Közlekedés - Gyilkos utak

2012.06.21. 17:05 :: Dörnyei József

Magyarországon vannak olyan utak, amiket úgy terveztek, hogy tizedeljék a lakosságot. Nem hinném, hogy szándékosan, nem vagyok összeesküvés hívő. Szerintem egyrészt tudatlanságból - nem mindenki végez a legjobbként a szakmájában, vannak átbukdácsolók is. Részben pénzhiányból - alacsony volt a pénzügyi lehetőség és megépítették az útszakaszt gyilkosra. Ilyenkor sejthető, hogy se a tervező, se a polgármester nem arra lakik. Részben pedig nemtörődömségből - Igen, látom, hogy hallnak az emberek, de pl. a múlt hónapban sem halt meg ott senki, akkor talán mégsem gáz.

A pénzhiányra és a nemtörődömségre tökéletes példa a nemrégen reflektorfénybe került Érd, ott is a Földmunkás utcába tervezett nagy forgalmú főútvonal, járda nélkül.

Az önkormányzat valahogyan belecsalta az utca építését az EU-s finanszírozású csatorna építésbe. Ez már elég gáz, mert ilyet nem szabad csinálni. Bevett gyakorlat, de nagyon rá lehet fázni az EU-nál. Másrészt ezzel az önkormányzat pénzt lop el azoktól a polgároktól, akik kifizették a csatornázást. (Meg az EU-tól) A polgármester nem egy IQ bajnok, ha ilyet csinál, plusz ezzel még a nyilvánosság előtt dicsekszik is.

A járdát mindenesetre már nem tudta belecsalni. Ez valahol érthető, a járdának semmiképpen nincsen köze a csatornához.

Az eredmény egy gyilkos utca lesz. Ahol 70-80-al fognak száguldozni az autók, miközben a helyiek gyerekei ott fognak sétálni az utcán. Borítékolható az újabb tragédia.

A megoldás borzasztóan egyszerű. Ha nincsen rá pénzed, hogy rendesen megcsináljad, akkor ne csináld meg egyáltalán. Nem mellesleg ne lopd el a csatornázásra összedobott összegből. Főútvonalat belterületen, házak között szerintem nem is szabad járda nélkül építeni. Nem vagyok szakember, de nagyon meglepne, ha pont ez nem lenne tiltott.

Nemtörődömségre még egy igen gyilkos példa a 2x2 v. több sávos főútvonalon elhelyezett lámpa nélküli zebra.

Nem tudom, hogy melyik félkegyelmű engedélyez ilyet, de az biztos, hogy a koporsó készítő kamara hálás neki. Ha egy gyalogos elindul a járdán és mondjuk megáll neki egy nagyobb jármű, akkor az eltakarja a gyalogost a belső sávban közlekedő elől. Ilyenkor az a sofőr nem látja a gyalogost. Lehet, hogy lassít a járda miatt, de nem áll meg, mert nem tudja, hogy a másik sáv miért áll. És későn veszi észre a gyalogost, elüti. Ez egy nagyon gyakori történet az ország több pontjáról.

Ilyen járdát egyszerűen nem szabadna hagyni sehol. Ha "csak" lecsökkentik mondjuk 30-ra a sebességhatárt, az sem segít semmit, mert a gyalogos akkor is meghal, ha 30-al ütik el. Ezeket a járdákat vagy lámpásítani kell vagy megszüntetni.

Szakértelem hiánya például az, amikor nem tesznek lámpát a lámpás kereszteződésben a sávok fölé

Ilyen kereszteződés sok helyen van, jellemzően troli vonalak környékén. A sávok fölött nincsen lámpa, csak az út mellett jobbra és valahol az út baloldalán fent, ahol senki még csak észre sem veszi.

Ha egy ilyen kereszteződésben éppen bent áll a troli, a mellette levő belső sávban Jürgen, a extrém turista Némethonból, aki be merte vállalni a gépkocsi vezetést Budapesten, simán 50-el belehajt a kereszteződésbe, mert a sávja felett nincsen lámpa, jobb oldalon a troli takarja, bal oldalon fent meg nem nézi. Jobb oldalról a troli miatt János nem látja Jürgent és ő is 50-el belehajt a kereszteződésbe. Az eredmény egy nagy erejű karambol. Egy ideig egy ilyen kereszteződés felett dolgoztam és kb. 2-3 havonta volt egy komoly karambol, ahol rendőrség, mentők és tűzoltóság dolgozott az áldozatok és a roncsok feltakarításán.

Nyilván van megoldás a problémára, csak az, akinek meg kellene oldania, nem tudja.

Szólj hozzá!

Címkék: Közlekedés

A bejegyzés trackback címe:

https://dornyeij.blog.hu/api/trackback/id/tr394603112

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.