Oktatás - Szabványosított állami oktatás

2013.12.18. 08:56 :: Dörnyei József

Ami szabványos az jó. A szabványok egy elvárt minőséget szállítanak, ami szintén jó. A nem szabványos dolgokkal az a probléma, hogy a gyakorlatban a termelők nem a jobb, hanem a rosszabb minőség felé szoktak eltérni a szabványtól. Ez kifejezetten igaz Magyarországon, ahol a bóvli a király mindenhol.

Az új, állami, szabványosított oktatás le fog szállítani egy minimum szintet, amit a jelenlegi, nem szabványosított oktatás nem tud leszállítani. Nem véletlen, hogy Magyarország a rendszerváltás óta folyamatosan egyre gyatrábban szerepel mindenféle oktatási színvonalat mérő nemzetközi összehasonlításban.

A rendszer része az utóbbi pár napban megszellőztetett szabványos tankönyvek. Ezeknek állítólag kettő szintje lesz minden tárgyban alap és emelt. Ez a kettő szint tökéletesen elegendő.

A kettő tankönyv per tárgy kifejezetten hasznos minden szempontból:

- Szabványos tudás ad a gyerekeknek. Ha egy gyereknek változik a tanára v. iskolája, akkor az új tanár/iskola pár kérdés után egészen pontosan tudja, hogy a gyerek hol tart az oktatási folyamatban.

- Szabványos tudást ad a tanárnak is. A tanárnak kettő tankönyvet kell megtanulnia tárgyanként és ezzel bármelyik iskolában azonnal tud tanítani. Ami megkönnyíti a váltást, helyettesítést, stb.

- Jelentősen csökkenti a tankönyvek árát. A tankönyvek, mint minden termék ára az elkészített darabszám nagyságától függ. Ha néhány százezer darabszámban készül a tankönyv, akkor az ára a lehető legalacsonyabb lesz.

A szabványtól természetesen felfelé eltérni lehet és kívánatos is.

Régen, a kommunizmusban, amikor egészen hasonló oktatási rendszer volt, mint amit most terveznek, én egy matematika-fizika kiemelt csoportba jártam a gimnáziumban. Mindkettő tárgyból a szabvány tananyagot kb. a második év végére megtanultuk és utána már jöhetett az az extra, ami nem volt benne a szabvány tananyagban. Például versenyfeladatok v. egyetemi tananyag, pl. Einstein relativitás elmélete, kísérletek kerámia szupravezetőkkel, stb.

Lefelé is lehetséges az eltérés, mert a gyengébb tanulóknak is lehet tanítani, csak lassabban. Lehet, hogy lesz olyan gyenge osztály, ahol 18 éves korukra csak az általános osztály tananyagának a 6-évéig érnek el, de az is több, mint a semmi, mint amit ma kapnak...

Már csak a moslék oktatást kell felszámolni és külön tanítani a különböző képességű gyerekeket. A moslék oktatás a legnagyobb hibája a Magyar oktatási rendszernek és ez okozza a legnagyobb károkat.

A FIDESZ kereszttűzbe került az oktatás szabványosítása miatt, pedig a gyakorlat azt igazolja, hogy a szabványosított oktatás sokkal jobb eredményt produkál, mint a jelenlegi...

20 komment

Címkék: Oktatás

A bejegyzés trackback címe:

https://dornyeij.blog.hu/api/trackback/id/tr445697497

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Zime 2013.12.18. 09:31:55

Egyelőre nem értek egyet, de majd meglátjuk.

--cs-- 2013.12.18. 16:06:42

Egységesített tankönyv:
- A nagy mennyiségben nyomtatás csökkenti a költségeket. A folyamatra kényszerített állami felügyelet növeli a költségeket. Nem vagyok biztos benne, hogy összességében mi lesz a változás előjele.
- Központosított helyen "bizonyára" szakértők megállapítják a "megfelelő" tananyagot és tankönyvet. Innentől nincs versen a tanköny minőségének javítására. Ha nincs verseny, akkor pedig tudjuk, hogy mi az eredmény.

Egységesített oktatók:
- Az ország legjobb oktatóit alázták meg idén szeptemberben, és azóta is meghurcolják őket politikusaink. Az akár évtizedek óta kiemelkedő szinten tanítók egyik pillanatról a másikra jelentős fizetéscsökkenést kaptak, valamint az önbecsülésük helyrerakásához megnyerték a "kezdő tanár" titulust is. A következő évtől politikai vezetők dönthetnek arról, hogy mely tanárok léphetnek magasabb szintre (gyengébbek kedvéért: politikai és nem szakmai döntés).
- Egy párhuzamként, nem tudom, hogy a blog írója hogyan élné meg, ha törvény mondaná ki, hogy mostantól minden informatikus rangja "junior rendszergazda", a fizetésüket felemeljuk és egyben mindenki számára egységesen rögzítjuk bruttó 300e Ft-ban. Aztán lehet valamelyik államtitkárnál kérvényezni a "szint lépést".

Egységesített színvonal:
- Van ez a középiskolás időszakot lezáró kisebb számonkérés, amit úgy is hívnak, hogy érettségi. Ez teljesen egységes, színvonal tekintetében mégsem garantál semmilyen értékes szintet (pl. amig matek érettségin pontot lehet arra kapni, ha valaki növekvő sorba tud rakni 3 számot). Azaz az egyésgesített színvonalú könyvek, tananyagok a béka segge alá húznak csak meg egy szintet, és éppen ez okozza a diákok egyre silányabb teljesítményét a nemzetközi összehasonlításokban.
- Az egységesítés éppen ellentmond a blog író által is említett "moslék oktatással". Döntsük el, hogy egységeset szeretnénk, vagy az különbőző tudású és igényú diákokhoz igazodót? Én az utóbbira szavaznék. Természetesen ez ügyben is ellenkező lépéseket tesz a mostani banda. A műszaki irányban érdeklődők számára eddig az országban számos szakközépiskola állt rendelkezésre. Sajnos a vezető analfabéták nem ismerik ezt az intézmény típust, hiszen a reál érdeklődésük és tudások is egyaránt a béka segge alatt van. Úgyhogy néhány tollvonással meg is szüntették ezeket az intézményeket, és megmaradtak a szakiskolák (korábban szakmunkás képzők), és a gimnáziumok. Egy leendő mérnök számára egyik sem az ideális változás.

Még hosszan sorolhatnám a számos ökörséget, amit az oktatás átalakításában csináltak. Azokon már szinte meg sem vagyok lepődve. Azon viszont annál inkább, hogy a blog író miért tapsol ennyire ennek a meredek színvonal csökkenésnek.

Dörnyei József · http://dornyeij.blog.hu 2013.12.19. 08:16:06

@--cs--:
Egységesített tankönyv: A nagy sorozat azt jelenti, hogy a létezö legalanyonyabb a gyártási költség. A kis sorozat ehhez az árhoz képest simán a százszorosa. A tananyag gimnázium végéig k.b 98%-ban már adott. Nem kell rajta semmit változtatni. A maradék 2%-ot meg le tudja kezelni az iskola.

Egységesített oktatók: Komoly elönye van annak, ha az oktatók gyorsan és egyszerüen cserélhetöek. Mindkét félnek. Aki meg jobb, az gyorsabban leadja a szabvány tananyagot és taníthat extra anyagot, ahogy a cikkben leírtem.

Egységesített színvonal: Azért kellett a felvételi színvonalát mesterségesen csökkenteni, mert a liberális oktatás a béka segge alá csökkentette az oktatás színvonalát és a gyerekek, akiket kiköpött, meg sem közelítik azt a színvonalat, amit pl. még én kaptam.
A szakmunkás képzés fontos és elhanyagolt terület, remélem, oda fognak figyelni rá.

