Az új földtörvény alapvetö változásokat hoz a termöföld piacra és úgy általában a teljes mezögazdaságra.
Az új földtörvényre azért van szükség, mert 2012.04.30.-ig lejár a jelenlegi moratórium, tehát utána lehetövé kell tenni EU állampolgároknak is a földtulajdon szerzést.
Az új törvény egyik célja az, hogy ezt a tulajdonszerzést nehezítse. Tiltani már nem lehet, de nehezíteni igen.
Termöföld tulajdont és termöföld használati jogot a tervezet szerint csak "földmüves" szerezhet. Ezen belül is a helyi földmüvesnek lesz elövásárlási joga is, tehát kiemelten támogatott.
Termöföld vásárlásnál elöfeltétel lesz a hasznosítási kötelezettség, tehát aki termöföldet vásárol, annak meg is kell müvelnie, ergó a jövöben nem lehet a termöföldet bérletbe adni.
Azok a termöföldek, amik jelenleg nem földmüves tulajdonban vannak, a 2014.04.30. után nem fognak EUs támogatásban részesülni.
A törvényalkotók számítanak arra, hogy a törvény kereszttüz alá kerül és minden szinten támadni fogják.
A termöföld tranzakciókra kötelezö hatósági engedélyezés vonatkozna, erre egy új hivatalt hoznak létre vagy egy meglevöt bövítenek. Lennének még helyi földbizottságok is, amik szintén beleszólhatnának a tranzakciókba.
A nemzeti föld alapot (NFA) a törvény több feladattal látná el, beleszólhatna a termöföld tranzakciókba. Például kisajátíthatna neki tetszö földeket és elövételi joga is lenne. Átminösithetne termöföldet ipari övezetté, összevonathatna birtokokat.
A termöföld tranzakciók nyilvánosak lesznek.
Öröklésnél a termöföld tulajdonjogát megkapnák az örökösök, azonban ha nem felelnek meg a szabályoknak, akkor el kell adniuk a termöföldet x idön belül.
Egyenlöre marad a polgáronkénti 300 hektáras határ.
Van egy új 1200 hektár maximum föld tulajdon határ is, de ennek a számítására semmilyen információ nincsen a javaslatban.
Vannak homályos tervek birotkmérettöl függö adókra is.
Vélemény
Az elsö nagy változás az, hogy csak földmüves lehet a termöföld tulajdonosa. Aki nem földmüves, az nem vehet termöföldet, valamint a jelenlegi tulajdonára nem kap EU támogatást. Szerintem itt kapja majd az új törvény a legtöbb pert a nyakába, mert e jelenlegi tulajdonosoknak kárt okoz. De állítólag EU konform, tehát ezzel a résszel nem lesz probléma.
Ha a törvény valóban ezt fogja tartalmazni, akkor a termöföld nem földmüvesnek nem ér majd semmit. Nagy tömegben kerül majd a piacra és az NFA fel fogja vásárolni nyomott áron. Termöföldbe fektetni a jelenlegi helyzetben nem földmüvesnek örültség.
A "földmüves" is gazdasági társaság keretein belül fogja müvelni a földet. Ilyenkor nyilván van valamilyen bérleti szerzödés a földmüves és a müvelö cég között. Érdekes kérdés, hogy hogyan döntik el, hogy ki a "földmüves", aki bérbe adhatja a földjét egy cégnek és emiatt kaphat EUs támogatást és ki az, aki nem.
A hatósági engedélyezés ráadásul kettö szinten megint létrehoz egy csomó eddig nem létezö hivatalnoki pozíciót. Vajon ki fogja ezt fizetni? Van egy tippem, az adófizetök...
Az NFA-nak annyi jogköre lesz, mintha a rendszerváltás elötti, kommunista Magyarországon hozták volna létre. Kisajátíthat, átminösíthet, összevonhat, kényszer eladásra ítélhet termöföldet. A jogbiztonság megszünik a mezögazdaságban. Gyakorlatilag teljes állami kontroll alá kerül a mezögazdaság. Magyarországon ez pártkontrollt is jelent, tehát érdemes belépni a helyi pártszervezetbe, különben baj lehet.
A jelenlegi, 300 hektáros tulajdon határ marad, az 1200 hektáros határ valakinek a fejében megfordult, de egyenlöre neki sincsen elképzelése sem arról, hogy hogyan lehetne ezt megvalósítani. Reméljük, ez marad is így.
A szelektív adóztatással elvileg szét lehetne verni a nagy földmüvelö cégeket, de a gyakorlatban ez nem biztos, hogy menne, mert csak újra alakulnának több kisebb cégként. Azonban ott van az NFA, ami vagy engedélyezi az új cégnek a haszonbérlet jog öröklést (FIDESZ pártkönyvecske) vagy nem (FIDESZ pártkönyvecske hiánya)
Amit biztosan elér az új földtörvény az az, hogy külföldi nem vesz Magyar termöföldet. Nem mer. Ez a része helyes a törvénynek.