Oktatás - Az új rendszer szabványosítja a színvonalat - ami jó

2013.10.15. 09:50 :: Dörnyei József

A FIDESZ új oktatási rendszere kimondva ki nem mondva szabványosítja az oktatás színvonalát, ami mindenképpen egy helyes törekvés.

Az ellenzők körében az egyik panasz az, hogy megnövekedett az adminisztrációs igény, pl. a tanároknak folyamatosan vezetniük kell, hogy mikor mit csináltak.

Ez csak a tanároknak furcsa, minden más dolgozónak evidens. A gyári munkás aláírt munkalapra kap fizetést, a szalagmunkásnak napi 8 órát kell lehúznia a szalag mellett és normája van. Az adminisztrátornak megadott számú ügyet kell naponta ledolgoznia. A programozónak minden feladatára egy bizonyos időt kap, ami alatt be kell fejeznie a munkát.

A teljesítményt mérni kell, különben az arra hajlamos dolgozók elkurvulnak. Ilyen az élet, a tanárok között is vannak jók és rosszak.

Az új rendszer sokkal jobban méri a teljesítményt, mint az eddigi, ami nem mérte.

Ez ellen kettő csoport háborog, a jó és a rossz tanárok. :-)

A jó tanároknak az nem tetszik, hogy adminisztrálniuk kell.

A rossz tanároknak meg az nem, hogy a rendszer lebuktatja őket és kiderül, hogy rosszak.

Másik sirám az, hogy a megemelt óraszám miatt vannak tanárok, akiknek nincsen munkájuk. Az országban 1M munkahely szűnt meg, kb. az összes 25%-a. A pedagógusok arányaiban alig veszítettek munkahelyeket...

Az új rendszernek vannak hibái, amik minden átállásnál mindenhol előfordulnak. De alapvetően sokkal jobb, mint a régi katyvasz. Az oktatás csak úgy lehet jobb Magyarországon, ha szervezett és jól szervezett. A tanárok csak akkor lesznek jobbak, ha jól mérik a teljesítményüket és kiszelektálják a rosszakat vagy rákényszerítik a rosszakat a jobb munkára.

A FIDESZ nem ért a gazdasághoz, de az oktatáshoz jobban ért, mint annó az MSZP. Nem ott kell kritizálni, ami az erős oldala és nem azért kell kritizálni, amit alapvetően jól csinál.

6 komment

Címkék: Oktatás

A bejegyzés trackback címe:

https://dornyeij.blog.hu/api/trackback/id/tr355569579

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

--cs-- 2013.10.15. 16:21:52

Az, hogy rendet kell tenni az oktatásban és hogy a tanárok jelentős része elkanászodott az nem kérdés.

Viszont az átalakítás egyik lépcsője a szeptembertől bevezetett szabványosítás, ami többek között kiterjed a bérre is. A "nagy pedagógus béremelés" minden egyes olyan tanárba belerúgott, aki az átlagnál többet tett le az asztalra, és mindenkinek segített, aki csak ül a langyos vízben.
Eddig a teljesítményük alapján ki lehetett emelni tanárokat és az ő bérszintjükhöz mérten nem elhanyagolható mértékben anyagilag is elismerni a munkájukat.
A szabványosításnak köszönhetően most a legjobb tanárok fizetését csökkentették, míg a leggyengébbekét felemelték.
Szerintem itt szó sincs arról, hogy ez egy jó kezdeményezés. A tanárok munkájának minőségét mérni az természetesen helyes elképzelés, de a valóság ezzel szemben az, hogy a politikusok a magukhoz hasonló semmirekellő tanárokat támogatják (tisztelet a kivételnek).
És ez csak egy példa volt a sok közül, amit az átgondolatlan, eszetlen oktatási reformjuk produkált eddig.
Nem anyagi területen, hanem pusztán a megcimkézéssel is meghurcolják az évek, vagy évtizedek óta keményen dolgozó tanárokat, akik hivatalos titulusa ettől a tanévtől kezdve "kezdő tanár".

Dörnyei József · http://dornyeij.blog.hu 2013.10.15. 19:02:10

@--cs--:
Vannak a rendszerükben még hibák, amit leírsz, az is az. Mindenesetre erre a rendszerre már lehet építkezni, javítani rajta. Az eddigi rendszernél mindenképpen jobb az új és nagyon sokkal jobb lehet, mert benne van a lehetőség.

--cs-- 2013.10.15. 21:21:49

@Dörnyei József:
Sajnos én nem látom ilyen optimistán az új rendszert. Szerintem egyáltalán nincs tervben, hogy itt objektív szempontok szerint értékeljék a tanárokat. Ehelyett éppen az ellenkezőjén kezdtek el dolgozni, mégpedig, hogy mindenre és mindenkire ugyanazt a sablont ráhúzzák teljesítménytől és értékektől függetlenül. Első lépésként megalázva azokat, akik eddig bizonyítottak. Ez a hozzáállás - remélem ebben egyetértünk - az oktatás további elkorcsosulásához vezet a gyenge tanárok helyzetbehozásával.

Dörnyei József · http://dornyeij.blog.hu 2013.10.15. 22:28:15

@--cs--:
Valóban ezt csinálják, de ha a szintet magasra teszik - és ez várható, akkor a tanároknak lesz egy magas minimum szintje, amit teljesíteniük kell.

Ez a szabványosítás.

Nyilván felfelé nem szabályozzák le a rendszert, de lefelé le fogják.

A választásokig amúgy sincsen sok idő és bárki kerül is kormányra, könnyen fejleszthet a rendszeren.

Gungnir 2013.10.25. 14:02:34

Lehet, hogy pontosabban adminisztrálnak, de a gond az, hogy ez semmit sem befolyásol. Eddig is vezették a letanított órákat, hiszen túlórapénzt is fizettek, csak a vezetés sikerült kissé "magyarosra" (nem feltétlenül fedte a valóságot). Most, hiába mérnék pontosabban, mivel nincs túlóra/szakkör/stb után kifizetett plusz összeg, és a pedagógusok fizetése gyakorlatilag csak a végzettségüktől és a rendszerben eltöltött időtől függ, a ledolgozott órák száma nem számít. Tovább nem látok olyan intézkedést, amivel ténylegesen megpróbálnák mérni a tanárok, intézmények teljesítményét. Pedig erről van már egy rakás külföldi tapasztalat, tanulmány.
scholar.google.hu/scholar?q=how+to+measure+teacher+performance&btnG=%D0%9E%D1%82%D0%BF%D1%80%D0%B0%D0%B2%D0%B8%D1%82%D1%8C&hl=hu&as_sdt=0%2C5&as_vis=1

Dörnyei József · http://dornyeij.blog.hu 2013.10.25. 14:16:54

@Gungnir:
Az új rendszerben sok minden csak egy lehetöség, ami még nincsen kihasználva. De ezek a lehetöségek nincsenek meg a régi rendszerben.

Amit egyelöre csinálnak az, hogy a rendszer gyerekbetegségeit kezelik ki.

El tudom képzelni, hogy már dolgoznak a továbbfejlesztésen is. Nem biztos, de lehet.
süti beállítások módosítása