Facebook link

Oktatás - Miért nem megy a szövegértés?

2018.02.13. 08:05 :: Dörnyei József

Akkutt problémává vált a legtöbb iskolában a gyenge szövegértés. Utána olvastam és saját tapasztalatból is ugyanaz a válasz: Nem a szövegértéssel van a gond, hanem a szöveggel.

A szövegértésnek 4 fokozata van, amit a diákok szépen, lassan tanulnak meg. Az első fokozat az, hogy megértsék a szavak jelentését. Sajnos a diákok által olvasott szövegekben nagyon sok olyan szó van, amit nem értenek.

A szövegek, amiből a gyerekek tanulnak, régiek. Sok szöveg kétszáz éves. Köze nincsen a mai valósághoz. A gyerekek azt még tudják, hogy mi a ló, de nem tudják, hogy mit jelent az, hogy "vágtat". Erdőről még hallottak, de a "rengeteg" szó számukra azt jelenti, hogy "sok".

Amikor kisfiammal gyakorlom az olvasást, minden "gyanús" szóra rákérdezek és az esetek 90%-ban a gyereknek lövése sincsen, hogy az adott szó mit jelent...

Ennek fényében a gyenge szövegértésre kettő megoldás van:

1. A régies szavak jelentését le kell írni a szöveg alá. Ez lehet, hogy sokkal hosszabb lesz, mint a szöveg...

2. Modern szövegre kell cserélni a szövegeket. Beleértve a mesekönyvek 90%-át is. mert azokat sem értik a gyerekek.

Ami sokat segít - ha valaki meg tudja oldani - az az eredeti nyelvű filmek/mesefilmek (magyar) feliratos nézése. Ez teljesen megoldhatja a problémát, de nem könnyű beszerezni és megtalálni a megfelelő anyagot. A feliratokat muszáj tempósan elolvasni és a történésből a gyerek gyorsan megtanulja azoknak a szavaknak a jelentését is, amit nem ismer.

Ehhez még hozzá tartozik, hogy a mai gyerekek nem nagyon néznek TV-t. Számukra az a büntetés, ha TV-t kell nézniük. :-)

A "sima" olvastatás is segít, de csak limitáltan. A gyerek hiába tudja kiolvasni a szavakat, ha nem érti, mit olvas. Az olvastatás csak akkor segít, ha valaki hallgatja a gyerekeket és folyamatosan rákérdez a "gyanús" szavakra és elmagyarázza a jelentésüket.

 

11 komment

Címkék: Oktatás

A bejegyzés trackback címe:

https://dornyeij.blog.hu/api/trackback/id/tr5913662092

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Robur 2018.02.14. 17:54:15

Pluszba hozzáírnám a kevés és egyre rosszabb képességű tanárt. És az elkúrt oktatási rendszert.

Untermensch4 2018.02.14. 19:08:36

@Robur: "Pluszba hozzáírnám a kevés és egyre rosszabb képességű tanárt. És az elkúrt oktatási rendszert. "
Valóban. Mintegy másfél éve volt alkalmam tanárképzőben tanító tanárokkal beszélgetni. Egyikük mondta hogy a '90-es években hirtelen megnövelt felsőoktatási keretből képződött, "hordalékként" az oktatási rendszerbe áramlott tanárok tanítványai mostanra érnek felsőoktatási korba. Mivel a tanár nem (vagy nem sokkal) tudja a saját színvonala fölé képezni a tanítványait (főleg ha a rendszer fűnyíró-elven működik), most az akkori nagyonokos oktatáspolitika kamatait "élvezhetjük".

Untermensch4 2018.02.14. 19:13:40

1.) nekem még papírra nyomtatott "Idegen szavak és kifejezések szótára" és "Magyar értelmező kéziszótár" volt a polcomon. Ezek ma igen kis memóriát foglalnak el a gyerek tabletjén/telefonján.
A nagyobb, több regiszterre kiterjedő szókincs előny lehet, hátrány nem igazán.
2.) mesemondás közben el lehet magyarázni a szavak jelentését. Együtt át lehet írni modernebb nyelvezetre. Mindkettő időt igényel, a gyerekkel együtt töltött minőségi idő viszont egyébként is olyan amiből nem tud túlzásba esni az ember.

Robur 2018.02.14. 23:44:27

@Untermensch4: Hát, ezzel azért vitatkoznék. A hatékonyság a legfontosabb. Ha a gyereknek el kell magyarázni a szavak jelentését, az mindenképp plusz idő, teher, mind a gyereknek, mind a felnőttnek. Egyszerű, mai nyelven íródott szövegeket kell tanítani. Magasabb szinten esetleg jöhetnek a bonyolultabb dolgok.

Dörnyei József · http://dornyeij.blog.hu 2018.02.15. 09:48:13

Egy gyerek este 5-6-7 körül ér haza és egész nap tanult, tehát fáradt vagy nagyon fáradt.
Rossz esetben a házi még 2 óra.
Olvasásra van kb. fél-egy óra, de nem minden nap.
Ha kettő v. több gyerek van, akkor még nehezebb megoldani.

Nálunk sokszor előfordul, hogy a 7 éves gyerek este 9-kor még nem végzett és még dolgozik valamin.

Robur 2018.02.15. 14:41:00

@Dörnyei József: Hány órája van egy 7 éves gyereknek?

Untermensch4 2018.02.15. 23:28:57

@Dörnyei József: Ha 5-6 óra körül ér haza a gyerek akkor eleve kár erőltetni még házi feladatot. Ekkor jön a partizán-rész amikor az ember arra a gyerekpszichológusra hallgat aki szerint a házifeladat hülyeség, akkor is ha még "túlterhelési határon" belül lenne, papíron...
De ha ilyen-olyan különórák miatt tanul a gyerek annyit naponta amennyi munkaidőt egy kamionsofőrnek nem engednek meg az EU-ban, ott tényleg esélytelen a dolog.

Untermensch4 2018.02.15. 23:36:07

@Robur: "Egyszerű, mai nyelven íródott szövegeket kell tanítani. Magasabb szinten esetleg jöhetnek a bonyolultabb dolgok. "
Ha adott hogy nem fogják hirtelen átírni mai nyelvre a szövegeket akkor marad a szókincsbővítés. A gyerek nem hülye, ha az olvasási fázisban sikerül megértenie a szöveget, nem fogja erőltetni a régies szavak és nem használt szerkezetek használatát. Ha már érti akkor el tudja gondolni és mondani mai nyelven.

Az hogy mondogatjuk hogy "át kéne írni" (van rá ideje vkinek?) a gyerek meg közben megreked mert nem érti, az nagyon szép magyarosch felelősségtologatás, megvan kire lehet mutogatni a probléma miatt. Úgy tudom ebben különbözik a mi "keleti" mentalitásunk a "nyugatitól". Előbb kéne a problémát megoldani és utána mutogatni a kialakulásáért felelősökre (az oktatási minisztérium felé, nehéz mellé lőni), önmagában a mutogatástól még a megoldás semmivel nem halad előre.

Dörnyei József · http://dornyeij.blog.hu 2018.02.16. 14:05:50

@Robur:
6 v. 7 óra. Utána napközi 16:00-ig tanulással, majd 17:00-ig felügyelettel.
Mi általában 17:00-ra érünk haza, akkor kezdődik a házi v. a tanulás.
Tehát jó esetben 18:00-kor szabadul a gyerek, általában 19:00-kor.
21:00 ritkán van, de előfordul. Néha egyszerűen túl sok a házifeladat.

Extra program nincsen. Ebbe a napirendbe nem fér bele. Van olyan osztálytársa, akinek van. De ott sem rendszeres, hanem heti 1-2 alkalom.

Untermensch4 2018.02.16. 17:49:46

@Dörnyei József: "Utána napközi 16:00-ig tanulással, " Ez szakkör/egyéb olyan ami teljes gyereket kíván vagy akkor is házi feladatot csinálnak? Mert ha az utóbbi és még ezen felül marad 2 órányi hf akkor ott nagyon túltolták.

Robur 2018.02.16. 18:27:06

@Dörnyei József: Eszméletlenül sok. Amikor én voltam elsős napi 4 óra volt az átlag. Nyolcadikban(!!!) volt átlagban napi hat óra. Középiskolában napi 7 óra. Ezért már rég lázadásnak kellett volna kitörnie.