Technológia - Az autók folyamatosan állnak át számítógépes vezérlésre

2014.08.01. 22:15 :: Dörnyei József

Az utóbbi kb. 20 év alatt egy olyan változás folyik az autóiparban, amit a vásárlók nem feltétlenül látnak. Az autók egyre nagyobb részben állnak számítógéppel vezérelt alkatrészekből a hagyományos alkatrészeket lecserélve. A folyamat eredménye teljesen számítógép vezérelt autók lesznek.

Nem a fedélzeti szórakoztató egységről van szó, hanem a teljes autóról.

A repülőgépeknél már régebben lezajlott a folyamat, kezdve a harci gépekkel. A "Fly by Wire" repülőgépek reakcióideje gyorsabb, pontosabb, a súlyuk pedig kedvezőbb, ezért a FbW teljesen kiszorította a hagyományos alkatrészeket. Mivel a harci gépek gyártói civil gépeket is gyártanak, ezért a technológia lecsorgott a civil repülőgépekbe is és ma már minden repülőgép FbW rendszert használ.

Az autóknál a forradalmat mi más, mint a Forma 1 indította el. Lehet, hogy máshol is használtak már előtte Drive by Wire technológiát, de itt kapott először megfelelően sok fejlesztési pénzt.

A DbW rendszer aztán szépen lecsorgott először a sport és luxus autókba, majd gyártónként más időpontokban az átlag autókba is.

Ilyen alkatrész például a gázpedál. A hagyományos gázpedál egy bowden segítségével közvetlenül rá volt kötve a motorra. A DbW gázpedál egy érzékelő, ami méri, hogy milyen állásban van a gázpedál, ezt elküldi a számítógépbe, a  motort pedig számítógép vezérli ennek az információnak az ismeretében, de ezer már információt is belekalkulálva.

Ez a technológia már eléggé régi, az általam leírt kb. 20 éves periódus elején megvolt. Ennek az az oka, hogy ez relatíve egyszerű.

A számítógépes alkatrészek arzenáljához azonban folyamatosan csatlakoznak újak. Ilyen a, nem nagyon régen elterjed elektromos turbótöltő. A hagyományos a motorból nyert ki energiát, az új pedig elektromos energia segítségével működik és a számítógép vezérli.

Egyes dízel motorokban akár 3 ilyen turbó is van. Mivel a reakcióidejük szinte nulla, ezért nincsen már "turbó lyuk", valamint a teljesítmény is jelentősen nő és a fogyasztás csökken.

A folyamat nem áll le, az autók középtávon teljesen számítógép vezéreltek lesznek, az összes alkatrészt a számítógép fogja vezérelni.

Az energiát nem tudom, hogy honnan nyeri majd, de valószínűleg lesz majd bennük egy gyors energia tároló, amiből minden alkatrész beszerzi magának az áramellátását. Ez a gyors tároló fogja a fékezési energiát tárolni, valamint ha motor termeli az energiát, akkor a motor többlet energiáját és ez fogja kiegyensúlyozni.

Azt, hogy milyen OS fut az autók számítógépén, nem tudtam kideríteni. IT szempontból is óriási kérdés az, hogy melyik gyártó mit használ. Nemrégen állt fejre a Nokia, aminek a nagy hibája az volt, hogy rossz OS használt és rosszra váltott később. Hasonló sorsra juthat pár nagy autógyár is, mert az OS egyre nagyobb szerepet kap az autókban. Lásd a mai Forma 1 futamok, ahol sok verseny OS v. egyéb software hiba miatt megy el, pedig az alkatrészek egyébként nem hibásodtak meg.

Az autókban is egyre nagyobb értéket fog képviselni a software, ezt például meg is kell tudni védeni. Vannak olyan országok, amik szívesen lopnak mindent, ha tehetik, a software-t is el fogják lopni.

Az alkatrészek gyártástechnológiájánál az autógyártóknak nem csak a régire kell alapozni, hanem az IT cégektől kell tanulni. Az IT tud jó és megbízható cuccokat gyártani olcsón. Az autóipar ebből csak kettőt tud. :-) Nem lennék meglepve, ha autógyártók a közeljövőben bevásárolnának IT alkatrészgyártókat vagy stratégiai egyességeket kötnének velük. Meg kell szerezniük a technológiát...

A jövő nagy kihívások elé állítja az autógyártókat, olyan területre kell evezniük, amikhez nem értenek, lásd Nokia. Meglátjuk, ki marad életben a változás végén.

Szólj hozzá!

Címkék: Közlekedés Technológia

A bejegyzés trackback címe:

https://dornyeij.blog.hu/api/trackback/id/tr666566931

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása