Online pénztárgép - igen hatékony eszköz (upd.)

2012.10.05. 17:17 :: Dörnyei József

A legújabb Matolcsy csomag része az online pénztárgép. Ez egy nagyon hatékony eszköz a csalások ellen.

A kiskereskedelemben, vendéglátásban, valamint mindenhol, ahol nagy tömegben és KP-ben is vásárol a lakosság, elterjedt a bevételekkel történö csalás.

Ez úgy néz ki, hogy a készpénzes vevö vásárlását vagy nem ütik be a pénztárgépbe vagy meghackelik a pénztárgépet és a KP vásárlásoknak csak egy része kerül rögzítésre.

A kártyás ügyfél vásárlásával ezt nem lehet megtenni, de ugye vannak költségek is, amikre ezek a bevételek pont jók.

A KP bevételekböl pedig pont annyi lesz legális, bejelentett, amennyi a költségek fedezésére elegendö, így a csaló cégek pont nullszaldósak lehetnek. A maradék megy a tulajdonos zsebébe, valamint a félpénzre bejelentett alkalmazottak zsebébe.

Amint müködik a Matolcsy féle online pénztárgép, ez nem fog menni. A KP forgalmat is online és real-time jelenteni kell.

Az ellenörzés hatékony, mert az adóellenörök simán megfigyelhetik a tranzakciók számát a pénztárnál, pl. beülnek kávézni v. egy parkoló autóból az utcáról.

Valamint egyidöben látják egy laptopon, hogy mennyi volt a tranzakciókból beküldve és ha eltérés van, akkor csalnak az üzletben és úgy jártak.

A gyakorlatban ezentúl ez a fajta csalás ki fog halni.

Már csak az a kérdés, hogy mi fog történni ebben az üzletágban úgy általában.

Mert ne higgyük azt, hogy a tulajdonos valóban fog nullszaldóért gürcölni. Valamint az eddig részben zsebbe fizetett alkalmazott az eddigi nettó feléért dolgozni.

Valószínüleg általános áremelés várható minden ilyen üzletben. Az áremelés megy be ezentúl adóként a NAV-ba.

A hatékony adózás üdvözlendö folyamat, de egy egyszeri és szvsz magas inflációs hatást fog kiváltani.

55 komment · 1 trackback

Címkék: Adórendszer

A bejegyzés trackback címe:

https://dornyeij.blog.hu/api/trackback/id/tr404822054

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Mandiner blogajánló 2012.10.06. 12:36:01

Ezt a posztot ajánlottuk a Mandiner blogajánlójában.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gombosg 2012.10.07. 09:58:07

Itt azt nem értem, hogy mit csinálnak akkor, amikor a boltos a "pult alól" ad vissza? (Kínai gyorsétterem stílus :))

Vagy nyitva tartja pénztárgép fiókját? Tudom, azt lehet érzékelni, de az ilyet mindig könnyű átverni.

Csak azért kérdem, mert még mindig egyszerűbb itt is kijátszani a rendszert (ha már eddig megtették), mint pl. 20%-kal árat emelni.

Illetve jó kérdés, hogy hogyan alakítják ki a folyamatos online kapcsolatot, és ezt ki fizeti majd?

Dörnyei József · http://dornyeij.blog.hu 2012.10.07. 13:51:20

@gombosg: A tervezett törvény szerint online és real-time lesz a kapcsolat.
Ez azt jelenti, hogy a NAV ellenőr real-time pontosan látja, hogy mit jelentett le az üzlet. Valamint az is látja, hogy mit adott el.
Ha a kettő eltér, akkor azonnal látja és azonnal le tud csapni.
Gyakorlatilag a csalók azonnal lebuknak és a mai büntetési tételek mellett csődbe is mennek.

Robinzon Kurzor 2012.10.08. 09:23:18

Amit eddig nem ütöttek be a kasszába, azt ezután sem fogják beütni.

Velence19 2012.10.08. 09:49:53

@Dörnyei József: "...pontosan látja, hogy mit jelentett le az üzlet. Valamint az is látja, hogy mit adott el." Ez így nem igaz. Azt, hogy mit adott el, azt nem látja a NAV, ha nem ütik be a gépbe.

Dörnyei József · http://dornyeij.blog.hu 2012.10.08. 10:16:45

@Robinzon Kurzor: Valóban nem fogják és ezen buknak meg. Mert a NAV ellenör megfigyeli az üzletet és látja, hogy eladtak valamit, de nem jött róla on-line tranzakció.
És már meg is bukott az üzlet...

Robinzon Kurzor 2012.10.08. 10:34:25

@Dörnyei József: "Mert a NAV ellenör megfigyeli az üzletet"

Be lesz kamerázva minden kisbolt, kocsma?
Vagy álruhában ott fog ülni az egyik NAV-os, a másik meg bent a központban a monitort szugerálja és közben adóvevőn egyeztetnek, hogy most vett valaki egy üveg sört, megvan nálad is?

Ez komoly?
Mert viccnek durva ...

Dörnyei József · http://dornyeij.blog.hu 2012.10.08. 12:10:45

@Robinzon Kurzor:
Igen, pontosan.
A NAV ellenörök, célszerüen 2 kimegy az üzletbe, ott az egyik megfigyeli az eladásokat, a masik pedig ellenörzi pl. az okostelefonján, hogy mit jelentett le a pénztárgép.
Mondjuk ellenöriznek 1-2 órát, az egy pörgös helyen már 100+ tranzakció.
Ha rendben van, akkor mennek a szomszéd üzletbe...

eszterencs 2012.10.09. 09:53:11

igen, ezt fogják csinálni az adóellenőrök - mekkora meglepetés volt, amikor szerenádot rendeltek és kérték a számlát, meg lakodalmas zenéről is kérték a számlát - amúgy pedig valami megoldást majdcsak kitalál az élelmes magyar nép,mert különben a kocsmáros iss éhenhal, meg aki menne hozzá enni,az is éhenhal, csak a politikusok dózsölnek, neekik fenékig tejfel minden és a szegénységgyáros hegedüs zsuzsa audiból osztja az ingyencsibéket... álságos, ócska, hülye gazdaságpolitika - valahogy annak is meg kell élnie, aki nincs benn a politikai buliban, nem privatizálhatta aanno az otp-t, csak egyy nyomorult kis pizzériát tudott magának sok melóval összegrundolni

dekol84 2012.10.09. 10:13:01

@Dörnyei József: És szerinted azt honnan látja, hogy mit adott el? És szerinted egy adóellenőr feje egy komplett számítógépközpont, ami regisztrál, néz, hasonlít, titokban megfigyel, stb. És mi a hozadéka? Nem nézel te túl sok James Bond filmet?

dekol84 2012.10.09. 10:15:39

@Dörnyei József: És ha csak a havernak adta vissza a múlt héten kölcsönkért 20 deka párizsit, vagy a mosogatószert? Bizonyítsd be, hogy nem! Mert ugye azt annak kell, aki vádol!

Karesz76 2012.10.09. 10:35:51

Ez hogy megfigyelem a tranzakciókat, ez csak néhány üzletben fog működni.
A legtöbb üzletnél kintről nem lehet rálátni a pénztárgépre. A kereskedő meg úgy is csak annak nem ad blokot aki rendszeres vásárlója már 10 éve. Akit nem ismer, vagy ha többen is vannak az üzletben akkor tuti beüti.

A másik, hogy az APEH ellenőr azért Marika nénit nem állíthatja falhoz és nézheti át tételesen a csomagját, hogy pontosan mit is vásárolt az adott boltban.
Ha a kereskedő nagyon fél, mert látja hogy valaki a kirakat előtt áll már fél órája és befelé bámul, akkor legrosszabb esetben beüti a legkisebb tételt. Az ellenőr mésziről úgy is csak azt látja hogy valami vásárlás történt.

De szerintem ez az egész egy elégé hülye ötlet, nem sok értelmét látom. Aki eddig nem ütötte a pénztárgépbe a vásárlást ezután sem fogja, aki meg nagyon fél attól, hogy kintről megfigyelik, egy tükrös fólia az ablakra, azt kukkolhatnak, az ellenőrök.

De egyébként annyira nem bánnám azt se, ha mások is fizetnének adót, én ugyanis kénytelen vagyok mindenről számlát kiállítani, mivel nálunk nincs KP forgalom, minden utalással jön. Ott meg ilyennel nem lehet trükközni.

Egyébként ha a kormány(ok) meg szeretnék szüntetni a csalásokat, annak nagyon egyszerű lenne a módja. Meg kellene szüntetni a készpénzt, és mindenhova kiépíteni a bánkártyás rendszert, kisebb feladat lenne mint a pénztárgépeket lecserélni és bekötni a hálózatba, ráadásul akkor már pénztárgép sem kellene.
De gondolom nem véletlen hogy van még KP, hiszen a bánkártya igaz hogy szintén elfér a nokiás dobozba, de annak már nyoma van, és ezt azért a felsőbb körök sem szeretnék.

Dörnyei József · http://dornyeij.blog.hu 2012.10.09. 11:25:09

A NAV ellenörök leleményesek. Ezzel az eszközzel el fogják tudni kapni a csalókat.

Ahogy már írtam a cikkben, ha elkapják öket, akkor nyilván drágábban fogják adni a terméket, amivel foglalkoznak.

Dörnyei József · http://dornyeij.blog.hu 2012.10.09. 11:26:21

@eszterencs: Az adócsalás a többi polgár meglopása. Nem tudok együttérezni az adócsalókkal...
A kocsmáros majd kicsit emel az árain és abbahagyja az adócsalást...

Husz_János_Puszita 2012.10.09. 18:24:24

@Dörnyei József: Így is mennek tönkre sorban a kocsmák. Sokakat a nyerőgép tartott el amúgy is. Nem tudnak a cégek árat emelni, fizetőképes kereslet híján. Hogy gondoltad a 20%-os áremelést például egy élelmiszerboltban, amikor egyre többen nem tudják megvenni a kenyéren és tejen kívül a napi betevőt? A hipermarketek malmára hajtja a vizet. Az állam sem jár jól tömeges bezárásokkal, mert az eddig befizetett adóktól elesik. Az adómorál javítását

1. adócsökkentéssel
2. a korrupció visszaszorításával

kell kezdeni, utána jöhet a többi.

Karesz76 2012.10.09. 20:46:43

Az áremelés sokszor kivitelezhetetlen, mivel akkor a vevő máshova megy vásárolni.
Sajnos nagyon gyakran találkozok olyannal, hogy kiskereskedésben olcsóbban kapom a terméket (számlával!)
mint amennyiért a nagykereskedésben a hivatalos importőrtől megkapom.
Másrészről ha árat emelsz, akkor annak az összegnek kell megfizetni az adótartalmát. Vagyis sokkal több akkor sem marad az ember zsebében.
A gazdaság kifehérítésének szerintem az egyetlen módja az adócsökkentés lenne.
Tudom mindig lenne ember aki trükközne, de sok vállalkozó egy elfogadhatóbb mértékű adót inkább bevállalna és nyugodtan alhatna. De gondolj bele, van egy terméken ezer Ft hasznod, annak a 25% a adó. Aztán a társasági adót is a bevételeidből számolják, ez városonként eltérő. Tegyük fel hogy ezek után is még marad az 1000 Ft ból kb: 700Ft, ebből 200 Ft elmegy fejlesztésre, és egyéb kiadásokra.
Marad kb 500 Ft, a legtöbb ember azt gondolná hogy itt a vége, de nem mert ha kiveszed legálisan ezt a pénzt, mint fizetést, akkor ezután még SZJA-t és TB-t is fizetni kell.
vagyis jó esetben marad 300 Ft a zsebedben.

Szóval aki alkalmazott vagy állami dolgozó, az ezt képtelen átlátni. Én épp ezért megértem azokat akik adót csalnak, hidd el, a legtöbbje nem azért csinálja, hogy az asszonynak új Mercit tudjon venni, hanem azért, hogy ne menjen csődbe, és meg tudjon élni.

Dörnyei József · http://dornyeij.blog.hu 2012.10.09. 22:02:04

@Husz_János_Puszita: Adócsökkentést úgy lehet elkezdeni, ha az adócsalókat elkapják és mindenkivel befizettetik az adót...

Dörnyei József · http://dornyeij.blog.hu 2012.10.09. 22:05:53

@Karesz76: Az új szabály miatt mindenki áremelésre kényszerül, ezért nem kerül versenyhátrányba az, aki nem csalja az adót.

Mert ugye most az, aki nem csalja az adót, az kiesik a versenyből, ezért aztán igen sokan csalják az adót...

Nekem van egy saját cégem, amit már elég régóta managelek. Ha kicsit olvasgatsz a blogomon, akkor találsz itt tippeket arra, hogy hogyan lehet legálisan kevesebb adót fizetni, mint a sima SZJA + járulékok.

Karesz76 2012.10.10. 10:07:42

Ez azért nem igaz, hogy mindenki áremelésre kényszerül.
Mint írtam nagyon sok a szürke import, Pl: nemrég vettem konyhagépeket egy magyar webáruházból.
Előtte elmentem egy barátom konyhagép stúdiójába, mert nekem adott volna jelentős kedvezményt.
Amikor mondta a kedvezményes árakat, akkor hüledeztem, hogy ez még mindig 15.e ft tal drágább mint amennyiért a neten láttam. (bemutatoterem)
Erre azt mondta, hogy ő a nagykereskedésben drágábban veszi mint amennyiért ott árulják.

De ugyanez volt a klimával, szintén egy másik haver cégénél érdeklődtem, és szintén hasonló árrés volt a kedvezményes ár és a netes ár között.
Azt mondja tisztában van ezzel, hogy ott olcsóbb és nem is tud velük versenyezni. Ez a másik cég meg közvetlenül kinából szerzi be ugyanazt a klímát (midea)

Egykébbként ha valaki megnéz pár népszerűbb ár összehasonlító oldalt, az egyiknél alul a szomszédos osrszágokból is ad ki találatot.
Hát szinte minden olcsóbb, és nem is kevéssel.

De én is észreveszem ezt, aki számítógépekkel foglalkozik ismeri a Ramiris nagykereskedést.
(Magyarország egyik legnagyobb IT nagykere.)
Nos múltkor laptopot akartam venni, és nem a nagykereskedésben vettem meg, mert egy Győri kiskereskedő cégnél 16.000 Ft tal olcsóbban vettem meg. (a teljes ár 150.e ft volt, vagyis a 16.e Ft itt hatalmas különbséget jelent)

csak jelzem, hogy mindenütt kaptam ÁFÁ-s számlát, vagyis nem azért volt olcsóbb, mert nem fizettek adót.
Szóval, annak aki magyarországi nagykereskedésből szeretné beszerezni az árút annak árat emelni maga az öngyilkosság, már így is hatalmas az árkülönbség, és nem azért mert az egyik cég a 10% helyett 50% os árréssel dolgozik, hanem azért mert egyszerűen nem tudja beszerezni olcsóbban.

Husz_János_Puszita 2012.10.10. 14:49:17

@Dörnyei József:

"Adócsökkentést úgy lehet elkezdeni, ha az adócsalókat elkapják és mindenkivel befizettetik az adót..."

...kivéve, ha az adóterhelés köszönő viszonyban sincs a vállalkozások jövedelemtermelő képességével. Nem véletlenül a kiskereskedelemben annyira elterjedt a trükközés. Magas élőmunka- és energiaigény, magas költséghányad, alacsony jövedelmezőség. A belső fogyasztás 22 éve nyomott, belső kereslet szintén, nem tudják az árakban érvényesíteni a valós költségeiket. Ehhez jön még a 6 éve tartó magyar válsághelyzet, permanens megszorításokkal.

Makroökonómia, kereslet-kínálati függvény. Nem lesz áremelés. Bezárások lesznek, maradnak a multik. A KKV foglalkoztatja a munkavállalók kétharmadát...

Egyébként a franc aki vállalkozna Magyarországon. Mazochista küldetés. Rajtuk kívül mindenki sír ebben az országban, meg a markát tartja. Minden kormány és hatóság őket találja meg, eleve bűnözőnek vannak titulálva. A rendszerváltás óta nem volt év, hogy ne változott volna az adórendszer, a jogi szabályozás, kitermelhetetlen hitelkamatok, tőkeszegénység. Nincs az az elcsalt adó, amiért csinálnám.

Nem korrekt rajtuk leverni az egész hazug rendszert. Mindenki trükközik, mindenki. Kiadó lakással, fekete munkával, megbuherált villanyórával, hosszan lehetne folytatni a sort. Komolyan elhiszi valaki, hogy néhány millió dolgozó 200 ezres bruttó átlagbéréből, szánalmas állami ellátásokból ki lehet fizetni 10 millió lakos számláit? A dolgozó meglopja a céget, a cég az államot, a maradékot viszi a korrupció, a fehérgalléros. Mr. 20%-ok leveszik a vállalkozót és a kígyó önmaga farkába harapott...2 GDP-nyi pénz vándorolt offshore-ba 20 év alatt. Nonszensz.

Egyébként a kisadózás a legjobb ötlet, ami 22 év alatt elhagyta a kormány boszorkánykonyháját. Kár hogy nem lest rá fedezet, de ha lesz is, a következő balos kormány visszacsinálja az egészet.

Husz_János_Puszita 2012.10.10. 16:00:32

Rendszerszintű problémát rendszerszinten kell kezelni.

Dörnyei József · http://dornyeij.blog.hu 2012.10.10. 19:33:08

@Karesz76: Az intézkedés elsősorban nem az elektronikával vagy nagy háztartási berendezésekkel kereskedőkkel szemben készült, hanem a "kisbolt" és vendéglátó szakmában tapasztalható visszaélések ellen.
Az elektronikai v. nagy értékű berendezéseknél a vevő is odafigyel arra, hogy kapjon nyugtát v. számlát...

Dörnyei József · http://dornyeij.blog.hu 2012.10.10. 19:35:17

@Husz_János_Puszita: Valahol el kell kezdeni...
A online pénztárgép még jobb ötlet, mint a kisadó.
Ha elolvasod a bejegyzésemet a kisadóról, akkor látod, hogy még azt is sikerült nagyon elkúrni...

Dörnyei József · http://dornyeij.blog.hu 2012.10.10. 19:36:00

@Husz_János_Puszita: Ez az intézkedés pont rendszerszintű, minden szinten...

Di622 · http://www.microglobe.co.uk/nissin-di622-digital-flash-for-canon-eos-ttl-ii-camera-p-5535.html 2012.10.16. 20:33:30

@Dörnyei József:
Nos le vagy maradva egy kicsit.
Egyenlőre azt nézik hogy hogyan tudna működni.
Azt azért elárulom hogy ahhoz hogy full online legyen a rendszer, ahhoz egy olyan infrastruktúra kell ami másodpercenként több mint 2000 tranzakciót ki tud szolgálni.
Ahol én dolgozom egy hasonló rendszert építünk (nem pénztárgép de ott is távoli kliensek vannak akik adatokkal bombáznak egy központi szervert) ott kb 1 nagysárgrenddel kevesebb adatot kell kiszolgálni, de ehhez is elég húzós és drága cucc kell.

Amúgy meg vicces lesz az online adatküldés bivalybasznád alsóról ahol a mobilnet is csak EDGE.

Dörnyei József · http://dornyeij.blog.hu 2012.10.16. 21:05:06

@Di622:
Szerintem te vagy lemaradva. 2K tranzakció/sec az semmi.
Főleg ezekkel az adatmennyiségekkel.
Miről is beszélünk?
1KB/tranz max.
Ha 2K db/sec, akkor az szerver oldali átviteli sebesség 2MB/sec. Ez ráadásul maximális terhelés valószínűleg.
A feldolgozás meg lehet folyamatos és párhuzamosított a háttérben, de ezt egy file + egy SQL szerver simán hozza.
A tárolt adat mennyisége még sokkal kevesebb, ~0,1KB/tranzakció.
Az adatgyűjtéshez és monitorozáshoz csak a napi adat kell egy dedikált szerveren.
Az elemzéshez kell egy másik szerver, amin a kiszemelt kereskedőket elemzik.
A maradék mehet egy nagy tároló szerverre, aminek nincsen más feladata, mint naponta egyszer bemásolni az adatokat a gyors szerverről és a nap folyamán ellátni az elemző szervert adatokkal.

Nem jó emberbe kötöttél bele, mert pont ez a szakmám...

Di622 · http://www.microglobe.co.uk/nissin-di622-digital-flash-for-canon-eos-ttl-ii-camera-p-5535.html 2012.10.16. 22:08:11

@Dörnyei József:
Atyaég akkor a cégünknél feleslegesen költöttek el tíz milliókat egy olyan cuccra ami ennek a forgalomnak a töredékét fogja fogadni?
Atyavilág akkor az összes architect szaki nálunk komplett futóbolond.

Di622 · http://www.microglobe.co.uk/nissin-di622-digital-flash-for-canon-eos-ttl-ii-camera-p-5535.html 2012.10.16. 22:24:02

@Dörnyei József:
Amúgy gondold át, 2000 tranzakciókérés másodpercenként PÁRHUZAMOSAN.

Nos akkor nézzük hogy néz ki a dolog.
A NAV szerver egy webszerviz szolgáltató, amire SOAP üzeneteket tud küldni a pénztárgép kliens.
Az üzenetben gyakorlatilag egy XML van, amiben le van írva a nyugta kb. ilyen adatok vannak benne:
Pénztárgép AP száma, Dátum, Idő, Nyugtasorszám,Napi nyitás száma, A - E Gyűjtők tartalma, Fizetésmód
Tételsorok: Megnevezés, Összeg, Gyűjtő (A-E).

1 .A végponti modul elküldi az üzenetet a NAV szervernek.
2. A NAV szerver ellenőrzi hogy ettől az AP számtól már érkezett-e ilyen üzenet? (Napi nyitás száma/nyugtasorszám)
3. Ha rendben, akkor letárolja az üzenetet az adatbázisba.
4. Válaszüzenetet küld a kliensnek az adattárolásról.

Ezt másodpercenként 2000 szer.

Di622 · http://www.microglobe.co.uk/nissin-di622-digital-flash-for-canon-eos-ttl-ii-camera-p-5535.html 2012.10.16. 22:34:18

Nos miután sikeresen elköltöttünk jó sok pénzt architektúrára, nézzük hogy mit nyerünk vele?

Ez az ellenőrzési módszer kb. kétféle csalásra deríthet fényt.

1. Mást üt be a pénztárgépbe, mint ami a bevallásban szerepel.
Erre csak azt tudom mondani hogy aki hülye az haljon meg.

2. A fekete eladásai nincsenek szinkronban a készlettel. Magyarul, számlán vesz 100 000 ért árút, a pénztárgépben van 1 000 és közben üres a raktár.
Ugye aki hülye haljon meg.

Az hogy hol beüti hol meg nem üti be a kasszába ezzel, nem igazán kiszűrhető dolog. A kereskedelem elég hektikusan működik, legalábbis akiket én ismerek.
Van olyan jövedéki nagykeres ismerősöm akinek az éves forgalma olyan 2 milliárd körül van. Nos ez a 2 milliárd úgy oszlik el, hogy van amikor egymást tapossák a vevők és van olyan hogy egymást nézik az eladó csajok.
Az hogy hogyan alakul a forgalom egy csomó dologtól függ:
- A konkurencia akcióz valamit
- A konkurencia átcsábított vevőket.
- Rossz az idő (hidegben nem fogy a sör)
- Áremelés fog bekövetkezni (akkor előtte felfutás van hogy spájzoljanak)

Szóval mindenképpen érdekes dolog.
Komolyan szívesen elküldök bárkinek 2 adatsort 2 vállalkozásról az egyik full tiszta, a másikban szoktak varázsolni.

Kíváncsi vagyok hogy kideríti bárki is a számokból hogy melyik melyik?

Dörnyei József · http://dornyeij.blog.hu 2012.10.16. 22:38:55

@Di622:
Feltételezem, hogy a szakik értenek hozzá.
Pár 10M nem tétel az APEH-nál, én szerverről beszéltem és nem pár PC-ről némi extra hálókártyával.

Dörnyei József · http://dornyeij.blog.hu 2012.10.16. 22:43:38

@Di622:
Szerinted más nem készít nagy rendszereket?
Szerinted mekkora forgalma van mondjuk egy AMR rendszernek, ahova mondjuk be van kötve 50M 15 percenként adatot küldő áram mérő?
Mekkora az a rendszer, ami ezeken az adatokon komplex számításokat végez?

Dörnyei József · http://dornyeij.blog.hu 2012.10.16. 22:45:40

@Di622:
Az online, napi adat pont arra van, hogy a be nem ütött tételeket le tudják ellenőrizni.
Már többször leírtam hogy hogyan, nem írom le mégegyszer.

A túloldalon meg elég a gyanús viselkedést kielemezni, aztán mehetnek az ellenőrök.

Di622 · http://www.microglobe.co.uk/nissin-di622-digital-flash-for-canon-eos-ttl-ii-camera-p-5535.html 2012.10.16. 22:47:38

@Dörnyei József:
Ez a mehetnek az ellenőrök dolog vicces, mert a GYANÚRA nem lehet büntetni. Legalábbis még nem, de lehet hogy holnaptól már valaki beadja egyéni módosítóba és akkor lehet.

Di622 · http://www.microglobe.co.uk/nissin-di622-digital-flash-for-canon-eos-ttl-ii-camera-p-5535.html 2012.10.16. 22:52:11

@Dörnyei József:
Mindenképpen clusterbe rakott több szerver kell + egy terhelés elosztó szerver + storage.
És ez 2x ha az első clusterrel valami történne (disaster site)

Szép jó, aranyos dolog, de félek hogy ez a befektetés nem nagyon hozza be az árát.
Az meg külön vicces hogy a NAV ellenőrök kívülről kukkolják a boltot hogy mennyi volt a tranzakció.....
Komolyan vicces elképzeléseid vannak, és látszik hogy nem nagyon volt közöd a kereskedelemhez.

Dörnyei József · http://dornyeij.blog.hu 2012.10.16. 22:56:57

@Di622: Nem büntetni mennek, hanem ellenőrizni. Az ellenőrök leleményesek. Az első és sokszor az utolsó komoly hibája az ügyvezetőnek, ha lenézi őket...

Dörnyei József · http://dornyeij.blog.hu 2012.10.16. 23:00:59

@Di622: 700 Mrd/év kieső adóbevétel. Ha csak a harmadát hozza, masszívan megéri.
A szerver fizikai felépítése attól függ, hogy ki gyártotta. Pl. az IBM-nél biztosan nem ilyen konfig kell. A HP-nál valószínűleg.
A DR is a gyártótól függ, van ahol már bele van építve az árba.
A NAV megengedheti magának, hogy a szerver leálljon az esti órákban, igazából azt is megengedheti magának, hogy a tranzakcióknak csak egy részét fogadja online.
A pénztárgép kezelője nem látja, hogy van-e kapcsolat vagy nincsen.

Gilinggalang 2013.06.12. 14:18:25

@Dörnyei József: vegyünk egy kocsmát, ahol csak kicsekkolásnál van fizetés: mondjuk ott egy áll egy NAVos, és lesi hogy valaki éppen fizetett, ő fizet is a pincérblokk alapján teljes fogyasztást, míg mondjuk a pénztárgépbe bekerül a vásárlás értékének fele (nagy számlánál ötöde/tizede).

Na ezzel mit kezdenek?

Dörnyei József · http://dornyeij.blog.hu 2013.06.12. 14:29:07

@Gilinggalang: Felveszik pár asztal fogyasztását, mondjuk azt, ami belefér egy kamera képébe és ellenöriznek egy délutánt. Kb. 100%-os eséllyel bukta.

Ezt a rendszert már kipróbálták Bulgáriában, szinte 100%-ra változtatta a nyugtaadást.

Ha otthon, a garázsban árulod a piát, azt lehet megúszni. Ha az üzletedben, azt nem.

Pdudas 2013.06.12. 14:50:20

Hu de sok uzlet kornyeken csokken majd a terero a jammerek hatasara kozel nullara....
Lehet hivni a merokocsit a zavarforras felderitesere...

Egy jammer kb 20-30 euro. lefedi a teljes gsm/umts savot - de akar szelesebb spektrumban is kiirt kb mindent.

Tulaj reggel berakja az uzlet elotti kukaba/faagra felakasztja/viragladaba bedobja vagy akar a szokokutba is behajithatja vizallo zacsiban ami kb 1500 Ft a mobilokhoz. Telefonjan meg latja ha megjon a terero. Tudja mikortol van kapcsolat a penztargep es a NAV szerverei kozott. Egyszeru mint a faek.
Satorozhatnak az uzlet elott az ellenorok a nema eszkozokkel. (Terta rendszer sem problema a jammereknek).

Ablakon folia - netan jofele lukacsos reklam matrica mint a buszokon (nagy Coca Cola reklam) es azon be mar nem igazan latnak.

NAV-os telefonnak/laptopnak/adatatvitelnek kampec.
Azt meg bizonyitsd ra, hogy a jammer az ove.

Minden nap kirakhat egy ujat - telik ra az elsibolt adobol.

Erre milyen megoldas lesz? Ha nem elo a kapcsolat megy a TEK?

Pdudas 2013.06.12. 15:00:07

@Dörnyei József: en egy olyan orszagban elek ahol az utolso gomboc fagyirol is nyugtat kapsz.
Szep lenne ilyen jellegu nyugtaadasi fegyelem kis hazankban is!

Dörnyei József · http://dornyeij.blog.hu 2013.06.12. 15:15:07

@Pdudas: Igen, ez egy teljesen müködö megoldás. De ezzel egy hatalmas célkeresztet is rajzolták magadra, "Ide löjetek" felirattal. A NAV kiszúrja, hogy nálad valami gáz van, rád száll és akkor nem 500K a bünti, hanem mondjuk 80M.

A NAV ellenöröket teljesítménybérben fizetik. Ha talál hibát, van bónusz, ha nem, akkor nincsen.

Még azt is megbüntetik, aki tisztességesen adózik...

Pdudas 2013.06.12. 15:18:37

@Dörnyei József: vagy a bunti fellert nem hazudjak azt, hogy lattak valamit ott ahol minden rendben van...

Remelem a NAV-nal is zero tolerancia van mint a rendorsegnel! Ha csak felmerul a gyanu a korrupciora - lapat.

Pdudas 2013.06.12. 15:21:07

Es persze durva vagyonosodasi vizsgalat minden NAV alkalmazottra minden evben. Ez az alap. Kulonben semmit nem er az egesz. Csak elmelyiti a korrupciot.

Dörnyei József · http://dornyeij.blog.hu 2013.06.12. 15:34:16

@Pdudas: Engem mostanában (már 3 éve) évente 1-szer auditálnak valamiért, mindig másért. Korrupció még csak fel sem merült. De az évi 1 audit megvan... Az idén még nem volt, gondolom, most vetik el a kockát, hogy az idén mit auditáljanak. :-)

Sokan elkövetik azt a hibát, hogy lebecsülik a NAV ellenöreit. Sokan aztán igen sokat fizetnek ezért a hibáért...

Pdudas 2013.06.12. 15:43:18

@Dörnyei József: akik rendesen adoznak, azoknak nem is kellene felniuk.

Azonban fentebb pont a teljesitmeny berezes velejarojakent emlited, hogy azt is megbuntetik aki rendesen adozik.

Ennyi erovel mondhatjak a kereskedok, hogy nem adok nyugtat, igyis-ugyis megbuntetnek...

Gondolom erzed a helyzet komikussagat...

Dörnyei József · http://dornyeij.blog.hu 2013.06.12. 16:11:07

@Pdudas: Ja, ez Magyarországon nem így van. Az adótörvényekben van annyi kavar, hogy mindig legyen valamilyen formanyomtatvány, amit nem töltött ki valaki. A FIDESZ óta az év elején még kb. Február 15.-ig nem tudják könyvelni a könyvelök a dolgokat, mert nincsen készen se a törvény, se a NAV-os nyomtatványkitöltö program...

Pdudas 2013.06.12. 16:16:44

@Dörnyei József: ezek szerint ha van rajta sapka azert, ha nincs azert....

Nem jo ez igy...

Nalunk peldaul ceg nem fogadhat be 50 Euronal nagyobb osszegu keszpenzes szamlat. Nem is akkora butasag ahogy elsore hangzik.
Plusz a ki nem egyenlitett szamlat a kiallito es a befogado is koteles lejelenteni az adohatosagnak. Az okokkal egyutt.

Ilyesmit is lehetne csinalni - csak valakiknek nem erdeke a keszpenz forgalom csokkentese. Pedig a buntetesekkel nem mennek sokra. Az mar tobbszor bebizonyosodott a tortenelem soran.

vasgyuszi 2013.06.12. 16:30:55

" A tervezett törvény szerint online és real-time lesz a kapcsolat.
Ez azt jelenti, hogy a NAV ellenőr real-time pontosan látja, hogy mit jelentett le az üzlet. Valamint az is látja, hogy mit adott el.
Ha a kettő eltér, akkor azonnal látja és azonnal le tud csapni.
Gyakorlatilag a csalók azonnal lebuknak és a mai büntetési tételek mellett csődbe is mennek. "

Ideje frissíteni a posztot a napvilágot látott információk alapján... esetleg okafogyottság és értelmetlenség folytán törölni ;)

Persze, real-time, meg ahogy azt Móriczka elképzeli :))) Neked bilibe lóg a kezed ecsém ;)

Dörnyei József · http://dornyeij.blog.hu 2013.06.12. 16:48:28

@Pdudas: Van még módszer arra, hogy hogyan kényszerítsék rá az adócsalókat az adó megfizetésére.

Azt én sem tartom szerencsésnek, hogy az ellenöröket rákényszerítik arra, hogy mindenkit büntessenek, aki él.

Mondjuk a jelenlegi változtatással aztán tudnak majd bírságolni rendesen, amíg a kereskedök rá nem jönnek arra, hogy blokkot minden esetben adni kell, különben bukta van.

Dörnyei József · http://dornyeij.blog.hu 2013.06.12. 16:50:24

@vasgyuszi: Gondolom, te pontosan ismered a rendszer felépítését, ha már ilyen magabiztos kijelentéseket teszel...

A rendszer bizony on-line lesz. A rendszert készítö egyik cégnek a vezetöje a haverom...

Pdudas 2013.06.12. 16:50:26

Szep dolog az elmelet es megint mas a gyakorlat.
Par epuletben erdekes lesz az adatatvitel.

Hotel Gellert, Szechenyi furdo - mindkettoben meter vastag falak. Meg a 3 SIM kartyas hitelkartya terminalok sem mindig mukodnek - ezert rakott atjatszot az egyik mobilos ceg pl. a Gellert vilagito betuibe.

Meg ugye sok kitelepules a Varban - ott most is egymast erik a fozdefeszt/borfesztival/mangalicafesztival jellegu lehuzasok. Vagy a Sziget/Balatonsound, stb.

Lesz belole halozatos verzio is (Auchanba, Tescoba felesleges 50 Sim kartya ha egy is elviszi a rendszert), vagy minden kassza egyedi adatatviteli modullal lesz ellatva?

Sok apro kerdes.

Dörnyei József · http://dornyeij.blog.hu 2013.06.12. 17:20:35

@Pdudas: Semmilyen rendszer nem 100%-os. Ez sem az. Ha csak 99%-ra növeli a becsületes adófizetök arányát, az 1%-ot kibírja majd valahogy a költségvetés.

A fehérgazdaság fehérítö hatású. Németországban minden bevétel adózik a kereskedöknél. Ez az elfogadott. Aki nem adózik, az már a bünözö kategória és oda nem megy a vásárló sem.

Ráadásul az 1%-ra jut akkor a NAV teljes eröforrása, ha 99% fehér. Ilyenkor nem lenne senki sem az 1% helyében...

A nagy cégek szvsz. már most is be vannak kötve a NAV-hoz. Vagy ha nem, akkor semmibe sem kerül megvalósítani, mert ott van állandó net kapcsolat.

Dörnyei József · http://dornyeij.blog.hu 2013.06.12. 17:25:42

@Dörnyei József:
Az eröforrások fontosak. Gondolj bele abba, hogy ha egy faluban van 1 db lumpenszocialista család a 100-ból. Bármi van, a helyi rendör elballag oda, átkutatja a házat, megtalálja a szajrét és küldi a lumpenszocialistát vissza a börtönbe.

Ha a faluban 90 lumpenszocialista él, akkor a rendör nem tudja, hogy ki lehetett a tettes. Ha naponta 1 házat tud átkutatni, akkor 90 nap alatt találja meg elvileg a szajrét. De akkor sem biztos. Közben naponta történik valami. A rendör teljesen túlterhelödik, alig valakit tud elkapni.

Ez Magyarországon bizony életszagú...

granturismo 2013.06.12. 23:28:40

Én nem értem, hogy ez a rendszer milyen újdonságot hoz?
Eddig is ellenőriztek a NAV-osok. Bementek próbavásárlásra, majd azt követően igazolták magukat. Ha adott nyugtát a kereskedő akkor kerestek valami mást amiért meg lehet büntethetni, ha nem adott akkor meg eleve bukás. Namost azt értem, hogy aki beütötte a gépbe a tételeket, de aztán a bevallásban nem tüntette fel mint bevételt az bukás, de én nem hiszem, hogy ez annyira jellemző lenne. Inkább az, hogy eleve be sem ütik a tételeket. Pláne ha a vevő kedvezményt is kap pld. a fél vagy az egész Áfát elengedik akkor még érdekelt is, hogy ne legyen beütve. Namost azért ez eddig is a kisebb üzletekre volt jellemző ahol azért a vevők többsége ismerős azoknak nem ütik be idegennek meg beütik és kész úgy mint eddig. Arra meg szerintem mindannyian számtalan példát tudunk hogy valami külföldön bevált, működik itt nálunk meg nem. De nagyon kíváncsi vagyok mi lesz ebből.

Dörnyei József · http://dornyeij.blog.hu 2013.06.13. 08:18:12

@granturismo:
Pontosan így van. Ez az intézkedés csak a kis üzleteket valamint a vendéglátó helyeket fogja arra rákényszeríteni, hogy beüssék az összes bevételt a pénztárgépbe.

Ez azonban nagy változás, az ÁFA onnantól befolyik a államnak, valamint még akkor, is ha kreatívan adóznak, befolyik kb. 20% nyereségadó.

A kettö együtt már a teljes árbevétel 35-45%-a. Tekintélyes összeg.
süti beállítások módosítása