Facebook link

Budapest közlekedése

2012.05.30. 09:53 :: Dörnyei József

Budapest közlekedési rendszere kezd kritikus állapotba jutni. A jelenlegi kormány vidék centrikus. Budapest nem kapott kormányzati támogatást 1998-2002 között sem, 2010 óta semmit és nem is várható semmi pénz egészen 2014 végéig. Budapestnek valahogy ki kell jönnie jóval kevesebb pénzböl, mint amit eddig kapott. Ráadásul megkapta púpnak a hátára a BKK-t (Budapesti Közlekedési Központ), ami néhány milliárdba kerül évente és semmi hasznos munkát nem végez. Megkapta még púpnak a hátára a 4-es metrót, ami nincsen készen, tele van problémákkal, korrupcióval, az EU támogatás valószínüleg el fog veszni és az egész metró teljes koncepciója rossz.

A BKV teljesen leamortizálódott, a buszok többsége beolvasztani való roncs, az M2 és az M3 metróival és a HÉV szerelvényekkel együtt. Az M3 vonala is kezdte az utóbbi idöben megadni magát, majd jött a TEK, ami végigvonszolt a teljes M3 vonalán egy túlsúlyos szerelvényt, egy repülögépet. Jó kérdés, hogy engedély nélkül tették-e ezt meg v. keresztülvertek egy engedélyt valahogy. Mindenesetre az M3 állapota erösen kérdöjeles.

Ez a jelen.

A városvezetés meglehetösen nehéz feladat elött áll. Szerintem valahol alsóhangon 1000-3000 Mrd elmaradt, de sürgös fejlesztés kellene végrehajtania. Ez pont 1000-3000 Mrd-dal több, mint amennyi pénze van fejlesztésekre. Saját bevételei alig vannak, a bevételek nagyobbik része a kerületeknél kelettkezik.

Közlekedési Környezetterhelési Díj (Az ellenzöi Dugódíjnak hívják)

Úgy néz ki, sikerült kiharcolnia Tarlós polgármester úrnak, hogy a Közlekedési Környezetterhelési Díj a fövárosnál maradhasson teljes egészében. (Ellenzéki nevén "Dugódíj") A technikát célszerü lenne ASAP elkezdeni kiépíteni, valamint a szabályokat ki kell dolgozni és át kell verni az önkormányzaton és a parlamenten is.

A KKD-t célszerü elsö körben 2 zónára osztani. A külsö zóna Pesti határa célszerüen a Hungári körút. Ezen belül a díj kb. napi 1000Ft. A belsö zóna határa Pesten a nagykörút, ezen belül a díj kb. napi 2000 Ft. A díjfizetésre elsö körben célszerü lenne az autópálya matrica rendszert felhasználni. Ez már létezik és tökéletesen alkalmas a feladatra. Ergó egyszerre magas minöségü, gyorsan alkalmazható és olcsó. Ez a 3 nem szokott egyszerre teljesülni, de most igen.

A KKD ellenörzésére szintén az autópálya ellenörzö rendszert kell alkalmazni. A technológia itt is adott, ezért olcsó, jó és hatékony. Nem kell mindenhol ellenörizni, elég a kulcsfontosságú helyeken. Legy majd olyan helyi, aki át fog tudni csúszni a házától a testépítö klubbig, de nem tovább. Nem kell teljes lefedésre törekedni, elég a fontos helyeken ellenörizni, mondjuk 500 v. 1000 helyen. Késöbb a rendszert lehet finomítani és bövíteni, ha szükséges. A külföldi autókat motoros rendörökkel lehet lekapcsolni. Tanuljunk Ausztriától és emeljük meg nagyon keményre a büntetéseket a nemfizetöknek. Ha €500 büntit kell fizetnie a csalónak, valamint a motoros rendörök el is kapnak minden külföldi autót, akkor igen rövid távon minden külföldi autós is vesz KKD-t.

Sajnos nem áll rendelkezésem pontos forgalmi adat, de szerintem éves szinten a KKD hozhat 20-30Mrd bevételt. Ez kb. arra elég, hogy a BKV nullszaldóba kerüljön. De messze nem elég arra, hogy az elmaradt tetemes összegü fejlesztést a föváros kifizesse.

BKV ellenörzés

A BKV járatain sokan lopnak, nem fizetnek a használatért. Már kb. 22 éve ki kellett volna építeni egy automatikus ellenörzö rendszert, ami ezt megakadályozza. A megoldást elsö körben a legegyszerübben megvalósítható metró kapurendszer jelenti. A metróbejáratoknál és kijáratoknál teljes magasságú kapukat kell kiépíteni, amik fizikailag megakadályozzák a nem fizetü tolvajok számára a belépést. Ehhez be kell vezetni a elektronikus jegyet. Második körben ugyanezeket a kapukat ki kell építeni a villamos megállókban is. Ezt lehet folyamatosan csinálni. Az eredmény a tolvajok számának drasztikus csökkenése lesz. A tolvajok kiszorulnak a buszokra, ergó a külsö kerületekbe. Maradnak még azért, de a többség fizetni fog.

Az eredmény az lesz, hogy a BKV önjáróvá válik. Ezzel a teljes KKD bevétel felszabadul és el lehet kezdeni ledolgozni az elmaradt fejlesztéseket.

4 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://dornyeij.blog.hu/api/trackback/id/tr384554336

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Asztalos Gábor 2 2012.06.01. 16:03:39

"Az M3 vonala is kezdte az utóbbi idöben megadni magát, majd jött a TEK, ami végigvonszolt a teljes M3 vonalán egy túlsúlyos szerelvényt, egy repülögépet. "

minden bulvárkacsát elhiszel?

annak a szerelvénynek nem volt nagyobb a tengelyterhelése, mint egy kamionnak, amik azon az útvonalon naponta százával közlekednek.

Ja és ráadásul nem is ott omlott le az állmenyezet, ahol a szerelvény elhaladt.

"Az eredmény az lesz, hogy a BKV önjáróvá válik."
Ja, az álmaidban. Meg a BKV hazugságaiban, akik papíron bármikor milliárdos kárt mtatnak ki a blicceléssel. 0%-os bliccelése aránnyal sem lesz jelentősen több a bevétel, közpénz nélkül sehol sem működik nagyvárosi közlekedési cég.

Dörnyei József · http://dornyeij.blog.hu 2012.06.01. 18:59:53

@Asztalos Gábor 2: Mára nyilván súlytalanná is vált, legalábbis papíron és papíron az M3 környékén sem volt...

Ha a BKV-ért fizetni kell és azt nem lehet megkerülni, mert fizikailag lehetetlen, akkor a nullszaldó már csak árazás kérdése. Ezt remélem, belátod...

Asztalos Gábor 2 2012.06.06. 00:09:20

@Dörnyei József:
"akkor a nullszaldó már csak árazás kérdése. Ezt remélem, belátod... "

remélem belátod, hogy a kereslet-kínálat függvénye alapján áremelésnél csökken a keresett mennyiség, így az összbevétel is csökkenhet. (ezt a taxisokon és egyes politikusokon kívül mindenki tudja) Ami az utóbbi években jól megfigyelhető volt, hiszen az évi 10% fölötti emeléseknél a bevétel alig nőtt.
Sehol nyugat-európában nem működik a tömegközlekedés a jegyárbevételekből.
Nálunk sem fog.
a bliccellés összességében nem jelentős, ettől nem lesz nyereséges.
Ha meg 3x növeljük az árakat, akkor a kereslet a töredékére esik vissza, így bevétel alig fog nőni.

Dörnyei József · http://dornyeij.blog.hu 2012.06.06. 11:29:38

@Asztalos Gábor 2: A közlekedés nem rugalmas, közlekedni kell. Az autó jóval többe kerül, mint a bérlet, a sokszorosába. Ezért egy bérletár növelés gyakorlatilag nem csökkenti a keresletet.
A tömegközlekedés keresletre elsösorban az üzemanyagár + járulékos költségek, pl. parkolási díj, ha majd lesz, akkor KKD díj hat.
Ha ezeket a költségeket nem tudja megfizetni a közlekedö, akkor vált tömegközlekedésre, aminek a költsége a töredéke az autós költségnek.