Technológia - A "Sync" kérdés

2016.09.02. 14:27 :: Dörnyei József

Az utóbbi időben sokan kérdezték tőlem, hogy mi van a "Sync"-el. Ez a probléma azonnal előjön, ahogy valaki új PC-t akar vásárolni vagy régit felújítani. A neten sok a mendemonda, persze a tényeket is meg lehet találni, ha valaki meg tudja különböztetni a kettőt.

A "Sync" probléma a grafikus kártyák és a monitorok összekapcsolásánál jelentkezik.

A monitor a "Sync" előtt egy adott frekvencián frissítette a képernyőt. Teljesen függetlenül attól, hogy a grafikus kártya készen volt-e a következő képpel vagy nem. Ez "Page tear" hibát okozott, a kép egyes részei már "új" volt, egyes részei pedig "régi".

Első próbálkozás a V-sync volt. A V-sync csak akkor engedte el a képet, ha már elkészült. Ez azonban több problémát is okozott. A képernyőn késéssel jelent meg a kép, valamint a monitor frissítési sebességének a fele volt a valós megjelenítési frenkvencia, ha lassú volt a grafikus kártya. Ha pl. 60 kép/s volt a monitor frissítése és 58 kép/s volt a grafikus kártya sebessége, akkor 30 kép/s volt a valós, megjelenített képek száma

A "Sync" a megoldás a problémára. A "Sync" segítségével a grafikus kártya mondja meg, hogy mikor legyen a képernyő frissítés. Ezzel a megjelenített képek száma pontosan megegyezik az elkészített képek számával. Tehát ha az fps 58, akkor valóban 58 képet látunk másodpercenként.

Egy analógiával élve régen a farok csóválta a kutyát, a "Sync" technológia pedig elérte, hogy a kutya csóválja a farkát...

Természetesen a számítógép hardware iparban ezt a hatalmas ugrást nem lehetett megtenni anélkül, hogy ne találjon ki minden nagy gyártó egy saját szabványt.

Az AMD és az Nvidia más-más utat választott.

Az AMD beletette displayport szabványba a saját activesync/freesync technológiáját, ezzel minden monitorgyártó használhatja.

Az Nvidia kifejlesztett egy GSync nevű szabványt, amiben hardware is van. Ezt a monitor gyártóknak meg kell vásárolniuk.

Emiatt a Gsync monitorok jelentősen drágábbak - 60K+ extra kiadásra lehet készülni.

Természetesen elvileg lehetséges lenne, hogy egy monitor mindkét szabványt támogatja, de a gyakorlatban a legtöbb monitor - lehet, hogy az összes - csak az egyik szabványt támogatja. Sok gyártó, elég nagy gyártók is, csak az AMD szabványt támogató monitorokat gyárt.

Természetesen egy AMD grafikus kártya nem "Sync"-el egy GSync monitorral és egy NVidia grafikus kártya pedig nem "Sync"-el egy Activesync monitorral.

Nem tudni, hogy melyik gyártó stratégiája a jobb, ezt majd az idő eldönti.

Amire figyelni kell:

A kiválasztott grafikus kártya vagy a monitor eldönti a másik elemet. Keverni a kettőt nem szabad, mert a "Sync" egy olyan technológia, amit nem szabad kihagyni.

Ha valaki grafikus kártyát vesz, akkor az Nvidia kártya árához adjon hozzá 60K-t, amivel drágább lesz a monitor és így elemezze ki, hogy melyiket válassza.

Példa:

Nvidia 1060 kártya    105K

vs.:

AMD RX480 4GB       95K

Az nVidia kártyája valamivel gyorsabb és valamivel kevesebbet fogyaszt, halkabb és kevésbé melegszik.

Ha nem lenne a G-Sync probléma - az extra 60K a monitor áránál - akkor én az nVidia-t ajánlanám bárkinek.

De helyette inkább az AMD-t ajánlom a monitor ára miatt.

Szólj hozzá!

Címkék: Technológia

A bejegyzés trackback címe:

https://dornyeij.blog.hu/api/trackback/id/tr4011671186

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása