokkal tovább tart, mint egy PC. Lásd X360, ami már lassan 9 éve van piacon.

A játék drágább hozzá, de hatalmas piaca van a használt játékoknak, a bevásárlóközpontokban is mindig van egy polc a second-hand játékoknak.

Ez éppen elég a PC eladások hanyatlásához, mert a konzolhardver mindig gyengébb, a konzol portot (ha nincs elcseszve) a PC röhögve futtatja, tehát a legújabb hardverek kihasználása extra meló, ami csak PC-n jelenne meg, tehát nem éri meg. A másik eset, hogy elcseszik a portot, és a legerősebb PC-ken is rémesen fut a játék, és ki akar hónapokat várni a javításokra?

Az olyan AAA címek esetében, mint a Call of Duty, az eladások max. egyharmada PC, de sokszor ötöde.

A PC játékok jövőjének egyetlen reménye szerintem az olyan kezdeményezésekben rejlik, mint a Valve Steamje. Ha félretesszük a hibáit ($-€ különbségek), meg a tényt, hogy piszkosul sokat keresnek ezen a fajta terjesztésen (értsd: lehúzás), fel lehet ismerni, hogy összefogja a PC piacot, és ez az áruház modell a maga 80%-os alkalmi kedvezményeivel meg ingyenes időszakaival rengeteg vásárlót vonz be. Továbbá adott egy lökést az indie játékok piacának!

A Linux alapú steamOS, amit most fejlesztenek, illetve a Valve konzol bejelentése mind reményt adnak a PC játékoknak, mert egy ilyen termék egyesítheti a konzolok egyszerűségét és kényelmét a PC sokoldalúságával és erejével.

(Másik kedvenc ilyenem a Humble Bundle csomagok és az üzleti modelljük.)

Dörnyei József · http://dornyeij.blog.hu 2014.02.06. 17:34:56

@gombosg:
A PC-s játékok töredékéért fizetnek a játékosok. Régen még a US-ben megvették a játékokat, kb. a bittorent előtt, de most már mindenki ellopja. Ez ugyanúgy igaz még a kiemelten kemény országokban is, mint pl. Németország. Sok kollegám lopja a PC-s játékokat.

A PC és a konzol más műfaj. Nálunk pl. az egész házban nicsen konzol, mert senki sem használná, már a 3 és fél éves kisfiam is vagy tabletezik vagy egér + billenytyű a PC v. notebook előtt.

A steam játékokat ugyanúgy ellopják, mint a többit.

Amit eddig nem tudtak ellopni, az a Simcity volt, amihez szerver kapcsolat kellett. Az az egyetlen jelenlegi védelem, ami működik. Az eladások annak ellenére, hogy maga a játék pocsékra sikerült, igazolták a módszert.

gombosg 2014.02.06. 17:44:27

@Dörnyei József:
"A PC-s játékok töredékéért fizetnek a játékosok. Régen még a US-ben megvették a játékokat, kb. a bittorent előtt, de most már mindenki ellopja. Ez ugyanúgy igaz még a kiemelten kemény országokban is, mint pl. Németország. Sok kollegám lopja a PC-s játékokat."

Ebben egyetértek. Bár idő feltörni a játékokat, de ezzel nem lehet mit csinálni, azon kívül, hogy nem 50€-ért adnak egy új játékot, hanem olcsóbban. Én mindig megveszem a játékaimat, mert annyit nem játszom, és nem kellenek a legújabb játékok, a régebbi játékok pedig nagyon olcsók.

"A PC és a konzol más műfaj. Nálunk pl. az egész házban nicsen konzol, mert senki sem használná, már a 3 és fél éves kisfiam is vagy tabletezik vagy egér + billenytyű a PC v. notebook előtt."

Lehet, hogy a Dörnyei családban ez így van, de a sokmillió amerikai család meg megveszi az Xboxot a gyereknek. :o)

"A steam játékokat ugyanúgy ellopják, mint a többit."

A Steamet nem lehet feltörni, de a játékot igen, ez megint csak idő kérdése.

"Amit eddig nem tudtak ellopni, az a Simcity volt, amihez szerver kapcsolat kellett. Az az egyetlen jelenlegi védelem, ami működik. Az eladások annak ellenére, hogy maga a játék pocsékra sikerült, igazolták a módszert."

Ez az új trend. Meg a Diablo III-nál is ez volt. Maga a pálya a szerveren van, anélkül nem tudsz játszani. Csak a Blizzardnál ez jól ment, az EA-nél meg valóban elcseszték, mivel volt, hogy napokig nem volt elérhető a szerver. Az ugye meg gáz, ha fizetsz egy játékért, amivel nem tudsz játszani.

Én abban hiszek, hogy megfelelő árazással el lehet adni PC-n is a játékokat. Steamen egy-egy leárazás alatt simán eladnak annyival többet, amennyivel olcsóbb, gyakran régebbi játékokból is. Mert $5-ért már csak megveszed!

El kell fogadni, hogy a PC többé nem a játékok elsődleges platformja. Ehhez a hardvergyártók is elkezdtek alkalmazkodni pl. az APU-k megjelenésével. Továbbra is szükség lesz az új fejlesztésekre, csak valószínűleg le fog lassulni a folyamat.

fofilozofus · http://megmondomhogymihulyeseg.blog.hu/ 2014.02.07. 09:33:08

1. "Amit eddig nem tudtak ellopni, az a Simcity volt, amihez szerver kapcsolat kellett." -- Hehe, úgy látszik az online pénztárgép ötlete innen jött. :-)

2. Nem csak a játékok a fő oka a PC-k hanyatlásának. Emlékszem, fiatalabb koromban évente megduplázódott a procsebesség. Most meg mi van? Ez a 75% 4 év alatt.

3. Nem jó szóhasználat a hanyatlás, mert a nem exponenciális növekedés még nem hanyatlás. Ha már minden családnak van aranyos kiskutyája és már nem vesznek még egyet, hanem csak pótolják az elpusztultakat, attól még nem fog kihalni az a faj. Sőt, sokan vannak. Csak a mai közgazdasági gondolkodásban, ha valami nem olyan, mint a rákos megbetegedés (azaz nem növekszik annyira), az már nincs is.

Zime 2014.02.08. 13:16:33

Szerintem a PC-n való játékot valahol (régen) a "kényszer" szülte, mint egy univerzális platform képességeinek ilyen irányú kihasználását. Ma már vicces látni a brutális VGA-kat, amelyek önmagukban drágábbak és többet fogyasztanak, mint maga az alapgép, amelyre rá vannak ültetve (talán pontossabb, hogy a gamer PC-ben a gép van a VGA köré építve). Óhatatlanul adta magát a gamer-specializáció, amely a konzolok megjelenését és fejlődését eredményezte, eredményezi. Véleményem szerint a "gaming-folyamat" egyre inkább a specializált hardverek, konzolok irányába tolódik majd el, s a PC visszatér eredeti funkciójához, azaz univerzális munka- és fejlesztőeszköz szerepét tölti be.
süti beállítások módosítása