Társadalom - Mégsem lesznek "nemzeti" családi napközik

2013.05.28. 09:40 :: Dörnyei József

A FIDESZ visszatáncolt, mégsem lesznek "nemzeti" családi napközik. Az eredeti tervek szerint 3 évnél idősebb gyerekek számára kötelező lett volna az óvoda. Mivel nincsen elegendő óvoda, ezért végül is lemondott erről a FIDESZ.

A FIDESZ elárulta, hogy az eredeti döntést az összes óvodai hely alapján hozta meg. Magyarországon összesen van férőhely az óvodások 95%-nak. A "kis" probléma ott van, hogy ezek a férőhelyek nem ott vannak, ahol az óvodások.

A FIDESZ-ben egy átlag döntéshozóknak még egy középiskolai végzettséget sem sikerült összehoznia, ezért nem túl meglepő, hogy ezt az apró problémát nem vették figyelembe.

Azt sem tudják, hogy óvodát költöztetni nem egyszerű feladat. Jó eséllyel drágább, mint egy teljesen újat építtetni.

Azt javasolom a FIDESZ döntéshozónak, hogy először építtessen fel megfelelő számban és megfelelő helyre óvodát, majd ha ezzel készen van, akkor berendelheti ezekbe az óvodákba a gyerekeket.

Tudom, hogy ez "Ortodox" módszer, de adjon neki egy esélyt...

9 komment

Címkék: Társadalom Oktatás

A bejegyzés trackback címe:

https://dornyeij.blog.hu/api/trackback/id/tr595325699

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Clear-water 2013.05.28. 10:18:54

Az egész felfogással van baj. A Fidesz szerint az állampolgárnak csakis kötelezettségei vannak, jogai semmi.

Egy jellemző megtörtént párbeszéd Svédországból:
Én: - A szabimat kivenném én augusztusban is, de iskolaszünet van, a gyereket nem tudom hovatenni.
Munkatárs: - Már hogyne lenne. A kommün (kb. járás) feladata, hogy a gyereknek óvodát napközit biztosítson azoknak, akik dolgoznak. Nyáron is. Ezért fizetjük az adót.
Én, aki a kákán is csomót keres, ezzel folytatom
- Na és akik reggel 6-kor kezdenek?
- Akkor reggel 6-tól van óvoda. Másképpen hogyan tudnának dolgozni reggel 6-tól?

Tudom, hogy nem minden nyugati országban van így, de a gondolkodást tessék megfigyelni. A jogok és kötelességek harmóniája: ez a működő társadalom receptje.

nns 2013.05.28. 10:39:13

A gyerekelhelyezést nálunk is biztosítani kellene ha jól tudom. Óvodát építeni nem egyértelmű mert igaz, hogy most sok a gyerek de ez így lesz-e a jövőben is. Kiszámítható az óvodás gyerekek száma 3 éves időtávlatban utána meg azért bescsülhető. Ha fogy a gyerekek száma, akkor meg kihasználatlanok lesznek az óvodák. Erre már régen ki kellett volna alakítani valami stratégiát. (összevont intézmények stb...) Az is érdekes, hogy a születsészám nő-e (mno.hu/belfold/szuletesszam-erre-csak-kevesen-szamitottak-1140077) vagy csökken (www.vg.hu/kozelet/tarsadalom/a-kisbabaknak-nincs-kedvuk-megszuletni-zuhan-a-szuletesszam-magyarorszagon-404170).

Dörnyei József · http://dornyeij.blog.hu 2013.05.28. 10:46:14

@Clear-water: Pontosan. Svédországban müködik a szocializmus. Magyarországon meg nem. Sajnos szvsz. nem is fog. Ezért nincsen értelme eröltetni...

Dörnyei József · http://dornyeij.blog.hu 2013.05.28. 10:49:14

@nns: Az óvoda problémát ugyanúgy kellene megoldani, ahogy a cégek teszik. Egyszerüen vannak felesleges termelö kapacítások.
A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy minden óvodában, ahol várhatóan növekedhet a létszám, ki kell alakítani plusz féröhelyet. Ennek csak tökeköltsége van, fenntartási majdnem nulla.
Aztán, amikor szükség van rá, akkor azonnal lehet bövíteni a létszámot személyzet felvételével. Az sokkal gyorsabban megy, mint az óvoda építés.