A blogíró azért tapsol, mert a jó irányba halad a FIDESZ a változtatásaival. Nem tökéletes irányba, de mindenképpen jobb irányba, mint ahol az oktatás eddig volt.

--cs-- 2013.12.19. 09:54:21

@Dörnyei József:
Sajnos a kedves blog írónak nem nagyon van rálátása az oktatás működésére és átalakítására. Az érveimet vagy nem érti, vagy az értő olvasással van probléma, vagy nem tud érdemben reagálni rájuk.
Célszerű lenne hanyagolni az oktatási rendszerrel kapcsolatos bejegyzéseket, mert jelentősen rontják a színvonalat.

Dörnyei József · http://dornyeij.blog.hu 2013.12.19. 10:24:31

@--cs--:
Nem értünk egyet.
Van ilyen, nem vagyunk egyformák.

Az oktatás egy túl fontos terület ahhoz, hogy hanyagoljam. Ha egyszer lesz nagyon sok idöm, akkor majd leírom, hogy én hogyan képzelem el pontosan.

kínos 2013.12.19. 21:35:55

Évek óta az oktatásban dolgozom, iszonyú hülyeségeket ír! Látszik, semmit sem tud az egészről. Nem lesz "gyenge osztály", s emelt szint sem. Honnan szedi ezt a marhaságot?
S ha volt káosz az oktatásban, akkor most ezerszerese 2013 január 1-je óta, amióta megalakult a KLIK. Ember, miről beszél, még könyve sincs a diákok nagy részének. A pedagógusoknak a béremelése általánosságban kamu. S akkor még nem beszéltem az ott dolgozó egyéb ped. munkát segítőkről, mert az ő fizetésük csökkent. Ja, és az ön korában ilyen öntelt alakokat képeztek, az szerintem nem színvonal. Már ön sem kapott megfelelő oktatást, csak azt hiszi, hogy igen. Ön bőven azok között van, akik a semmire kapták a diplomájukat.

kínos 2013.12.19. 21:39:31

"Az oktatás egy túl fontos terület" látja, erről beszéltem. Még fogalmazni tanulni menjen vissza valamelyik KLIK intézménybe. Most a felnőttek is tanulhatnak, egészen az alapoktól. Mond ki múúúú, számold ki mennyi 1+2, s megmérheted a tanterem hosszát is sorstársaiddal. Rajta hát!!!!

Dörnyei József · http://dornyeij.blog.hu 2013.12.19. 21:54:42

@kínos:
Hát, ez elég kínos. Még érvelni sem tud, csak fikázni.
Sajnálom a tanítványait, de sok mindent megmagyaráz az oktatás színvonaláról...

Az, hogy mi lesz és mi nem, ön nem tudhatja.

Nem vagyok öntelt, kifejezetten szerény vagyok ahhoz képest, hogy ki vagyok és mit értem el.

Dörnyei József · http://dornyeij.blog.hu 2013.12.19. 21:55:43

@kínos:
Ez egy tökéletes mondat. Ha ön ezt nem így látja, akkor javaslok egy után képzést Magyar nyelvből...

kínos 2013.12.21. 14:59:03

"után képzést" "Magyar nyelvből" önnek kellene vennie, kezdésnek a helyesírást javaslom. Egyébként nem magyart tanítok. Bármily meglepő, más tantárgyak is vannak, s más területen is dolgoznak az iskolákban. Önnel pedig csak egyetérteni lehet, ugyanis rosszul tűri a kritikát. Egyébként ön fikázik, például halott embereket, a FIDESZ-t, az MSZP-t, s amúgy mindent. Blogja pedig messze áll az igazságtól úgy mint Makó Jeruzsálemtől. Lassan már mindenhez ért, vagyis érteni látszik.

kínos 2013.12.21. 15:01:05

Most pedig töröljön, így szokta lerendezni a negatív hozzászólásokat.

