Facebook link

Energia - Feladják az egyetemes (lakossági) gázkereskedelmet a cégek

2015.04.27. 20:00 :: Dörnyei József

Visszaadta múlt héten az E.ON az egyetemes (lakossági) gázkereskedelmi engedélyét a MEKH-nek. Ezzel kb. 650K egyetemes (lakossági) gázfogyasztó kerül át más szolgáltatóhoz. A GDF Suez még e hó elején visszaadta az engedélyét. Ez 750K körüli fogyasztót jelent.

Mindkét szolgáltató kettő-kettő régi gázcég területét látta/látja el.

A cégek kiszállása után már csak egyetlen nem állami egyetemes gázszolgáltató cég maradt az országban, a TIGÁZ. Nekik 1,2M körüli számú egyetemes fogyasztójuk van.

Az egyetemes gázfogyasztókat az állami kézbe került Főgáz fogja átvenni. Elvileg a TIGÁZ-nak is joga lenne rá, de nem fogadnék nagy pénzben arra, hogy szeretné-e a veszteséges fogyasztókat átvenni, valamint megengednék-e neki.

A FŐGÁZ-nak jelenleg 600K körüli egyetemes fogyasztója van, ehhez kap most a nyakába 1,4M új fogyasztót. Ez a jelenlegi ügyfélállományának a 2,33-szorosa.

A gázhálózat a dolgok jelenlegi állása szerint marad a jelenlegi szolgáltatóknál.

Ez egyrészt megkönnyíti a helyzetet, mert azt nem kell hirtelen átvenni. A kereskedelem átvétele gyakorlatilag csak informatikai kihívást jelent. Itt alig van hardware, amit fizikailag kezelni kell. A hálózat karbantartását, bővítését, az órák leolvasását továbbra is a régi szolgáltatók fogják elvégezni.

Más részről azonban jelentősen nehezebb lesz a FŐGÁZ dolga, mert az informatikai rendszerének kezelnie kell a hálózati cégektől érkező adatokat.

Az 1,4M szerződés átvétele sem lesz könnyű. A szerződéseket jogilag megfelelően újra kell kötni. A FŐGÁZ informatikai rendszerébe pedig be kell tölteni ezeket az új fogyasztókat. Mindkét feladat elvileg igen gyorsan végrehajtható, a gyakorlatban néhány hét alatt, azonban nagy kérdés, hogy a FŐGÁZ informatikai rendszere képes-e az adatok betöltésére, a két régi szolgáltató pedig képes-e letölteni az adatokat a FŐGÁZ számára.

A FŐGÁZ szervezetét is roham lépésben ki kell építeni vagy a törvényeket kell megváltoztatni. Jelenleg igen szigorú előírások szabják meg azt, hogy milyen közel kell lennie egy-egy ügyfélszolgálati irodának a fogyasztóhoz. Ezeken az előírásokon nyilván lehet lazítani vagy ki kell építeni a most megszerzett területekre az ügyfélszolgálatot. A kiépítés is lehetséges, de ennek az időszükséglete már néhány hónap.

Kérdés még, hogy a FŐGÁZ miből fogja finanszírozni a masszívan veszteséges egyetemes gázárakat. Eddig a cégekre kivetett extra magas gázárakból jött be annyi pénz, amivel ki lehetett egyensúlyozni az egyetemes fogyasztókat, de most durván meg fog nőni a veszteséget termelő ügyfélállomány. Valamilyen kreatív módot ki kell majd találni az államnak, mert közvetlenül nem támogathatja az állam a FŐGÁZ-t, azt tiltja az EU. Olcsóbban elvileg adhatná nekik a gázt pl. az MVM, de azzal csak annyit értek el, hogy onnantól az MVM-nél keletkezik a hiány. Mondjuk az MVM egy nyereséges cég, lehet, hogy elbírja.

Majd meglátjuk, hogy mi lesz a technikai megoldás.

