A kisadó az egyik "jó" eleme a munkahely megszüntetö programnak, ami pénzt hoz és nem pénzt visz. Tömegével fogja kifehéríteni a szürke/fekete gazdaságban dolgozókat és olyan pénz adóztat, ami most egyáltalán nem adózik.
A kisadó mértéke fix 50K/hónap.
Kisadózó maximum éves árbevétele 6M, tehát 500K/hónap.
Ideális esetben a kisadózó 10% kisadót és 1% iparüzési adót fizet. Ez igen kedvezö szinte minden más adózási lehetöséghez képest.
A kisadózó dönthet úgy, hogy alanyi ÁFA mentes legyen vagy nem.
Ha az ÁFA mellett dönt, akkor az ÁFA beleszámít a 6M árbevétel határba. Ebben az esetben azonban az effektív adókulcs az alacsonyabb árbevétel és azonos adóösszeg miatt nö.
A kisadózónak nem kell beszámolót benyújtania, ezért lehet, hogy nem kell könyvelöt sem alkalmaznia. Ez egy nagyon komoly költségtöl szabadítja meg a kisadózót.
A kisadózó számláját a cégek elszámolhatják költségnek, de kisadózónként maximum 1M erejéig vagy összesen maximum 5% erejéig.
Ezt a szabályt azért hozta a parlament, mert a 11% egy extrém kedvezö kulcs. Akadályok nélkül mindenki kisadózó lenne holnaptól.
A fenti szabályok miatt a visszaélés igen bonyolult és limitált is.
Egy cég maximum 5%-ot tud a teljes árbevételéböl így fiktív számlázni, de max. 1M-t kisadózóként.
Ahhoz, hogy 1 kisadózót teljesen ki tudjon fiktív számlázni, kell még +5 cég, amiknek van egyenként 1M "kisadózó" keret. Tehát minimum 20M árbevétel cégenként.
Ahhoz, hogy lehessen egyáltalán kisadót csalni, kell valaki, akinek nincsen és elöre láthatóan nem is lesz munkája, tehát kell a "kisadózó".
A gyakorlatban ezek a korlátok minimalizálni fogják a kisadóval történö visszaéléseket.
Lesz ilyen, mert ha valakinek van pl. egy 20M-as cége és egy kisadózó ismeröse, lehet, hogy megegyeznek és 1M értékben készül egy fiktív számla.
Egy ennyire kedvezö adózási formánál azonban ez nem elkerülhetö, ahogy az EVA-nál sem volt az.