Dörnyei József · http://dornyeij.blog.hu 2013.12.22. 00:01:24

@kínos:
Én soha nem fikázok senkit. A trollokat le szoktam tiltani. Ön még nem lépte át a határt.

Az, hogy nekem jóval nagyobb a tudásom, mint önnek, az tény.

De látja, pl. nyelvtanból ön a jobb...

kínos 2013.12.23. 22:02:13

Még mindig én dolgozom az oktatásban, tehát engedje meg, hogy jobban ismerjem mint Ön. Én nem írok blogot a holdkutatásról, a gasztronómiáról és sorolhatnám. Azért nem, mert nem értek hozzá. Minek olyanról nagy nyilvánosság előtt nyilatkozni, amiről fogalma sincs? Az nem baj, hogy nincs, mert nem kell mindenkinek mindenben otthon lennie. De nem kell hülyeségeket írni, mert azzal sérti azokat, akik alanyai az adott dolognak. Az meg, hogy szerény lenne... a cikkei nem erről nyújtanak benyomást. De nekem mindegy szerény-e vagy sem. De az nem mindegy, hogy milyen csoportokat sért bejegyzéseivel, hiszen azoknak én is tagja, szenvedője vagyok.

kínos 2013.12.23. 22:49:53

@Dörnyei József: Nem!! Kevés a gyerek, sok az iskola. A létszámtól pedagógus álláshelyek függenek.

Dörnyei József · http://dornyeij.blog.hu 2013.12.23. 22:54:07

@kínos:
A nagy rendszerekről, mint pl. az oktatás önnek fogalma nincsen. Tanítani jobban tanít, mint én, bár én is éveket oktattam egyetemi szinten, de gondolom, ön nem egyetemről beszél, ahogy én sem.

Az új rendszer jobb, mint a régi és meg van benne a potenciál, hogy még jobb legyen. Rendszerszinten jobb. Még akkor is jobb, ha, mint minden váltásnál, az első pár hónap nehezebben megy.

Akinek átalakítják a rendszerét, az soha nem boldog. Ilyen az élet. A rendszert átalakítók v. új rendszert készítők, mint pl. én, ezt tudják és nem foglalkoznak a sirámokkal. Kezelik őket. Ez is része ugyanis a rendszerek átalakításának. :-)

Dörnyei József · http://dornyeij.blog.hu 2013.12.23. 22:55:19

@kínos:
Ez azt jelenti, hogy kevesebb pedagógusra van szükség. Egyetértek.

gombosg 2013.12.26. 00:11:40

@Dörnyei József:
Kedves József, engedje meg, hogy hosszan reagáljak, mint a blog egy rendszeres olvasója.

Nekem több rokonom tanár. Van, aki többet dolgozik, és csökkent a fizetése, továbbá a központosítással ellehetetlenítettek minden iskolai kezdeményezést, innovációt.
Van, aki többet dolgozik és többet kap, de ő is utálja ezt az egész felforgatott rendszert. Kitérő válasz, hogy "mert őket érinti".

Azt látom, hogy Ön nem szereti a szenny minőségű, felügyeletlen, önkényesen, lustaságból gagyi oktatást, amely a tehetségeseket lehúzza, az átlagos diákokból pedig nem hozza ki a maximumot. Ebben egyetértünk.

Másik oldalról azt hallom Öntől, hogy a kormány kommunizmusra hajazó döntései rosszak. Mármost, ha egy ex-MSZMP-s politikus teljesen központosítja az oktatást, az iskolák költségvetését és működését, minden kezdeményezést, innovációt, spórolást stb. MEGÖLVE, akkor az egy modern, XXI. századi döntés, vagy egy évtizedekkel ezelőtt kialakult, elavult szemléletmód alkalmazása egy valóban létező problémára?

A kormány ágyúval lő verébre. Ennél ma, a 2010-es években már többre van szükség. Persze, ez a garnitúra nem képes többre, mert ők maguk a kommunizmusban nőttek fel, ezt látták, (sokan) ezt szerették, nem képesek más megoldást kínálni. Csak ha eloszlik a köd, derül ki, hogy merre léptünk.

