Netes információ szerint a következő most a valós helyzet Li-Ion fronton.
A tesztet sok száz laptop aksin hajtotta végre egy IT specialista, aki a laptopokért felelős egy nagy cégnél. Sajnos a valós nevét nem tudom, csak a Nick-jét. A laptopok normál használat alatt voltak.
A teszthez egy speciális laptop aksi állapotmérőt használt, ami minden 18650-es cella állapotát felmérte, valamint statisztikákat is szolgáltat. A 18650-es Li-Ion cella a legelterjedtebb cella a világon-.
A cellák 85%-a kiválóan szerepel. 18 hónap és 600 töltési ciklus után még több, mint 90%-a megvan az eredeti kapacitásnak.
A cellák 15%-a azonban sokkal gyorsabban leamortizálódik, 6-30 ciklus alatt lecsökken a kapacitása az eredeti 50%-a alá.
A 18650-es cellák kicsik. Nagyon sok kell belőle pl. egy elektromos autóba. 2200-3400 mAH egy cella kapacitása - egy Tesla 85 KWh aksiban 7500 darab van belőle.
A 7500 darab cellából kijavítgatni a hibásakat elég reménytelen feladat, legalábbis ha nincsen rá felkészítve az aksi.
A jelenlegi helyzet tehát egyrészt sokkal jobb, mint ami a köztudatban van. A cellák komoly számú feltöltést képesek jelentős kapacitás veszteség nélkül elviselni.
Létezik azonban egy eddig a köztudatban jelen nem levő 15%-nyi eleve hibásan legyártott cella, ami jelentősen, bár még elviselhető mértékben lerontja az aksik átlagos teljesítményét, méghozzá már az első pár feltöltés után.
A technológiai szektor előtt nem ismeretlen a probléma. A hardware gyártás során rengeteg helyen keletkezik részben selejtes hardware. Pl. chip gyártás vagy HDD gyártás. A chip-eknél a rosszul működő részegységeket deaktiválják és az így kapott chip-et eladják olcsóbban. Ezekből lesznek a közép vagy alsó szektor chipjei. A HDD-nél, ami a cella helyzetre a legjobban hasonlít - pedig eleve több szektort gyártanak le, mint ami szükséges. Majd a HDD élete folyamán folyamatosan lekapcsolják a meghibásodó szektorokat és bekapcsolnak helyettük tartalék szektorokat.
A legjobban a HDD szerű rendszert lehetne a problémára alkalmazni. 15-20%-al több cellát kell beszerelni és ahogy a cellák tönkremennek, a tönkrementeket le kell kapcsolni és helyettük újakat kell bekapcsolni. Persze ez nyilván drága és egy autónál nem feltétlenül érdekes, hogy a vásárolt akku kapacitást az autó egy előírt ideig meg is őrizze.
Ha jobban szeretnél élni: Nemzeti Kapitalista Párt