Mekk Mester - Debreceni 2-es villamos

2012.11.24. 11:00 :: Dörnyei József

A HVG írt egy remek cikket a Debreceni 2-es villamosról. A projekten látszik, hogy mit okoz az, ha Mekk Mesterek managelnek egy projektet.

A cikk (HVG)

Kivonat:

Debrecen szeretett volna egy villamost. Ami szép és jó. Volt rá pénzük is. Aztán meg kellett volna csináltatni.

A pálya és a villamos külön közbeszerzési pályázattal lett beszerezve.

A pálya azonban függ a villamostól, ezért ez egy igen nagy hiba volt. A pálya tervezését sem lehetett elkezdeni, amíg a villamost nem választották ki.

De a pálya már javában épült, amíg még azt sem tudták, hogy mi fog futni rajta.

Ez hatalmas többlet költséget okozott a pálya építőjének, amit természetesen le akart verni a városon. A város nem fizetett, ezért a pálya építő csőd közeli állapotba került és nem fizette ki az alvállalkozóit.

Sajnos egy tipikus történet, Magyarországon az állami beszerzéseket nagyon sokszor szakemberek helyett politikusok és agyatlan idióták managelik. Aztán, ha a károkat, amiket okoztak, ki kellene fizetni, akkor vagy kifizetik vagy nem.

A 2-es villamos projekt egy végtelenül egyszerű történet, bárki, aki dolgozott már életében projekten, meg tudta volna oldani.

A pálya függ a villamostól, ez egy adottság.

Szóval első lépésben megterveztetem a pályát egy beszállítóval úgy, hogy bizonyos villamos paraméterek változtathatóak rajta. Pl. néhány kanyar íve v. pályamagasság pl. a megállókban v. a remíz hossza.

Egyidőben pályáztatom a villamos szerelvényeket.

Jó esetben kb. egyszerre kapom meg a terveket és a villamos tender győztesét.

Ha a villamos tender csúszik, akkor a kivitelezést 2 szakaszban tudom csak pályáztatni, első szakasz a fix, a második a változó rész. Ha nem nagyon sietek, akkor a változót csak akkor írom ki, amikor már megvan a villamos nyertes, mert akkor olcsóbb lesz az ajánlat.

Amíg nincsen meg a nyertes villamos, addig csak a fix rész építhetik. Reálisan a villamos tender meglesz, mire el kell kezdeni a változó rész építését.

Ha nagyon szorít az idő, akkor lehet ennél gyorsabban is építeni. Ekkor megterveztetem a pályát úgy, hogy pár villamos típus elfut rajta és kiírom a villamos tendert olyan paraméterekkel, amikkel a villamos gond nélkül elfut a pályán. Akinek rámegy a villamosa, az pályázik, akinek nem, az meg úgy járt.

Persze így drágább lesz a projektem, mert a verseny hiánya miatt drágábban kapom a villamost. De hamarabb készen lesz és kevesebb a kockázat.

Sajnos Debrecenben a villamos projekten egyetlen ember nem volt, aki dolgozott már életében projekten. Nem is alkalmaztak még külsős szakértőként sem egyetlen hozzáértő embert sem.

A Mekk Mesterek meg ennyit tudnak...

3 komment

Címkék: Mekk Mester

A bejegyzés trackback címe:

https://dornyeij.blog.hu/api/trackback/id/tr184922816

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mükkemakk 2012.11.24. 20:12:59

A működő villamosvonaltól légvonalban 700-m-re újabb villamosvonal? Hmm nem logikus. Troli lett volna a megoldás...

Dörnyei József · http://dornyeij.blog.hu 2012.11.24. 20:46:54

@mükkemakk: Nem értek egyet. A nyomvonal jó, ez volt a logikus választás. A trolikkal sok baj van. Pénz volt rá. A kivitelezéshez kellett volna egyetlen gyakorlott PM-t alkalmazni. Elfért volna az ára a költségvetésben.

mükkemakk 2012.11.25. 19:22:57

A Böszörményi út, de még inkább a Tócóskert lett volna a jobb útvonal. A villamosbeszerzás és a pályafenntartás sokkal drágább, és azzal is van sok baj. Az 1-essel járok a N.körútig 41 éve (azaz eleinte vittek) sokszor állt, baleset, felújítás, villamosjármű meghibásodás miatt.
süti beállítások módosítása