Tanártól még nem hallottam, hogy előre, de több közeli rokonom tanár, menő pesti, konzervatívabb vidéki iskolában is. Nagyon jó tanárokról van szó (magam is kitűnő tanároktól tanulhattam a középiskolában), akik önerőből messze túlteljesítettek minden szabványt. Ez az innováció, ami jó, mert eddig az iskolák (főleg Pesten) valamilyen szinten versenyeztek egymással.

Az uniformizálás minden ilyesmit megöl, elvette az iskolai szintű költségvetést, tankönyvválasztást, beszerzést, ötleteket és módszereket.

De mondom, a kormánytól ennyire futotta. Mindenféle sehonnai, de mindenkinél okosabb és hatalommal bíró felügyelő-ellenőrző-"szintet léptető" tanárkáderekre, meg KLIK-re, központi tankönyvellátásra és kiosztásra egy normális rendszer helyett, ahol vasszigorral tartanak fenn egy józan minimumszintet, de engedik, hogy az oktatás lélegezhessen és formálja önmagát, a tanárok kezdeményezhessenek, kísérletezhessenek és mindez teljesítmény alapon legyen honorálva.

u.i. természetesen össze tudom kötni tanár ismerőseimmel, akik közvetlenül tudnak válaszolni a közoktatással kapcsolatos kérdéseire, hogy Ön minél pontosabb, hitelesebb véleményt formálhasson.

kínos 2013.12.26. 21:14:27

Egységesített színvonal: Azért kellett a felvételi színvonalát mesterségesen csökkenteni, mert a liberális oktatás a béka segge alá csökkentette az oktatás színvonalát és a gyerekek, akiket kiköpött, meg sem közelítik azt a színvonalat, amit pl. még én kaptam.
"Kevés a gyerek, sok az iskola" mondatommal erre kívántam reagálni. (Sajnos tényleg sok a pedagógus bizonyos tantárgyakból. Van viszont olyan tantárgy amiből kevés szakképzett pedagógus van.) De amit Ön ír, az hülyeség. A felvételi színvonala nem csökkent, a ponthatárok csökkentek. Szeretnének a középiskolák és egyetemek ua. tanulót felvenni, hogy megmaradjon az állásuk. Van olyan középiskola, érettségit adó, ahová beiskolázták a félévkor megbukott gyereket, s még augusztusban nem volt biztos hol kezdi az évet, mert év végén is megbukott, s még nem volt meg a pótvizsga.

Dörnyei József · http://dornyeij.blog.hu 2013.12.26. 22:15:22

@gombosg:
Ha lesz időm, akkor írok egy hosszabb cikket az ideális oktatási rendszerről. Ne maradjon már ki pont ez. :-)
A FIDESZ új oktatási rendszere nem ideális, csak jobb, mint ami volt. De az iránya helyes.
A szokott FIDESZ dolgok mérgezik, mint pl. a párt tagság szükségessége az állományba kerüléshez/maradáshoz. De ez sajnos általános jelenség a FIDESZ-nél és akkor is lenne, ha maradt volna a régi oktatási rendszer.

Dörnyei József · http://dornyeij.blog.hu 2013.12.26. 22:18:59

@kínos:
Szerintem pontosan ugyanarról a tendenciáról beszélünk.
Nem szükséges ma már központi felvételi dolgozat írása, van helyette más, amivel szintén be lehet kerülni.

Ennek az oka az, hogy a mai végzősök egyszerűen nem tudják megírni a központit. Tehát csökkent az oktatás színvonala.

Aki meg tudja írni, az néhány elit gimnázium tanulói.

A liberális oktatási rendszer pontosan ezt okozza globálisan mindenhol. Ahol ilyen van, ott van az átlag, extrém gyenge végzős és néhány elit. Ez nem cél, legalábbis nekem nem az.
süti beállítások módosítása