Ami szabványos az jó. A szabványok egy elvárt minőséget szállítanak, ami szintén jó. A nem szabványos dolgokkal az a probléma, hogy a gyakorlatban a termelők nem a jobb, hanem a rosszabb minőség felé szoktak eltérni a szabványtól. Ez kifejezetten igaz Magyarországon, ahol a bóvli a király mindenhol.
Az új, állami, szabványosított oktatás le fog szállítani egy minimum szintet, amit a jelenlegi, nem szabványosított oktatás nem tud leszállítani. Nem véletlen, hogy Magyarország a rendszerváltás óta folyamatosan egyre gyatrábban szerepel mindenféle oktatási színvonalat mérő nemzetközi összehasonlításban.
A rendszer része az utóbbi pár napban megszellőztetett szabványos tankönyvek. Ezeknek állítólag kettő szintje lesz minden tárgyban alap és emelt. Ez a kettő szint tökéletesen elegendő.
A kettő tankönyv per tárgy kifejezetten hasznos minden szempontból:
- Szabványos tudás ad a gyerekeknek. Ha egy gyereknek változik a tanára v. iskolája, akkor az új tanár/iskola pár kérdés után egészen pontosan tudja, hogy a gyerek hol tart az oktatási folyamatban.
- Szabványos tudást ad a tanárnak is. A tanárnak kettő tankönyvet kell megtanulnia tárgyanként és ezzel bármelyik iskolában azonnal tud tanítani. Ami megkönnyíti a váltást, helyettesítést, stb.
- Jelentősen csökkenti a tankönyvek árát. A tankönyvek, mint minden termék ára az elkészített darabszám nagyságától függ. Ha néhány százezer darabszámban készül a tankönyv, akkor az ára a lehető legalacsonyabb lesz.
A szabványtól természetesen felfelé eltérni lehet és kívánatos is.
Régen, a kommunizmusban, amikor egészen hasonló oktatási rendszer volt, mint amit most terveznek, én egy matematika-fizika kiemelt csoportba jártam a gimnáziumban. Mindkettő tárgyból a szabvány tananyagot kb. a második év végére megtanultuk és utána már jöhetett az az extra, ami nem volt benne a szabvány tananyagban. Például versenyfeladatok v. egyetemi tananyag, pl. Einstein relativitás elmélete, kísérletek kerámia szupravezetőkkel, stb.
Lefelé is lehetséges az eltérés, mert a gyengébb tanulóknak is lehet tanítani, csak lassabban. Lehet, hogy lesz olyan gyenge osztály, ahol 18 éves korukra csak az általános osztály tananyagának a 6-évéig érnek el, de az is több, mint a semmi, mint amit ma kapnak...
Már csak a moslék oktatást kell felszámolni és külön tanítani a különböző képességű gyerekeket. A moslék oktatás a legnagyobb hibája a Magyar oktatási rendszernek és ez okozza a legnagyobb károkat.
A FIDESZ kereszttűzbe került az oktatás szabványosítása miatt, pedig a gyakorlat azt igazolja, hogy a szabványosított oktatás sokkal jobb eredményt produkál, mint a jelenlegi...