Az utóbbi időben sokan kérdezték tőlem, hogy mi van a "Sync"-el. Ez a probléma azonnal előjön, ahogy valaki új PC-t akar vásárolni vagy régit felújítani. A neten sok a mendemonda, persze a tényeket is meg lehet találni, ha valaki meg tudja különböztetni a kettőt.
A "Sync" probléma a grafikus kártyák és a monitorok összekapcsolásánál jelentkezik.
A monitor a "Sync" előtt egy adott frekvencián frissítette a képernyőt. Teljesen függetlenül attól, hogy a grafikus kártya készen volt-e a következő képpel vagy nem. Ez "Page tear" hibát okozott, a kép egyes részei már "új" volt, egyes részei pedig "régi".
Első próbálkozás a V-sync volt. A V-sync csak akkor engedte el a képet, ha már elkészült. Ez azonban több problémát is okozott. A képernyőn késéssel jelent meg a kép, valamint a monitor frissítési sebességének a fele volt a valós megjelenítési frenkvencia, ha lassú volt a grafikus kártya. Ha pl. 60 kép/s volt a monitor frissítése és 58 kép/s volt a grafikus kártya sebessége, akkor 30 kép/s volt a valós, megjelenített képek száma
A "Sync" a megoldás a problémára. A "Sync" segítségével a grafikus kártya mondja meg, hogy mikor legyen a képernyő frissítés. Ezzel a megjelenített képek száma pontosan megegyezik az elkészített képek számával. Tehát ha az fps 58, akkor valóban 58 képet látunk másodpercenként.
Egy analógiával élve régen a farok csóválta a kutyát, a "Sync" technológia pedig elérte, hogy a kutya csóválja a farkát...
Természetesen a számítógép hardware iparban ezt a hatalmas ugrást nem lehetett megtenni anélkül, hogy ne találjon ki minden nagy gyártó egy saját szabványt.
Az AMD és az Nvidia más-más utat választott.
Az AMD beletette displayport szabványba a saját activesync/freesync technológiáját, ezzel minden monitorgyártó használhatja.
Az Nvidia kifejlesztett egy GSync nevű szabványt, amiben hardware is van. Ezt a monitor gyártóknak meg kell vásárolniuk.
Emiatt a Gsync monitorok jelentősen drágábbak - 60K+ extra kiadásra lehet készülni.
Természetesen elvileg lehetséges lenne, hogy egy monitor mindkét szabványt támogatja, de a gyakorlatban a legtöbb monitor - lehet, hogy az összes - csak az egyik szabványt támogatja. Sok gyártó, elég nagy gyártók is, csak az AMD szabványt támogató monitorokat gyárt.
Természetesen egy AMD grafikus kártya nem "Sync"-el egy GSync monitorral és egy NVidia grafikus kártya pedig nem "Sync"-el egy Activesync monitorral.
Nem tudni, hogy melyik gyártó stratégiája a jobb, ezt majd az idő eldönti.
Amire figyelni kell:
A kiválasztott grafikus kártya vagy a monitor eldönti a másik elemet. Keverni a kettőt nem szabad, mert a "Sync" egy olyan technológia, amit nem szabad kihagyni.
Ha valaki grafikus kártyát vesz, akkor az Nvidia kártya árához adjon hozzá 60K-t, amivel drágább lesz a monitor és így elemezze ki, hogy melyiket válassza.
Példa:
Nvidia 1060 kártya 105K
vs.:
AMD RX480 4GB 95K
Az nVidia kártyája valamivel gyorsabb és valamivel kevesebbet fogyaszt, halkabb és kevésbé melegszik.
Ha nem lenne a G-Sync probléma - az extra 60K a monitor áránál - akkor én az nVidia-t ajánlanám bárkinek.
De helyette inkább az AMD-t ajánlom a monitor ára miatt.