Technológia - A fejlesztések időzítése

2013.02.01. 15:13 :: Dörnyei József

A fejlesztések időzítése, főleg a termelésbe küldésének időzítése létkérdés minden technológia cégnél. Az ideális az, ha a második vonalban küldjük ki a fejlesztéseinket a termelésbe, se az első vonal, de a harmadik vonal nem jó.

Ha valaki túlzottan előre fejleszt, akkor beleütközik a teszteletlen fejlesztéseknél óhatatlanul fellépő váratlan hibákba.

A jelenleg napirenden levő Boeing 787 lítium akkumulátor probléma egy nagyon tipikus eset. A lítium akkumulátor az eddig használatos nikkel kadmium akkumulátorok súlyának az 1/3-a, valamint jobb elektronikus tulajdonságokkal rendelkezik. Emiatt ideális repülőgépek számára, mert ott nagyon számít a súly, még jobban, mint a felszíni közlekedésben. Sajnos a Boeing 787 "Dreamliner" repülőgépeken alkalmazott lítium akkumulátorok szétégtek repülés közben, egyenlőre tisztázatlan okokból. Működő akkumulátor nélkül egy repülőgép nem biztonságos. Eddig egy sem zuhant le, de ha bármi más esemény fellépett volna, leesett volna a gép. Emiatt az összes 787-es működtetési engedélyét visszavonták. Az esemény nagyon sok pénzébe fog kerülni a Boeingnek, annál többe, minél tovább húzódik a hiba okának feltárása, majd a javítása.

Az Airbus sokkal jobban időzítette a saját lítium akkumulátor fejlesztését. Az Airbus A350 lesz az első gépük ilyen akkumulátorokkal, de ez még hónapokra van az első kész géptől. Emiatt az Airbus kényelmes helyzetben van. Rögtön elkészítettek egy alternatív tervet hagyomány akkumulátorra, amit be lehet vetni, ha a lítium akkumulátor náluk is hasonlóan leégne.

Régebbről is van egy hasonló történet a repülőgép iparból. A Comet volt a világ első túlnyomásos utasszállító jetje. A gép fantasztikus siker aratott, mindenki azzal szeretett volna repülni. Aztán lezuhant egy és senki sem tudta, hogy miért. Egy hosszú vizsgálat detektív munkával derítette ki a ma már közismert fém fáradás jelenséget, ami a fel és leszállások során fellépő nyomásváltozás miatt kifárasztja az alumíniumot, ami miatt a repülő teste néhány felszállás után nagy magasságban egyszerűen szétesik. A problémát sikerült egyszerűen kijavítani, de addigra a De Havilland cég tönkrement.

Hasonló történetek léteznek minden iparágban.

A lényeg az, hogy nagyon kockázatos elsőnek lenni valamivel a piacon. Főleg nagy cégnek. Nagyot lehet vele nyerni, de nagyot lehet vele bukni is. Főleg nagy cégnek érdemesebb másodiknak lenni. A mérete miatt nagyot nem tud bukni, nagyot nyerni viszont nem kell neki, mert már eleve nagy.

Nem véletlen, hogy a nagy cégek általában óvatosak és hagyják a kicsiket szárnyalni. Majd azokat, amik nem pusztultak el, megvásárolják.

Szólj hozzá!

Címkék: Technológia

A bejegyzés trackback címe:

https://dornyeij.blog.hu/api/trackback/id/tr475056888

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása