Szuper kapacitor autókban - miért nem terjedt el?

2012.10.29. 06:00 :: Dörnyei József

A szuper kapacitor minden autónak a részének kellene lennie, mert ezzel vissza lehet gyorsítani az autót fékezés után az eredeti sebességre. Valószínűleg fontosabb lépés lenne ennek a beépítése az autókba, mint a Li-Ion akkumulátoré.

Mi is az a szuper kapacitor?

A szuper kapacitor egy olyan kapacitor, ami Farad-os nagyságrendű töltést képes eltárolni. A normál kapacitorokat elektronikai eszközökben használják, de a szuper kapacitorok alkalmasak nagyobb energia tárolására.

Mennyi energia kell egy autó felgyorsításához?

A kinetikus energia K = 1/2 m * v2

Tehát egy 1000 kg-os kocsinál 20 m/s - 72 km/h sebességhez 1/2 * 1000 * 400 = 200 KJ energia szükséges.

A szuper kapacitások jellemzően Wh mértékegységben vannak jelölve, 1Wh = 3,6 KJ, tehát 55,5 Wh energia kell.

Ilyen szuper kapacitás már létezik, lásd link

A linkben szereplő SC 26,6 Wh energiát tud tárolni. Tehát a fenti esethez 2 db kell belőle.

A SC ára $20/Wh (2011 év eleje), tehát a fenti járműbe $1100 árú lenne a SC.

Cserébe a fékezgetés a városban közel null szaldós (20% veszteség)  lenne. A gépjármű fogyasztása az elméleti minimum lenne, mondjuk a fenti járműnél 3-4l/100km, városban.

Természetesen nagyobb gépjárműben is lehet alkalmazni, de ott a tömeggel egyenes arányban nőne az ára.

A SC árán felül nyilván ki kellene fizetni a power train árát is, ami még dobna az áron.

A hibrid autókban a power train már benne van, tehát ott nem kell még egyszer kifizetni.

A SC alkalmas még a Li-Ion aksi jelentős javítására.

Erős fékezésnél a Li-Ion aksi nem képes a teljes energiát eltárolni, a gyakorlatban alig valamit tud eltárolni. Ez amiatt van, mert az aksi lassan tölthető.

A Li-Ion aksi jóval olcsóbb, mint a SC ($0,5-1/Wh), valamint jóval tovább tudja tárolni az energiát, tehát nagyobb energia tárolására sokkal alkalmasabb, mint a SC.

Ha egy hibrid autóban nincsen SC, akkor a fékezésekből alig valami energiát nyer vissza az autó.

Az ideális autóban mindkettő van. A SC tárolja az impulzus üzemű energiát, majd az újrainduláskor átadja az autónak.

A Li-Ion aksi pedig hosszú távon tárolja az energiát, pl. amíg van benne, addig elektromos üzemben közlekedik az autó.

Mivel a Li-Ion aksit 500+-szor lehet csak feltölteni, ezért ezzel jelentősen meg lehet hosszabbítani az élettartamát.

A SC gyakorlatilag végtelenszer lehet újratölteni, a használati ideje hosszabb, mint az autóé.

A SC "hagyományos", rendelkezésre álló alapanyagokból készül, nem kell bele Lithium. Lithiumból nincsen elegendő mennyiség a földön, egy nagyon ritka elemről beszélünk. A jelenleg ismert teljes kibányászható készlet nem lenne elegendő a jelenleg guruló autókhoz.

Sok autógyár alkalmaz már SC-t hibrid és hagyományos autókban is. Jó lenne látni Európai gyártókat is a palettán, de én még nem tudok ilyenről.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://dornyeij.blog.hu/api/trackback/id/tr154875796

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása