Energia - Egy kis statisztika :-)

2016.06.06. 12:13 :: Dörnyei József

Ez egy kis összeállítás arról, hogy mire használjuk fel az energiát. A statisztika a teljes föld energiafelhasználását mutatja 2015-ben. Források a szöveg közben.

Háztartások - 10,2%

Kereskedelem - 5,6%

Ipar - 39,7%

Közlekedés - 18,9%

Elektromos áram termelésekor fellépő veszteségek - 25,6%

Forrás (2015-t nézve): http://www.eia.gov/forecasts

Az elektromos áram termelésének és szállításának hatásfoka globálisan 23,9%-os.

A közlekedés megosztása kb. 12,5% hajózás - 12,5% légi közlekedés - közúti közlekedés 75%

Ez alapján a 18,9% így bomlik le:

Hajózás - 2,4%

Légiközlekedés - 2,4%

Közúti közlekedés - 14,2%

A hajózást két forrásból is sikerült ellenőrizni az egyik szerint 2,4%, a másik szerint 2,5%.

http://www.eea.europa.eu/data-and-maps/indicators/transport-final-energy-consumption-by-mode/assessment-2

http://ec.europa.eu/clima/policies/transport/shipping/index_en.htm

Ezek a számok egyáltalán nem közismertek. A számokból rögtön látszik, hogy hogyan lenne érdemes nekiállni az energiafogyasztás csökkentésének.

Azonnal látszik, hogy a háztartások nagyon kevés energiát fogyasztanak közvetlenül. Itt a fogyasztás csökkentése lehetséges, de óriási eredményt nem lehet várni tőle, mert összességében a fogyasztás nem sok.

A kereskedelem hasonló cipőben jár. Lehet csökkenteni a fogyasztását, de olyan keveset fogyaszt, hogy nagy eredményt nem lehet várni tőle.

Az ipar a legnagyobb fogyasztó. Itt lehetne a legtöbb energiát megtakarítani. Ennek kettő útja van, az első az, ha maga az ipar takarékosabb. Ez szvsz. automatikus, mert az energia nincsen ingyen. A második út az, ha a legyártott termékek minőségét növeljük. Tehát ha nem 2 évre veszünk porszívót, hanem mondjuk 5 évre. Ezzel nagyon durván lehetne csökkenteni az energiafogyasztást. Lást még "gagyi" ellenes lépések. Sajnos ez ellen nagyon kemény ellenszél fúj. De szvsz. megoldható lenne.

A közlekedésnél lehet nagyon sok energiafogyasztást csökkenteni. Szerencsére ez már folyamatban van.

Ami számomra megdöbbentő volt az az, hogy mennyire alacsony hatásfokkal állítjuk elő és szállítjuk az elektromos energiát. Az összes veszteség két és félszer annyi, mint a teljes háztartási szektor fogyasztás...

Itt lehetne lépni. Ma már simán lehet 50%-os hatásfokú erőműveket építeni és 6% alatti veszteséggel szállítani az elektromos áramot. Felezni lehetne ezt az óriási tételt. Elvileg lehet 60%-os hatásfokú erőműveket is építeni, de ilyenből egyelőre nincsen sok. Mindenesetre lehetséges, mert van pár.

2 komment

Címkék: Energia Világ Világgazdaság Világpolitika

A bejegyzés trackback címe:

https://dornyeij.blog.hu/api/trackback/id/tr398783746

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Untermensch4 2016.06.07. 23:18:35

" Lást még "gagyi" ellenes lépések. Sajnos ez ellen nagyon kemény ellenszél fúj. De szvsz. megoldható lenne."
Tervezési probléma. Egy konkrét kisgépnél a szerelő szerint az erre rendelkezésre álló helyre plusz 3köbcenti műanyag kellett volna ahhoz hogy egy kis retesz elromlása után perselyezéssel javítható legyen. Ez a fröccsöntési technológiában nem lenne probléma, meg mellesleg az egyébként gagyi árkategóriájú ám javítható gépek javítása adóztatható lenne).
"A közlekedésnél lehet nagyon sok energiafogyasztást csökkenteni. Szerencsére ez már folyamatban van."
Az csak hatásfok-növelés. A Jevons-paradoxon kőolaj-üzemanyagra is érvényes.

Dörnyei József · http://dornyeij.blog.hu 2016.06.09. 12:24:09

@Untermensch4:
A gagyi elleni lépéseket csak az állam tudja kikényszeríteni. Ez olyan, mint a munkavédelem. Ha nincsen szabályozás, akkor nincsen munkavédelem sem.

A Jevons paradox létezik. Az energiában is. Ezen nem lehet segíteni, a piacgazdaság egyik "mellékhatása".
süti beállítások módosítása