Otthon - Hogyan kell bekötni a keresztkapcsolót?

2014.07.10. 23:30 :: Dörnyei József

Lazításnak. :-)

Sokan be tudják kötni helyesen a váltókapcsolót, a keresztkapcsolóval azonban már több ismerősömnek meggyűlt a baja.

Kettő váltókapcsolóval kapcsolni lehet kettő pontról ugyanazt a lámpát.

Keresztkapcsolóval 3 v. több kapcsolóval is lehet kapcsolni ugyanazt a lámpát.

Erre általában nagyobb vagy több szintes helyiségekben van szükség.

Ha nekünk kell bekötni, mert eddig például nem volt bekötve vagy elromlott vagy cseréltük a kapcsolókat, akkor a következő az eljárás:

Első sorban egy figyelmeztetés. Az áram nem játék, már volt olyan, hogy villamos mérnököt/villanyszerelőt is megrázott - az egyéb állampolgárokról nem is beszélve. A vezetékekhez ne nyúljunk hozzá, mielőtt meggyőződtünk arról, hogy nincsen benne áram és ezt másnak se engedjük (anyós határeset). A szerelés idejére gyereket és mekkmestert ne engedjünk be az érintett lakrészbe.

Minden ilyen áramkör minimum 3 kapcsolóból áll. 2 kapcsolóból 3 fekete vezeték lóg ki a többiből pedig 4 fekete vezeték.

Áramtalanítsunk, majd minden kapcsolóból kilógó vezetéket csupaszítsuk le. Áram be és nézzük meg, hogy hol van úgy áram, hogy nincsen összekötve semmi semmivel.

Ha jól dolgoztak a villanyszerelők és mi is jól tippeltük meg a kapcsolók helyét, akkor egyetlen vezetékben lehet áram, ez az egyik 3 vezetékes.

Ahol van áram, az lesz a bejövő fázisunk. Áramtalanítás után ezt a vezetéket jelöljük meg cikkszalaggal és kössük be az első váltókapcsoló fázisába (piros bemenet), a váltókapcsoló másik kettő bemenetét pedig kössük rá a másik kettő fekete vezetékre - ezzel elkészült az első váltókapcsoló.

Most jönnek a keresztkapcsolók. A keresztkapcsolókon kettő fázis van. Ezeket meg kell találni. Áram bekapcsol, majd meg kell keresni azt, hogy hol van áram valamelyik 4 vezetékes kapcsolóban. Ha megvan, akkor az lesz a következő keresztkapcsolónk. Áram ki, fázis 1 megjelöl, de még nem köt be. Előző váltó/keresztkapcsolót kapcsolni, áram be és ugyanazon a kapcsolón most egy másik vezetékben lesz áram. Ez lesz a fázis 2. Áram ki, jelölés és most be lehet kötni a keresztkapcsoló kettő fázis (piros) bemenetébe a kettő megtalált fázis vezetéket. A másik kettő vezeték megy a nem piros bemenetekbe. Be van kötve a következő váltókapcsolónk. Ezt a lépést addig kell ismételni, amíg minden keresztkapcsolót be nem kötöttünk, ebből egy nagy lépcsőházban lehet sok is.

Ezután jön a második keresztkapcsoló. Áram be és első fázist megtaláltuk. Áram ki, jelölés. Kapcsolás, áram be, majd megtaláljuk a második fázis vezetéket is. Áram ki, jelölés. Itt most kicsi trükk van, mert ezt a kettő fázist most nem a fázisba (piros) kell kötni, hanem a másik kettőbe. A fázisba azt kell bekötni, ahol nem volt áram.

Ezzel készen vagyunk. Ha mindent jól csináltunk, akkor bármelyik kapcsolóval ki és be lehet kapcsolni a lámpát.

Még egyszer, végig ügyeljünk arra, hogy ne érjünk hozzá áram alatt levő vezetékhez és másoknak se engedjük ezt meg.

2 komment

Címkék: Otthon

A bejegyzés trackback címe:

https://dornyeij.blog.hu/api/trackback/id/tr876498483

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

János Bereczk 2021.08.11. 17:44:27

Amikor a villanyban kezdtem turkálni, aztán egyre bonyolultabb berendezéseket csináltam, rádöbbentem nem is olyan egyszerű, pedig
még csak egy 3 voltos orosz játék volt a kezemben!!! Ezen sokféle kapcsolást sikerült megcsinálni és megtanulni. Ugye a sors az
kegyetlen, sokszor dolgoztam villanyszerelőkkel, akik nem éppen a szakma kiválóságai voltak, különösen mikor tudomásomra hozták, a
szakma összetett, ahány ember annyi szakma!!Aztán egyszer becsöppentem 17 villanyszerelő közé! Egy hónap múlva jött egy
főnök, azt mondta ad egy forint béremelést, ha besegítek a villanyszerelőknek! Hol írjam alá, így lettem villanyszerelő!!!!
Másnap a főnök mondja, Sanyi az új emberrel, nézzétek meg a libertát! A kapcsolója össze volt törve, csak forgott. Kikaptam és a főnök asztalára tettem, kéne egy ilyen ZEG-ZUG kapcsoló.
Majdnem felfalt, majd mégis elment, valamilyen kód alapján keresni, de találtak valahol egyet, leltárba ZEG-ZUG néven, örömmel hozta. Bekötésnél a Sanyit megkérdeztem mi a szakmád:
Tekercselő, mondta bizonytalanul, a drótvégeket akkor Te be
tudod kötni! NEM, hangzott a határozott válasz, Ő csak a csengő
trafót ismeri!!! A főnök le ellenőrízte, de az esztergályos kitűnőnek találta. Na fel is tette a főnök a kérdést, hogyan kell a váltókapcsolást bekötni? Mivel éppen egy falatot nyeltem le, volt ideje felállni és úgy nézett rám, mintha az űrből jöttem volna, 17-en várták a választ: Melyiket kérdeztem vissza?
Miért több is van? És visszahuppant a székére. Ekkor mesélték
az egyik építkezett, már egy éve csinálják, mert az alternatív kapcsoláson elvéreztek!!! Nem tudom hány szakma volt jelen, a legegyszerűbbet elmagyaráztam, de egy kereszt-váltó megnehezítette az életüket!!!!!!
Más szakmáknál is tapasztaltam hasonló helyzeteket, aztán én úgy hívtam Őket: Szakképzett segédmunkások!!!
A piaci árusokkal gyűlt meg a bajom, amikor azt mondták Ők
kereskedők!!! Máma bebizonyítom én vagyok a kereskedő, még papírom is van róla! Jött egy nagymama a három éves körüli unokával, (szerencsére az asszony nem volt ott!!!)
Mama, nekem az a szőke baba kellene! Kicsim nincs annyi pénzünk, erre a kislány, nekem van és elővett egy forintot. Ennyiért
adtam oda a babát, délután mindenki nálunk vásárolt, busásan
megtérült a baba ára! Ez is szakma, vagy lehet úgy csinálni!!!!
Nagy gond manapság szakmunkást találni, én bevezetném két három évenként a továbbképzést, mindenféle végzettségnél, mert ez az
út a szakadékba vezet!
Hallgatom a környezetvédőket, meg kell oldani, de még azt sem tudja hogy mit, vagy helyette mi lesz!!! én konferenciák helyett ötletbörzékre jártam, 30 ezreket vágtam zsebre, aztán mondták, ezt már adjam be mint újítást, az is hozott 30-at!!!!!
Megszereztem az általános villanyszerelő szakmát, csak már 73 évesen inkább írogatok, hátha valakinek ezzel még segíthetek,
vagy törölnek, mert az is munka!!!!!!!

János Bereczk 2021.08.27. 20:19:45

Mivel én a nethez nem értek, hívtam segítséget, Ő sem tudott rajzot küldeni, kénytelen vagyok leírni a képet, amiből érthető lehet sokak számára a működés!!! (rajzolják!!)
Két egyenlő oldalú háromszöget rajzolj, az egyik csúcsa balra,a másik csúcsa jobbra mutasson, az egymással szembe lévő csúcsokat kösd össze, párhuzamosan! A bal oldalira köss egy fázist, a jobb
oldali csúcsra egy izzót, aminek a másik vége nulla!!! Ez az egyszerű váltó kapcsolás, bármelyiknél le-fel kapcsolható az izzó!
A keresztváltó-kapcsolásnál, + 2 váltókapcsolót alkalmazunk!!!!
A két háromszög közé, egymás alá, balra mutató háromszöget rajzolunk!!!! A bal oldali csúcsra a fázist kötjük, majd a két jobb oldali pontra, párhuzamosan, a két egymás alatt lévő kapcsolók, balra mutató csúcsaikra kötjük, majd a két kapcsolót
azonos állásban, a felső két pontot a negyedik kapcsolóhoz, annak felső és alsó pontjához kötjük!!!! A két középső kapcsoló
úgy válik keresztváltóvá, ha a felső kapcsoló felső pontját, az alsó kapcsoló alsó pontjához kötjük, a felső kapcsoló alsó pontját, az alsó kapcsoló felső pontjához kötjük, a két kapcsolót egyszerre működtetjük, úgy, hogy a dupla kapcsoló egy
fedelet kap!!!! Az izzó a jobb oldali csúcsra kerül, másik vége a nulla!!!!
Ha több kapcsolási pont van, a keresztváltót többször ismételhetjük!!!!
Gondolom érthető, sok szakemberrel találkoztam, aki ezt nem ismerte, mert az egyszerűbb megoldást alkalmazzák, ahol egy,
illetve bár hány nyomógombbal működtethető, pl. lépcsőházban!
Remélem sokat segítettem azoknak, akik barkácsolnak, vagy csak egyszerűen kíváncsiak rá!!!!!
Egyenáramnál a két csúcs néz szembe, közé kerül az izzó, a
felső pontokra a pozitív, alsó pontokra a negatív sarkokat lehetne kötni, keresztváltók esetén, a váltókapcsolás sémája
érvényes!!!!!
süti beállítások módosítása