Az E.ON és a GDF Suez valószínűleg le fogja építeni az üzletágban dolgozó szakembereit. Egy ideális világban ezeket a szakembereket átvehetné a FŐGÁZ, de nem fogadnék nagy pénzben, hogy ez lesz a megoldás.

komment

Címkék: Gazdaság Energia

A bejegyzés trackback címe:

https://dornyeij.blog.hu/api/trackback/id/tr437397438

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Robur 2015.04.28. 00:14:18

Magyarul a veszteséges üzletet veszi át az állam. Bravó!

stoppos76 2015.04.28. 09:41:19

Ismerve az otthoni informatikai projekttervezés szintjét, az a "csak" kissé eufémizmus. Úgy fog összeomolgatni a rendszer, hogy öröm lesz nézni.

Dörnyei József · http://dornyeij.blog.hu 2015.04.28. 09:56:08

@Robur:
Ez volt a célja az OV kormánynak 2010 óta. Államosítani a közműveket. Most sikerült. Nem lesz ingyen.

Dörnyei József · http://dornyeij.blog.hu 2015.04.28. 09:59:02

@stoppos76:
Ezek a rendszerek nem omolhatnak össze. Vannak olyan rendszerek, amiknek működnie kell, ha cigány gyerekek esnek az égből, akkor is. Szóval nem fog összeomlani.

A kérdés inkább az, hogy ha nem veszi át az ügyfeleket a FŐGÁZ, mert nem képes rá, akkor ki fizeti a veszteséget? A kettő jelenlegi szolgáltató, akik visszaadták az engedélyt? A veszteséget valószínűleg ki tudják majd perelni az államtól.

stoppos76 2015.04.28. 11:04:13

@Dörnyei József: Ajánlom a figyelmedbe az angliai mentők automatizált hívásfogadását (kb 30 halott), vagy magyarországon a tűzoltók új riasztási rendszerét, amit azonnal éles tesztüzemnek (hehe) minősítettek, miután összeomlott. Itt szerencsére nem halt meg senki tudtommal.

Úgyhogy annyira ne vegyél erre mérget, hogy "kell". Inkább kellene.

ha borulátó akarnék lenni, novemberben lesznek kész az új rendszerrel és akkor fog majd kiderülni, hogy nem készültek fel a régi és az új párhuzamos futtatására, de ne legyen igazam.

Tapasztalataim szerint fontosabb a hirtelen-demár-mostazonnal-mikorleszkész, mint a biztonságos átlállás.

Dörnyei József · http://dornyeij.blog.hu 2015.04.28. 11:31:59

@stoppos76:
Az állami IT projekteknél megengedhető a hibázás. Ott legfeljebb van 30 vagy 1000 halott, de rá tudják fogni a nyuszira, valamint az állam soha semmiért nem felelős.

A privát szektorban ha az IT rendszer összeomlik, akkor nincsen árbevétel, amit kb. 30-60 napig bír ki egy cég, utána csődbe megy.

Van ilyen is, csak ritkábban. És olvashatsz róla a lapokban.

Dörnyei József · http://dornyeij.blog.hu 2015.04.28. 12:12:39

@stoppos76:
Határeset. Nem lehet vég nélkül támogatni és csődbe sem mehet. Igen nagy gáz lenne abból, ha pl. fizetésképtelen lenne, mert összeomlana a rendszere.

stoppos76 2015.04.28. 12:54:38

@Dörnyei József: Nem arra gondoltam, hogy végleg összeomlik javíthatatlanul, azért vannak árnyalatok.

Inkább, hogy kevéssé fog működni, miután elindították és lépten nyomon szopás lesz vele, mind IT, mind felhasználói oldalról. Hosszú hétvégézések, éjjelezések, toldások foldások, a rohammunka összes következménye.

Az tuti, hogy nem mennék oda dolgozni, vagy legalábbis időben elhúznék. :)

Dörnyei József · http://dornyeij.blog.hu 2015.05.12. 19:11:34

@Robur:
Az ügyfélszolgálat a "Frontend" része a rendszernek.
Kellemetlen, bírsággal járhat és az ügyfelek dühösek lesznek, ha nem megy.
De a cég szempontjából nem létkérdés.

A "Backend" résznek kell mindig üzemelnie.

Persze nem tudni, hogy mi állt le pontosan a Főgáznál.
Per pillanat tudtommal semmit sem fejlesztenek, tehát a leállásnak semmi különös oka nincsen.
süti beállítások módosítása