Kínában a nagy sebességű vasút felé mozdultak el a nagy távolságú közlekedés megoldására.
Tavaly év végén átadták a világ leghosszabb nagy sebességű vasútvonalát, ami összeköti Pekinget Guangzhou várossal. Lásd térkép lent.
A vonal 2298 km hosszú, az utazási idő 8 óra. Hagyományos vonattal 21 óra lenne. A távolság megfelel a London-Belgrád távolságnak. Ezt a leggyorsabb vonat 27 óra alatt teszi meg, amiben már van nagy sebességű vasút is...
A szerelvények 300 kmh sebességgel közlekednek. 350 kmh-ra lettek ugyan tervezve, de a Wenzhou város melletti baleset (2011 július) után lekorlátozták 300 kmh-ra.
A baleset egy kis időre lelassította a nagy sebességű vasút építését, de mára visszaállt a régi és a jelenlegi gyors tempó.
Az építkezésnek más okai is vannak, az egyik az, hogy a régi vasút már nem bírta a forgalmat, elsősorban az égbe szökő teherforgalmat. A most kiépülő nagy sebességű hálózat leveszi a személyforgalom nagyobb részét a régi vasútról, ezzel bővíti a teherforgalom számára a helyet.
Az építkezésen vonalanként 100K munkás dolgozik, amivel enyhítenek a munkanélküliségen.
Eddig a hálózat kb. $650 Mrd-ba került, ami elégette a Kínai deviza tartalékok egy jó nagy részét, Ha a US becsődöl, ennyivel kevesebbet bukik rajta Kína.
A jegyár alig valamivel több, mint a hagyományos vonalon. Egy nagy sebességű másodosztályú jegy a teljes távra kb. $140, míg a legolcsóbb kabin (több személyes) a régi vasúton $70. Ha beszámítjuk a 21 óra alatt elfogyasztott ételt/italt, már egy árban van a kettő, csak a 8 óra az nem 21 óra...
A nyomvonalat is kitűnően oldották meg. A nagyvárosokba nem vitték be a zajos vonatot, hanem kb. 1 órányira építettek egy külön erre a célra szolgáló nagy sebességű vasútállomást. Úgy működik, mint egy reptér, ide kijut a polgár, felszáll a nagy sebességű vonatra, ami elrepíti a célállomásra, ahol megint valahogy eljut a céljához. A legtöbb ilyen állomást metróval kötik be a nagyváros tömegközlekedésébe. A költségek így sokkal alacsonyabbak maradhattak, mert a városközpontban építkezni nem olcsó dolog.
Az nagy sebességű vasút mindenesetre hatalmas sikersztori Kínában. A lakosság ezt preferálja a repülők helyett és annak ellenére, hogy 12-15 percenként is mennek a zsúfoltabb útvonalakon, többnyire tele vannak a szerelvények.