Elég régen írtam a témában, azóta sok víz lefolyt a Dunán, átütő fejlesztés ugyan nem történt, de azért vannak fejlemények.
2015-ös teszteredmények szerint jelenleg a tömeges gyártásból származó Lítium-Ion telepek élettartama attól függ, hogy melyik régió cége gyártotta.
A Kínai cégek gyártmányai kb. 1000 ciklust bírnak ki.
Az Amerikai cégek gyártmányai kb. 2000-3000 ciklust bírnak ki. Ebbe beleértendő a Tesla telepek is.
Német és Japán cégek gyártmányai kb. 5000 ciklust bírnak ki.
A tesztet az eredeti kapacitás 70%-ig végezték, tehát 1000 v. 5000 ciklus után csökken le az eredeti 70%-ra a kapacitás.
Fontos még tudni, hogy az elhasználódás miatt nem csak a kapacitás csökken, hanem a hatásfok is.
Egy új Lítium-Ion telep hatásfoka valahol 96-97% között van. Az elhasználódás miatt a hatásfok is csökken. Sajnos erről nincsen pontos adatom, hogy pontosan mennyire. Szerintem kb. lineáris lehet a kapacitás csökkenéssel, ha nem így van, akkor a kommentben lehet javítást kérni.
Az eltérő fejlettségű telepeknek fejlesztési stratégiai oka van.
Kína tömegtermékek számára gyárt telepeket, ahol egy-egy termékben csak pár darab 18650-es cella van. Itt nem számít a hatásfok és kevéssé számít az élettartam. Sőt, kifejezetten hasznos, ha lecsökken az élettartam, mert hamarabb vesz egy másik terméket a vevő.
A US high-end termékeket gyárt, amik komoly teszteknek vannak kitéve. Az élettartam itt már komolyan számít. A vevő itt már több évig szeretné használni a terméket és ha azt olvassa a teszten, hogy gyenge az aksi, akkor nem veszi meg.
A másik terület az elektromos autók. Ezeknél fontos az élettartam és a hatásfok is. Az élettartamnál azonban mivel autókról van szó, simán számolni lehet a km-t. Egy Tesla 500km-t tesz meg egy töltéssel, tehát ha 2500-szor lehet ezt megtenni, akkor az 1 250 000 km. Nagyon sokkal több, mint amit egy autó teljesíteni tud. A Tesla-nál tehát elegendő a 2000-3000 töltésig terjedő élettartam. A kisebb elektromos autóknál (100km) ugyanez a szám már 250 000 km. Még ez is "belefér".
A hatásfok azért fontos, mert egy elektromos autónál, aminek mondjuk már csak 90%-os a hatásfoka. 100 KWh energiát tankolva csak 90 KWh energiát kap meg az autó. Tehát 10%-ot buktunk rajta.
Ennek persze csak akkor van jelentősége, ha fizetünk az energiáért. Ha ingyen tudunk tankolni valahol vagy napelem állítja elő az energiát a kocsiba, akkor nem számít.
Az EU energetikai célra gyárt telepeket. Ezeket a telepeket energia tárolásra használják, jellemzően naponta egyszer le és feltöltődnek, de a szélerőművekben akár naponta 5-ször is. A hatásfok kritikus, messze nem mindegy egy energetikai cégnek, hogy mennyi áramot tud eladni és mennyi megy veszendőbe. A telepek telepítése általában drágább, mint az ára. Emiatt a létező legjobb telepeket veszik meg a fogyasztók. Van igény a csúcstechnikára. Ha napi 1 ciklust használ el a telep, akkor 13,7 évig nem kell cserélni, ha napi 5 ciklust, akkor pedig 2,7 évig nem kell cserélni.
Japán energetikai, jármű és high-end célokra is gyárt telepeket, valamint a mentalitásuk is az, hogy mindig a legjobbat gyártsák.
Sorozatgyártásra érett új technológia egy van, amiről tudomásom van, ez a Siemens-é. Lítium-Ion alapokon tudnak gyártani 20 000 ciklust kibíró telepeket. Ezeket a telepeket a saját energetikai rendszereik számára gyártják és ha jól tudom, "normál" kereskedelmi forgalomban még nincsenek.
Vanádium alapú technológián dolgozik több cég, de erről nincsen több információm.