Ezt egyébként elö is lehet írni, ha már az államról beszélünk.

nns 2013.05.28. 11:02:16

@Dörnyei József: Igen, csak itt elég nagy kilengés van a Ratkó generáció és a hullámai miatt. (Bár mintha ez pont eltűnne) Az ingatlanokat nem lehet olyan könnyű méretezni. Ha nagy lakosságszámú városról van szó akkor még működhet amit mondasz, de kisebb településeken akár meg is szűnhet az óvoda/iskola az építés után pár évvel. Volt már ilyen is errefelé... Persze támogatásból :) Én azt sem értem miért van idegenkedés felénk az iskolabusz rendszertől...

Dörnyei József · http://dornyeij.blog.hu 2013.05.28. 11:26:45

@nns: Óvodásokat nem lehet iskolabusszal szállítani. Legalábbis könnyen nem.
Igen, minél kisebb a település, annál nehezebb megvalósítani az óvodát. De ezért nem kellene eröltetni a dolgot mindenhol. Pl. egy tanyáról hogyan hordja be óvodába a gyereket a tanyasi polgár minden nap?

Dörnyei József · http://dornyeij.blog.hu 2013.05.28. 11:28:49

@Dörnyei József: A kis településen valószínüleg az a legcélszerübb, ha minden funkciót egy épületbe vonnak össze, tehát iskolát, óvodát, önkormányzatot, stb. Így már lehetséges gazdaságosan managelni az egészet.

Clear-water 2013.05.28. 11:34:58

@nns:
Érdekes, és igaz amit mondasz, hogy akár meg is szűnhet egy óvoda az építés után pár évvel.
Ez annyira szűk látókörre, rövidlátás, a hosszú távú tervezés képtelenségére után és mégis igazad van. Olyan könnyedén bánunk a már meglévő dolgokkal, mintha ultragazdagok lennénk. Kidobjuk őket két év után, aztán megint két év és újraépítjük a nulláról. Tipikus magyar betegség.

Az oka? Az emberi munka, a mások javainak, és általában az ember tiszteletének hiánya. Saját magunk tiszteletének a hiánya. Ahogy a saját javainkat nem tiszteljük, hagyjuk tulajdonunkat, megszerzett jogainkat elvenni, nem tiszteljük ezeket. Ennek a folyománya, ahogy a kulákoktól egy mozdulattal elvették a földeket, ahogy 89-ben ugyancsak játszva eltékozolták a közöst, a mindenkiét, ahogy a közös elfogyott, most újra a mások tulajdonát osztják újra. Tiltakozások nélkül. Ez a gondolkodás mélyen a fejekben van, és emiatt dagonyázunk egyhelyben.

Egy további példa arra, milyen mélyen a fejekben van a munka iránti tiszteletlenség: több nagy magyar cégnél is dolgoztam, és évente váltogattuk a stratégiát. Egy céget véve, konkrétabb példának, első évben winformos technológiát alakítottunk ki. Egy évvel később jött egy főfejlesztő, és webservice-re épülve újreépítettük az egészet. Tiltakozam, de rábólintottak. Kidobtunk mindent, újrakezdtük. KÉt évvel később új IT főnök jött és outsourcebe nyomta az egész fejlesztést. 4 év alatt 3 rendszert alkottunk százmilliót belenyomva, a végén mégis egy 3. cégnek fizettünk havidíjat, és nem volt egy használható rendszerünk. Őrület, de ezt már nem vártam meg.
És még mi beszélünk a nagy magyar agyi kapacitásról. Egy évre nem tudunk előre tervezni, nemhogy nyugdíjstratégiát, gyermesstratégiát, felsőoktatási stratégiát létrehozni. Piha.

nns 2013.05.28. 12:33:49

@Clear-water: Ne feledd a politikus legjobb barátja a beton ;-). Építkezés nélkül nincs szalagátvágás és csúszó sem. Ami olcsóbb abból kevesebb jut. Stratégiai gondolkodás pedig nem olyan egyszerű, és igény sincs rá felénk így mindig azt választják aki többet ígér: azonnal! Magáncégnél meg az új főnök mindig villantani akar ez meg azzal jár, hogy valamit meg "kell" változtatni. A változással nincs baj, ha az stratégiára van felfűzve. (+ idővel a stratégia is változhat)
süti beállítások módosítása